به بهانه سالروز ثبت جهانی یزد؛

3 سال خواب غفلت زیر پرچم یونسكو

3 سال خواب غفلت زیر پرچم یونسكو یزد یزد كه سه سالی است در لیست آثار جهانی یونسكو به ثبت رسیده، فرصت های بسیار زیادی برای عرضه و معرفی خود به سایر كشورهای دنیا در بستر جهانی یونسكو و سازمان های بین المللی داشته اما نه فقط آنچنان كه باید و شاید از این بستر در دنیا استفاده نشده بلكه هنوز بسیاری از مردم ایران هم یزد جهانی را به درستی نمی شناسند.


دقیقاً سه سال از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد می گذرد، ظرفیت مغتنمی که راه را برای ارتباطات گسترده بین المللی به روی این سرزمین گشود و فرصتی را برای عرضه محصولات، داشته ها، فرهنگ و اعتبار یزد و ایران به کشورها و مردم جهان فراهم نمود.
ثبت یزد در لیست آثار شهرهای جهانی برای این استان و کشور مسئله بسیار مهم و ارزشمندی بود چونکه کمتر شهری در دنیا می تواند گستره زیادی از بدنه خودرا در لیست آثار جهانی به ثبت برساند و از این ظرفیت مهم بهره مند شود.
روابط بین الملل و توسعه زیرساخت های ارتباط گسترده جهانی، مهمترین ظرفیتی بود که ثبت جهانی یزد برای این سرزمین به ارمغان آورد و راه های ارتباط گیری جهانی و فرصتی برای معرفی گسترده ثبت جهانی، فرصتی بود که قابلیت گسترده ای در راندمان داشت اما گویا آنچنان هم تابحال مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
«محسن عباسی هرفته» رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا به ضعف این شهر جهانی در استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و حمایتی نهادهای بین المللی خصوصاً یونسکو اشاره می کند و می گوید: اغلب آثار جهانی از این حمایت ها به بهترین شیوه بهره مند می شوند اما هنوز در شهر یزد اهمیت ثبت جهانی مشخص نشده و برای بعضی از افراد همچنان سوال می شود که ثبت جهانی چه فایده ای دارد؟

وی با بیان این که مرجع خیلی از کسب و کارهای فرهنگی، انتشارات و سایت یونسکو است، تصریح می کند: یونسکو مرجع تعریف خیلی از سفرهای فرهنگی در دنیا شمرده می شود ولی ما از این ظرفیت عظیم اقتصادی غافل هستیم و البته، شرایط فعلی نیز در این رابطه موثر است چونکه هنوز بستر فکری و فرهنگی آن هم در قسمتی از بدنه ذی نفوذ استان فراهم نشده است.عباسی: یونسکو مرجع تعریف خیلی از سفرهای فرهنگی در دنیا شمرده می شود ولی از این ظرفیت عظیم اقتصادی غافل مانده ایم.
وی با بیان این که یونسکو برندی جهانی و شناخته شده است، می گوید: کشورهای مختلف دنیا از این برند در امتداد تبلیغات خود استفاده می نمایند که نمونه های آن تولید محصولات فرهنگی با لوگوی یونسکو مانند لباس و سوغات و حتی استفاده از پرچم یونسکو در برنامه های مختلف و حتی رسمی خودشان است.
رئیس پایگاه میراث جهانی بافت تاریخی یزد معرفی صنایع دستی با بهره گیری از لوگوی یونسکو را بسیار موثر می داند و تصریح می کند: صنایع دستی جهانی مانند دست بافته زیلو قابلیت های زیادی جهت استفاده از ابزارهای معنوی و حمایتی یونسکو دارد که البته باید برای تعریف آن در بازار جهانی برنامه ریزی شود و در ای باره نیز نمونه های صنایع دستی مشابه را در بازارهای جهانی شهرهای توریستی به خوبی می توانیم دنبال نماییم.
حاج خلیفه رهبر برند موفق پیوسته به یونسکو
عباسی با گلایه از این که افراد و سرمایه گذاران در یزد با وجود جهانی شدن شهرشان خلاقیتی دراین زمینه به کار نمی گیرند، می گوید: سرمایه گذاران موفقی مانند شیرینی حاج خلیفه رهبر با تدابیر و خلاقیت توانسته اند امروزه در کشورهای دیگری مانند آلمان شعب خودرا راه اندازی و از ظرفیت های فرهنگی سازمان هایی مانند یونسکو بهره مند شوند که می توانیم از این الگوهای موفق در شهر جهانی یزد استفاده نمائیم.
شهرداری ها هم نقش قابل توجهی در معرفی شهرها دارند به خصوص بعد از جهانی شدن یزد در لیست آثار جهانی، این ظرفیت برای یزد تقویت شد و شهرداری ها از نقش بیشتری دراین زمینه برخوردار شدند.
«جمال الدین عزیزی» شهردار شهر جهانی یزد نیز به خاصیت های سرزمین جهانی یزد اشاره می کند و با ارجح شمردن پایداری و اصالت و معماری یزد به خبرنگار ایسنا می گوید: آنچه یزد را به نام آن می شناسیم، طی صدها سال نگه داشته شده و امروزه دنیا، ما را با این هویت و اصالت و پایداری می شناسد و همین عوامل نیز منجر به ثبت یزد در لیست آثار جهانی شده است.
وی ادامه داد: از طرفی قرار گرفتن در لیست میراث جهانی ظرفیت گسترده ای را برای معرفی و شناسایی یزد در دنیا فراهم نموده است بطوریکه بر پایه آن توجه گردشگران می تواند به دیدن یزد جلب شود.
وی دعوت از سفرای مختلف به یزد را یکی از اقدامات موثر در معرفی یزد برمی شمارد و می گوید: اهتمام شد تا با این اقدام ارتباطات بین المللی افزایش یابد و زمینه خواهرخواندگی برای اماکنی که مشابه وضعیت یزد هستند اتفاق بیفتد و خوشبختانه تعداد بیشتری از شهرها بعنوان خواهرخوانده یزد شناخته شدند.
از خواهرخواندگی تا عضویت در مجامع بین المللی
شهردار یزد در ادامه خواهرخواندگی را از معیارهای مورد توجه گردشگران می داند و می گوید: علاوه بر دنبال کردن بحث خواهرخواندگی، عضویت در مجامع بین المللی در رابطه با مدیریت شهری یزد نیز مورد پیگیری قرار گرفت که از نمونه های آن می توان به مجمع شهرهای پایدار جهان و شهرهای یادگیرنده از نظر سازمان جهانی تبلیغات اشاره نمود.
وی از استفاده نکردن از ظرفیت حمایت های معنوی یونسکو یاد می کند و می گوید: یونسکو تابحال هیچ حمایت مادی از یزد نداشته است اما مسئله جالب تر این که هیچ اعتبار و بودجه ای هم در داخل کشور به یزد اختصاص نیافته است و مشخصاً هیچ حمایت مادی از هیچ ارگان و دستگاهی شامل حال یزد نشده اما مهمترین اقدام در زمینه استفاده از یونسکو برای یزد، ایجاد نخستین دفتر استانی یونسکو در یزد برای نخستین بار بود که اقدامی بسیار قابل توجه است.

عزیزی خاطرنشان می کند: البته یونسکو کار خودرا کرده و ماموریت خودرا در قبال یزد به انتها رسانده است و ثبت این میراث جهانی، بزرگترین اقدام یونسکو برای حفظ این میراث باارزش است اما ما باید خودمان همت نماییم و از این ظرفیت باارزش بهره مند شویم.شهردار شهر جهانی یزد: نه فقط هیچ حمایت مالی در سطح بین المللی به بهانه ثبت جهانی یزد اختصاص نیافته بلکه اعتبار و بودجه ای از داخل کشور نیز تخصیص نیافته است.
وی به ضعف یزد در ایجاد مسیرهای بین المللی ورود گردشگران به خصوص خطوط هوایی بین المللی اشاره می کند و می گوید: یکی از مهمترین لازمه های توسعه روابط بین المللی راه های رسیدن به یزد از مسیرهای مختلف است و جایگاه یزد در دنیا لازمه ایجاد چنین بسترهایی را فراهم نموده است.
شهردار یزد توسعه روابط داخلی موثر در تبلیغات و معرفی یزد مانند توسعه روابط گردشگری میان شهرهای اضلاع طلایی گردشگری شامل استان های یزد، فارس و اصفهان را هم از دیگر اقدامات به خصوص در زمینه تبادل تجارب و توریست عنوان می کند.
یونسکو هویتی جهانی به یزد بخشید
«محسن حاجی سعید» رئیس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور و همین طور عضو جامعه راهنمایان گردشگری شهرجهانی یزد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا به اهمیت عضویت یزد در ساختار بین المللی و جهانی یزد اشاره می کند و می گوید: اهمیت این مسئله بارها و بارها مطرح گردیده است و می دانیم که یونسکو منافع مالی و محافظتی ملموسی برای بناهای تاریخی ندارد و حمایت های آن به شکلی که بسیاری باور دارند، نیست.
وی اضافه می کند: بعضی از افراد به غلط ثبت یزد در لیست آثار جهانی یونسکو را امتیازی برای کسب بودجه های هنگفتی از طرف کشورهای دنیا می دانند در صورتیکه یونسکو منبع بزرگ مالی برای تامین هزینه های بناهای جهانی نیست.
وی به تجمیع و اتفاق نظر یک سری دولت ها در مجمع جهانی یونسکو برای ثبت یک اثر بر طبق شاخصه هایی مشخص اشاره می کند و می گوید: ثبت یزد به معنای داشتن یک یا چند شاخصه است که منجر به ثبت بناهای تاریخی و طبیعی می شود با این تفاوت که یزد بعنوان یک شهر جهانی شناخته شد.

حاجی سعید: یونسکو هویتی جهانی به یزد بخشید و این هویت را برای مردم دنیا ثبت نمود اما اگر امروز وضعمان تغییری نکرده و هیچ تغییری در زمینه معرفی یزد اتفاق نیفتاده یعنی هیچ تلاشی نکردیم.این مسئول با بیان این که این دستاورد جهانی بعد از ثبت در لیست آثار یونسکو هویت و میراثی نه فقط متعلق به یزد بلکه متعلق به تمام دنیا شناخته شده است، می گوید: یونسکو هویتی جهانی به یزد بخشید و این هویت را برای مردم دنیا ثبت نمود اما اگر امروز وضعمان تغییری نکرده و هیچ تغییری در زمینه معرفی یزد اتفاق نیفتاده به این علت است که ما هیچ تلاشی نکردیم.
وی با بیان این که در مرحله نخست یزد باید بتواند در تعامل و بیزینس ارزش های برجسته خودرا معرفی و در مورد آن با دیگر کشورها صحبت کند، می گوید: این اقدام کمک بزرگی به معرفی یزد می کند کما این که با تاکید بر برند جهانی یونسکو این معرفی آسان تر اتفاق می افتد.
حاجی سعید اضافه می کند: با بهره گیری از ظرفیت جهانی یونسکو می توان با شبکه جهانی مرمت گران و مدیران طرح های مرمتی و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی ارتباط گرفت و بوسیله یونسکو به شبکه های جهانی متصل شد.
وی از تاثیر جدی مدیریت در تقویت یا ضعف استفاده از روابط بین المللی با مدیریت پایگاه های میراث جهانی یاد می کند و می گوید: خوشبختانه دراین زمینه عملکرد ایران بد نبوده است اما گردشگری ابزار اولیه درآمد ارزی خیلی از کشورهای جهان اول دنیاست پس ثبت جهانی نیز باید به جذب گردشگران منجر شود.
یزد جهانی، مصون از جنگ کشورها
رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور از حفاطت های یونسکو در زمان جنگ بعنوان یک مزیت بسیار مهم برای یزد خبر می دهد و می گوید: اگر کشورها به جنگ بپردازند نمی توانند به بناهای ثبت شده در لیست آثار جهانی یونسکو جهان حمله کنند چونکه بر طبق مقررات بین المللی و کنوانسیون های مربوط به ثبت جهانی این بناها نباید تخریب شده و مخربان، محکوم می شوند.
وی با گلایه از ضعف یزد در زمینه برندسازی تصریح می کند: اگر ثبت جهانی اتفاق بیفتد قرار نیست به خودی خود معرفی شویم بلکه باید پرچم به دست گرفته و در دنیا قدم بزنیم و فریاد بزنیم که یزد ثبت جهانی شده است و این پرسش را در اذهان مخاطبان ایجاد نماییم گه چرا و برای چه ثبت جهانی شده؟
وی ابزارهای اینترنتی، سمینارهای خاص و برگزاری جشنواره هایی بمنظور تولید محتوا از طرف دولت و بخش خصوصی با برند شهر جهانی یزد را از اقدامات الزامی و مهمی برای یزد می داند و می گوید: باید محصولاتی با برند یزد برای عرضه در دنیا داشته باشیم و از بنر ثبت جهانی یزد و یونسکو در زمینه معرفی بهره مند شویم.
حاجی سعید با بیان این که در یزد جهانی تنها یک برند حاج خلیفه رهبر از ابزارهای یونسکو بهره برده و هیچ برند و صنعتی در یزد پیشرو نبوده است، می گوید: اگر از یک توریست در کشور دیگری در مورد «دارایی» سوال شود ممکنست در مدلول واژه نوع پارچه یا دارایی مالی نتواند تمایزی قائل شود پس در نخستین گام باید خیلی از واژگان یزد را بین المللی نماییم.
لزوم ایجاد مدیریت واحد شهری در یزد جهانی
این راهنمای گردشگری بین المللی از لزوم برنامه ریزی برای معرفی یزد و مهیا بودن فرصتی برای حضور یزد در اجلاس های شهر جهانی یاد می کند و می گوید: ایران هم در این اجلاس ها دعوت می شود اما بودجه لازم را نداریم و لازم است در وهله اول پیش از تخصیص اعتبارات، استاندار بعنوان بالاترین مقام اجرایی در مدیریت واحد شهری مربوط به شهر جهانی اقدام نماید و بطور مستقیم در زمینه مدیریت شهر جهانی یزد ورود کند و همه دستگاه ها زیر پرچم وی، ساختار واحد مدیریتی را ایجاد کنند.
حاجی سعید با بیان این که نشست ها و سمینارهای جهانی و بین المللی به خصوص سمینار خشت خام باید به نام یزد ثبت گردد و یزد هر چهار سال یک دفعه میزبان چنین اجلاسی باشد می گوید: علاوه بر آن باید پژوهشکده و مرکز خشت خام در یزد راه اندازی شود و یزد تبدیل به مرجعی برای تمام مطالعات مربوط به خشت در دنیا شود.

با تمام این اوصاف، حالا سه سال از جهانی شدن یزد می گذرد و هنوز یزد نتوانسته است خود ار آنچنان شایسته به دنیا معرفی نماید و این فرهنگ و تاریخ و معماری ناب را به جهان نشان دهد، آنطور که بنظر می رسد زمان آن رسیده که جدی تر از همیشه و با همتی بلندتر نسبت به بهره مند شدن از ظرفیت های این بستر بین المللی اقدام نمایند.



1399/04/18
13:52:24
5.0 / 5
2690
تگهای خبر: بنا , تاریخ , توریست , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری