۵ اثر فاخر تاریخی ساوه ثبت ملی شد

۵ اثر فاخر تاریخی ساوه ثبت ملی شد مركزی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه اظهار داشت: پنج اثر فاخر و پرارزش فرهنگی تاریخی در این شهرستان به ثبت ملی رسید.


رضا ایاز امروز شنبه هفتم تیرماه در گفتگو با ایسنا، با بیان این خبر اظهار نمود: در اجرای قانون پشتیبانی از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص ثبت آثار پرارزش منقول و غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در لیست آثار ملی و لیست های مرتبط، پنج اثر تاریخی این شهرستان در لیست آثار ملی قرار گرفت.
وی با اشاره به قرار گرفتن خانه تاریخی "نادری" واقع در بافت مرکزی شهر و در مجاورت مسجد مقدس زاده در فهرست آثار ملی اضافه کرد: این اثر که در چندماه اخیر در فهرست ثبت آثار واجد شرایط ثبت ملی بود، بعد از بررسی های لازم و کارشناسی در ۱۹ خردادماه سالجاری به شماره ثبتی ۱۲۱ با طی تشریفات قانونی در ردیف آثار ملی قرار گرفت.
وی ادامه داد: بقعه متبرکه "سید ابورضا(ع)" ساوه واقع در بافت مرکزی و در مجاورت بازار تاریخی ساوه به شماره ثبت ۳۲۹۴۴ در تاریخ ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ از دیگر آثار ثبتی جدید در این شهرستان است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه در ادامه به ثبت ملی عمارت تاریخی دیوانخانه "عباس قلی خان سیف امیرحسینی" واقع در عبدل آباد ساوه به شماره ثبتی ۳۲۹۴۳ در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۸، حریم آب انبار "میرزا حسین عاملی" و تکیه "خلیل جهان بیک" واقع در خیابان انقلاب ساوه اشاره نمود و اضافه کرد: با قرار گرفتن این آثار در لیست آثار ملی تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هر گونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت یا بازسازی آنها صرفاً با تائید و نظارت این وزارتخانه امکان پذیر است.
وی خاطرنشان کرد: هرگونه دخل و تصرف، تعرض و هرگونه توسعه یا مرمت باید با نظارت میراث فرهنگی صورت گرفته و سالانه مبلغی برای تعمیر و نگهداری از این آثار تخصیص خواهد یافت. هرگونه تخریب یا اقدام دیگر در آثار تاریخی ثبت ملی شده نظیر مرمت و بازسازی بدون نظارت میراث فرهنگی، جرم محسوب شده و متخلفین با معرفی به دستگاه قضائی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
ایاز به نقش و تأثیر ثبت ملی آثار تاریخی و فرهنگی بر حفاظت و صیانت از آنها اشاره نمود و اضافه کرد: قرار گرفتن بناهای تاریخی و فرهنگی واجد ارزش در لیست آثار ملی زمینه ساز صیانت بیشتر و شناساندن تمدن و تاریخ منطقه و جذب گردشگران را فراهم خواهد نمود.



1399/04/07
20:59:26
5.0 / 5
2713
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری