۲۵ ماه زندان برای اكتشافات جعلی یك دیرینه شناس

۲۵ ماه زندان برای اكتشافات جعلی یك دیرینه شناس یك باستان شناسان اسپانیایی كه اكتشافات مهمی را به نام خود ثبت كرده بود با رای دادگاه به جرم عرضه اطلاعات جعلی، به 25 ماه زندان و پرداخت جزای نقدی محكوم شد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از گاردین، این عتیقه شناس که «الیسئو گیل» نام دارد ابتدا در سال ۲۰۰۶ ادعا کرد یک کوزه قرن سومی در شهر "ویتوریا" در منطقه "باسک" اسپانیا کشف کرده که یکی از نخستین نمادهای تصلیب حضرت عیسی (ع) روی آن نقش بسته و همین طور روی آن نوشته های "هیروگلیفی" مصری و واژگانی به زبان باسکی آورده شده که نشان می داد، قدمت زبان باسکی بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شده است.
این عتیقه شناس ادعا کرده بود که اکتشاف او کتاب های تاریخ را بازنویسی خواهدنمود اما بعد از گذشت دو سال یک متخصص، اصالت این اکتشافات را بطور کلی زیر سوال برد. این متخصص عنوان نمود روی اشیای تاریخی کشف شده نشانه هایی از گِل دوران مدرن مشاهده شده و همین طور مشخص شد که کلمه مخفف (RIP) به معنای آرمیده در آرامش در کنار نقش تصلیب روی کوزه کشف شده که بر خلاف آموزه های مسیحیت در خصوص رستاخیر حضرت مسیح است.
یکی دیگر از موارد مشکوک استفاده از نام «Jupter» از خدایان رومی و استفاده از الفبای «J» بجای «I» در ابتدای آن بود در حالی الفبای لاتین حرف «J» ندارد.
«مارتین آلماگرو» پروفسور مباحث قبل از تاریخ در دانشگاه مادرید قبل از این گفته بود که این اکتشافات یا جوک و یا کلاهبرداری هستند و ابراز تعجب کرده بود که چرا این اکتشافات برای مدتی طولانی جدی گرفته شده بودند.
«الیسئو گیل» به همراه همکارش «روین سردان» به ترتیب به ۲۵ و ۱۵ ماه زندان و پرداخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ یورو جریمه مالی محکوم شدند و این جزای مالی به جستجوهای دیرینه شناسی در جنوب منطقه باسک اسپانیا اختصاص می یابد.





منبع:

1399/03/26
15:07:01
5.0 / 5
2908
تگهای خبر: تاریخ , دیرینه شناسی , كتاب , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری