میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

تخریب خانه پدری مشكاتیان

تخریب خانه پدری مشكاتیان آثارنیوز: تخریب خانه پدری مشكاتیان در نیشابور، گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی و قرار گرفتن ایران در لیست جاذبه های جدید در دنیا همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ در این هفته همزمان با روز جهانی صنایع دستی نشست خبری همایش فرش، سنت و هنر در فرهنگستان هنر اجرا شد. در این برنامه علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر اظهار داشت: بعد از آن که گروه های تخصصی فرهنگی فعال شد یکی از مباحث مهم در گروه های سنتی و دستی فرش دستباف ایران بود، در این راستا سلسله نشست هایی درباره جایگاه خاص فرش دستباف پیشنهاد شد که این همایش مقرر است به آن موضوعات بپردازد.
در ادامه حسن بلخاری رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر اظهار داشت: در زمستان شاهد برگزاری این همایش علمی هستیم، غیر از اینکه هشت میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با فرش ایرانی فعالیت می نمایند می توانیم بگوییم قدمت تاریخی ملت ایران در فرش ایرانی با اثر هنرمندانه فرش پازیریک قابل اثبات است.
بلخاری افزود: متأسفانه در حدود ۷۰ سال پیش به سبب برخی مسائلی که رخ داده آن سرمدی و استادی که نسبت به این هنر داشته ایم از دست دادیم و تجارتی که منبع اصلی ثروت ایران بود از دست رفت.
در ادامه تورج ژوله دبیر علمی این همایش با توضیحاتی درباره بخش های مختلف همایش فرش، سنت و هنر بیان کرد: هدف ما از برگزاری این همایش آن است که هویت فرش دستباف را با ساختار درستش پررنگ تر ببینیم. این همایش دارای سه بخش علمی، نمایشگاهی و بخش فیلم است.
همه آرزوهای یک سال اخیر برای صنایع دستی
دهم ژوئن همزمان با بیستم خرداد سال ۱۹۶۴ میلادی اولین همایش جهانی با شرکت مسئولان اجرایی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور جهان، در نیویورک اجرا شد. در قطعنامه پایانی آن همایش، تأسیس «شورای جهانی صنایع دستی»، بعنوان نهاد وابسته به یونسکو به تصویب رسید. از آن زمان سالروز تأسیس این همایش، بعنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شد.
در ایران نیز چند سالی است که ۲۰ خرداد بعنوان روز جهانی صنایع دستی در تقویم شمسی ثبت شده است. روزی که باید برای آن جشن گرفته می شد اما چند سالی است که یا با برگزاری نشست های خبری خاتمه می یابد یا با برگزاری چند همایش و نشست پیرامون مشکلات فعالان این صنعت آمیخته با هنر می گذرد.
از ۲۰ خرداد سال قبل تا امروز خبرها و وعده های زیادی برای فعالان صنایع دستی داده شد که اگر همه آنها به اجرا می رسید شاید در روز صنایع دستی سال ۹۹ متولیان وزارت میراث فرهنگی رویکرد دیگری برای سال جدید پیش می گرفتند. بعضی از این وعده ها در طول یک سال اخیر اجرایی شد و بسیاری هم نه.
ثبت ملی راهیان نور سپهبد سلیمانی
همچنین در این هفته خبر رسید که سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان اظهار داشت: راهیان نور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را بعنوان چهارمین راهیان نور کشور ثبت ملی کردیم.
وی افزود: بسیج مردمی را در تمام صحنه های انقلاب در دوران دفاع و همه عرصه های کشور دیدیم و در دوران رشد و پیشرفت کشور در صنایع فن آوری و دفاعی و در انسجام انقلاب و جبهه مقاومت مشاهده کردیم، بر همین پایه و اساس شاهد می باشیم که خروجی آن شخصیت بزرگ، باارزش و تأثیرگذار در جهان اسلام شهید سردار سلیمانی است.
معروفی اضافه کرد: در جبهه انقلاب و در این بسیج، خط قرمز ما دشمن و ضد انقلاب، سلطنت طلب، منافق و فتنه است با همین جبهه مقاومت عزت مسلمانان به وجود آمد و سپاه برای جبهه انقلاب اسلامی عزت آفرید.
ایرانِ پس از کرونا یکی از هفت قطب گردشگری جدید دنیا معرفی شد
مجله فوربس پیش بینی نمود که ایران یکی از هفت کشور و قطب گردشگری جدید در دنیا بعد از اختتام بحران کرونا خواهد بود. بحران شیوع ویروس کرونا گریبان صنعت گردشگری جهان را به شکل بی سابقه ای گرفته است، اما امید ملت ها به آینده و دوران پساکرونا سبب شده است خیلی از کشورها خودرا برای رونق صنعت گردشگری آماده کنند.
در این میان هفت کشور این پتانسیل رادارند که پس از اتمام بحران کرونا به قطب های گردشگری تازه ای در دنیا تبدیل شوند که کشور ما ایران هم جزو آن هاست. بر بر اساس گزارش مجله فوربس، باوجود فاصله این کشورها با مقاصد گردشگری تراز اول جهانی، آنها همه خاصیت های ضروری برای کسب این جایگاه رادارند.
طبیعت بکر و زیبا، تعدد بناهای باستانی و تاریخی، آداب و رسوم جذاب و فرهنگ اصیل و… مواردی هستند که می توانند به جهانی تر شدن این مقاصد گردشگری کمتر دیده شده کمک شایانی کنند.
تهدید یک بنای تاریخی دیگر
این روزها که خانه های تاریخی در شهرهای بزرگ به مراکز گردشگری، تاریخی و فرهنگی تبدیل می شود و ارزش پیدا می کنند؛ در شهرستان ها چنین خانه هایی را تخریب می کنند تا بجای آن آپارتمان هایی شبیه به آپارتمان های کلانشهرها بسازند. خانه هایی که قدمت آنها کم نیست و وجودشان نشان دهنده تاریخ معماری آن شهرستان و هویت مردم آنجاست.
در شهرستان کازرون استان فارس نیز چنین اتفاقی برای بزرگترین خانه متعلق به قاجار در حال رخ دادن است خانه ای که آنرا به نام حاج اسماعیل می شناسند و چندین نسل در آن زندگی کرده اند.
در این باره، محمد جواد جوکاری مدیر میراث فرهنگی کازرون به خبرنگار مهر می گوید: قدمت عمارت حاج اسماعیل به بررسی بیشتری نیاز دارد ولی می دانیم که یکی از بناهای باارزش کازرون است بنا بر این در نامه ای ابلاغ کردیم که مانع تخریب بنا خواهیم شد. چون مصوبه داریم که اجازه تخریب به بافت تاریخی داده نمی گردد. حالا با همکاری شهرداری یکی دیگر از سرمایه گذاران کازرون راضی شده تا بنا را به نرخ واقعی و منصفانه از وراث خریداری کند در واقع همزمان با خرید این خانه هم پول وراث پرداخت می شود و هم بعد از خرید، این بنا در لیست میراث ملی قرار می گیرد. ضمن اینکه خریدار قول داده آنرا مرمت می کند هزینه مرمت نیز کم نیست.
وی ادامه می دهد: وراث می خواهند که این بنا به قیمت بالاتر فروخته شود، درحالیکه این قیمت ها حالا کاذب است اگر چنین اتفاقی صورت گیرد، در واقع روی بقیه بناها نیز تأثیر می گذارد. بدین سبب قیمت منصفانه تری توسط شهرداری کارشناسی شد. ما نمی گوییم که ارزان و یا گران بفروشند بلکه می خواهیم به قیمت منصفانه فروخته شود. حالا متأسفانه خرید و فروش زمین در کازرون تنها در اختیار تعداد معدودی سرمایه گذار است که آنها نرخ کاذب را برای زمین های اینجا تعیین کرده اند.
جوکاری می گوید: بااینکه وراث می خواهند خانه تخریب شود اما برخی از آنها مخالف از بین رفتن این میراث هستند. باید بتوانیم وراث دیگر این بنا را راضی به فروش به قیمت منصفانه نماییم تا این بنای تاریخی برای کازرون باقی بماند.
ثبت حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شب اقامت از یکم تا ۱۶ خرداد
این هفته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ثبت حدود ۴میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شب اقامت از اول تا ۱۶ خرداد آگاهی داد.
ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به فعالیت تأسیسات گردشگری در بعضی از استانها با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی اظهار داشت: از یکم تا ۱۶ خرداد سه میلیون و ۳۰۳ هزار و ۶۴۸ تردد ثبت و ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۳۱۸ نفر شب اقامت ثبت شده است.
وی اظهار داشت: در همین مدت در مجموع ۳۱ استان کشور، ۴۲۹ هزار و ۳۲۱ سفر ثبت شده است به غیر از آب درمانی ها، همه تأسیسات گردشگری بازگشایی شده اند.
تناقض گویی درباره تخریب خانه استاد مشکاتیان
مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی در نیشابور درباره تخریب خانه زنده یاد پرویز مشکاتیان متناقض صحبت می کنند. بعضی از ثبت ملی خانه خبر می دهند و برخی دیگر از عدم ثبت آن.
این هفته در رادیو ایران و برنامه «سلام بامداد بخیر» به ماجرای تخریب خانه زنده یاد پرویز مشکاتیان پرداخت محمد داراشانی مالک این خانه در گفتگو اعلام نمود: من این خانه را دو سال پیش به قیمت دو میلیارد تومان خریده بودم تا آنرا بسازم و حالا قیمت این خانه ۱۰ میلیارد تومان شده است اما میراث فرهنگی می خواهد آنرا به همان قیمت دو سال قبل از من بخرد. من اختیاردار ملک خود هستم و حالا هم مجوز گرفته ام و می خواهم آنرا تخریب کنم و بسازم.
محمد اسماعیل اعتمادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور نیز در ادامه روی خط برنامه در پاسخ به اینکه چطور منتظر ماندید تا شهرداری برای تخریب خانه استاد مشکاتیان مجوز صادر کند، اظهار داشت: هنوز مجوز صادر نشده، این قضیه در دست پیگیری است و ما هم شکایت کرده ایم تا مشخص شود آیا چنین مجوزی واقعاً صادر شده است؟ شهرداری که تاکنون این مساله را انکار کرده است.

1399/03/25
23:44:10
5.0 / 5
2800
تگهای خبر: اقامت , باستانی , بنا , بنای تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری