رئیس میراث فرهنگی اردكان خبر داد:

مرمت قدیمی ترین پل آب رو ایران به دست جهادگران میراث

مرمت قدیمی ترین پل آب رو ایران به دست جهادگران میراث به گزارش آثارنیوز یزد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردكان از برنامه ریزی برای آغاز مرمت و بازسازی پل تاریخی روستای خرانق این شهرستان از جانب داوطلبان جهادگر و دوستدار میراث اطلاع داد.



قدیمی ترین پل آب رو ایران که شاید بتوان عنوان قدیمی ترین پل آب رو جهان را هم به آن داد، در دهکده تاریخی خرانق شهرستان اردکان در فاصله ۶۰ کیلومتری از مرکز استان یزد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی گردد، به عبارتی چیزی در حدود ۱۷۰۰ سال پیش.

«محسن میرجانی» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: یکی از جاذبه های گردشگری روستای تاریخی خرانق، پل آب رویی دو منظوره است، بگونه ای که در فصول بارش محل گذر آب و در تمام فصول، گذرگاه عابران بوده و از قدیمی ترین سازه های انتقال آب استان یزد است.

وی با اشاره به اینکه این بنا از نظر معماری در نوع خود کم نظیر و به سبک ساسانی و رومی بنا نهاده شده است، خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است این اثر مهم در طول تاریخ بر اثر سیل ها و سایر رفتارهای طبیعی گرفتار آسیب و لطمه شده و تقریباً نیمی از آن هم اکنون بازسازی شده ی آخرین سیلی است که در دوره پهلوی گریبان آنرا گرفت.

میرجانی تصریح کرد: مصالح به کار رفته در پل تاریخی خرانق، سنگ و ملات و ساروج بوده و دهانه آن به سبک رومی و با سنگ و گچ تاق زده شده و سطح بالای آن ۱.۵ متر، طول آن ۴۰ متر و ارتفاع از کف رودخانه ۷.۵ متر است.

رئیس پایگاه پژوهشی شهرستان اردکان افزود: وجود این همه شواهد تاریخی بسیار روشن از ادوار تاریخی در این روستا نشانگر حضور یک جامعه محلی پویا در این مکان بوده و شیوه اصلی انتقال آب از این مجموعه به صورت شتر گلو است که هنوز هم بعضی از شواهد آن برقرار است.

میرجانی اضافه کرد: برخلاف کاربرد رایج مرسوم پل بعنوان یک عنصر ارتباطی این اثر تاریخی منحصربه فرد تنها برای انتقال آب برای کشت خوان های پایین دست ارگ تاریخی خرانق پیشبینی شده است.

این دیرینه شناس اظهار داشت: پل تاریخی خرانق، یک اثر تاریخی بی همتا و بی نظیر است و تا کنون با این کیفیت و این نقشه اجرایی در هیچ نقطه دیگر کشور نمونه آن دیده نشده است، باآنکه شیوه شترگلو یا پمپاژ طبیعی تحت فشار آب یک پدیده مرسوم در انتقال آب بوده ولی این شیوه در خرانق تقریباً بوم آورد است.

وی با اشاره به اینکه پس از انجام موفقیت آمیز فعالیت گروه مورد اشاره در مرمت اضطراری کاروانسرای قلعه خرگوشی بخش عقدا اردکان، این دفعه به منظور رعایت عدالت جغرافیایی این کار در بخش دیگری از شهرستان در برنامه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این پل در سومین اردوی داوطلبان مورد اشاره که تشکل مردمی و متشکل از جامعه میراث دوست شهرستان است، انجام می شود که هدف آنها معرفی و انجام عملیات اضطراری و نجات بخشی برای پیشگیری از تخریب این سازه است.

وی خاطرنشان کرد: علت انتخاب این اثر علاوه بر ارزش های غیرقابل انکار تاریخی وضعیت خطیر و تاب های پل است که به مرور و به واسطه نشت آب انتقالی برای مزارع و کشت خوان های منطقه بوجود آمده است.

رئیس اداره میراث اردکان با اشاره به اینکه شرایط خاص این اثر و صدمه پذیری زیادی که به واسطه عوامل طبیعی همچون سیل و وجود مسیل (رودخانه های فصلی)، در پل بوجود آمده اضرورت اقدام سریع را برای نجات قدیمی ترین پل آب رو ایران ایجاد نموده است.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت ویژه فرمانداری اردکان، اداره کل میراث فرهنگی استان یزد و بخشداری خرانق تلاش کردیم بهترین شرایط مرمت و حفاظت را برای این اثر تعریف نماییم.

این مسئول فرهنگی شهرستان اظهارکرد: حضور مؤثر جامعه محلی در پروژه خرگوشی یک الگوی بسیار مناسب جهت استفاده این جامعه در جریان مرمت اضطراری آن و همینطور ایجاد پیوند در علقه عمیق تر این جامعه با میراث شاخص فرهنگی خود است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی اردکان با بیان اینکه، این گروه جهادی تابحال از جانب اقشار مختلف شهرستان که دارای مراتب عالی علمی هستند هم مورد درخواست واقع شده اظهار داشت: بدون شک این شیوه فعالیت داوطلبی یک حرکت نوین و بسیار پرارزش است که می تواند در این دوره با تنگناهای مالی برای نجات خیلی از آثار تاریخی و فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد و در آگاهی بخشی و بالا بردن حساسیت جامعه نسبت به آثار و یادمان های تاریخی اثرگذار باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم این فعالیت ها بتوانیم خیلی از آثار پرارزش منطقه را مرمت نماییم.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان تصریح کرد: از نظر تأمین اعتبار در اجرای پروژه مورد اشاره با استفاده از راهکارهای قانونی و اعتبار مناطق محروم بخش خرانق تنها در بخش مصالح و تجهیزات کاری کمک می شود و گروه مورد اشاره از استادکاران خبره و نیروهای داوطلب کارگری تشکیل شده و هیچ گونه وجهی دریافت نمی کنند.

میرجانی در انتها اظهار داشت: بدون شک خرانق، با داشتن مجموعه ای از میراث های طبیعی و فرهنگی در شمار یکی از شاخص ترین مقاصد گردشگری با رویکرد تاریخی و فرهنگی و همینطور شواهد گسترده ای از دانش بومی محلی است که زمینه ثبت میراث جهانی را دارد.




1399/03/12
12:23:10
5.0 / 5
2868
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری