كشف ظروف سفالی هفت هزارساله در ساوجبلاغ

كشف ظروف سفالی هفت هزارساله در ساوجبلاغ به گزارش آثارنیوز سرپرست هیات دیرینه شناسی پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «موشه لان تپه» (اسماعیل آباد) در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز از كشف شش ظرف سفالی هفت هزارساله كه احیانا متعلق به یك تدفین هزاره پنجمی در این محوطه تاریخی است، اطلاع داد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیاوش سراقی انجام پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم را به منظور عرضه ضوابط حفاظتی مناسب برای این محوطه دانست و اضافه کرد: علاوه بر لایه های باستانی، داده های سفالی و استخوانی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد، به کشف شش ظرف کامل سفالی احیانا متعلق به یک تدفین هزاره پنجمی منجر گردید.

او با بیان این که «موشه لان تپه» (اسماعیل آباد) یکی از محوطه های شاخص هزاره پنجمی حوزه فلات مرکزی از استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، دهستان سعید آباد است، توضیح داد: این محوطه باستانی، برای اولین بار در سال ۳۷-۱۳۳۶ شمسی توسط حاکمی و سپس در سال ۱۳۵۶ توسط معصومه نوایی کاوش شد که با عنایت به مطالعات صورت گرفته در این محوطه ۱۰ طبقه معماری، گورها و داده های سفالی متعلق به هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد شناسایی شدند. در واقع به صورت کلی می توان گفت ضخامت آثار باستانی موشه لان تپه حدود ۶/۷۰ متر است.

او با اشاره به این که «موشه لان تپه» پنجم دیماه ۱۳۵۶به شماره۱۵۴۴، در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال۱۳۸۷ با پلاک ثبتی ۸۲ اصلی به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمد، افزود: این تپه در سال ۱۳۸۱ توسط ابوالقاسم حاتمی سرپرست هیئت بررسی گردید و شناسایی شهرستان ساوجبلاغ هم مورد بررسی قرار گرفت.


وی همینطور موقعیت جغرافیایی (واقع شدن در راه کریدور طبیعی دشت تهران – قزوین)، وسعت استقرار و ضخامت قابل توجه نهشته های باستانی و وجود آثار فرهنگی از هزاره پنجم و چهارم قبل از میلاد را عامل اهمیت محوطه اسماعیل آباد در مطالعات باستان شناختی کشور بخصوص حوزه فلات مرکزی دانست و اظهار داشت: هم اکنون با گسترش و توسعه روز افزون بافت روستایی، عبور جاده آسفالته، لوله های گاز، تیرهای انتقال برق روی عرصه در ضلع شمالی و غربی و ساخت وسازهای غیرمجاز (پروژه ویلاسازی) اهالی منطقه به خصوص در ضلع شرقی و جنوبی، تپه در شرایط حفاظتی نامناسبی قرار گرفته است.
سرپرست هیئت دیرینه شناسی «موشه لان تپه» افزود: بنابراین مشخص کردن وضعیت عرصه و حریم این محوطه، عرضه ی ضوابط حفاظتی مناسب برای آن، هیئتی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عملیات گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه تاریخی موشه لان تپه را شروع کرد.
سراقی اظهار داشت: هیئت دیرینه شناسی عملیات تعیین عرصه را با ایجاد ۲۶ گمانه پیرامون محوطه در اضلاع مختلف انجام داد که خوشبختانه در نتیجه این گمانه زنی علاوه بر لایه های باستانی، داده های سفالی و استخوانی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد، شش ظرف کامل سفالی احیانا متعلق به یک تدفین هزاره پنجمی شامل ظروف پایه دار، خمره های سفالی و ظروفی با آبریز ناودانی شکل قرمز با نقوش هندسی و حیوانی (نقش بز) دوره چشمه علی که در نوع خود منحصر به فرد بود به دست آمد.
این دیرینه شناس در انتها تصریح کرد: پژوهش حاضر نشان داد که بر خلاف توپوگرافی محوطه و اظهار نظرهای گذشته ابعاد محوطه بیشتر از آن چیزی است که قبلا عرضه شده و محوطه موشه لان تپه در جهت شرقی – غربی کشیده شده و متاسفانه بخش عمده ای از آن در ضلع غربی به صورت کلی تسطیح شده و توسط اهالی منطقه به باغات و پروژه ویلاسازی اختصاص یافته است.





1399/03/01
12:33:49
5.0 / 5
2886
تگهای خبر: باستان شناسی , باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری