دیواره های عالی قاپو به لرزه درآمد

دیواره های عالی قاپو به لرزه درآمد آثارنیوز: باورِ كدام برای مان سخت تر است، این كه در هر نوبت بازدید از كاخ عالی قاپو و برای حفظ ایمنی بنای صفوی، تعدادِ انگشت شماری از بازدیدكنندگان می توانند وارد شوند، یا گروه موسیقی پاپ كه با ابزارآلات و سر و صدای الكتریكی بلندشان به همراه تیمِ همراه! در شرایط كرونایی به ایوان عالی قاپو می روند! تا به نام خلیج فارس و هفته فرهنگی اصفهان این دفعه این بنای تاریخی را زیر هجمه ها ببرند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، «کاخ-موزه سعدآباد»، «تخت جمشید»، «کاخ-موزه گلستان»، «عمارت مسعودیه»، «باغ ارم شیراز» «مجموعه گنجعلی خان کرمان»، «کاخ چهلستون» و «کاخ-موزه نیاوران» از نمونه محوطه ها و بناهای تاریخی هستند که برای برگزاری یکی از پرسر وصداترین و در بیشتر مواقع، شلوغ ترین رویدادهای فرهنگی انتخاب می شوند؛ انتخاب هایی که معمولا بین کاخ موزه های مهم در سال های گذشته بیشتر در تهران و مدتی است به تقلید از دیگر کشورها در هر نقطه ی تاریخی که دم دست شان است، برگزار می کنند، بدون توجه خاصی به قوانینی که آن کشورها برای چنین اجراهایی دارند.
گویا فقط تقلید را یاد گرفته ایم، بدون هر گونه آموزشی. اما این جا کاخ عالی قاپوست، بنایی نفیس و از مجموعه ثبت جهانی شده میدان نقش جهان اصفهان که شاید هنوز نشانی از رگه های داربست هایی که چیزی حدود یک دهه روی تنه اش نقش بسته بود، بر خود دارد. داربست هایی که به مرمت و استواری بخشی این کاخ کمک کردند، تا حالا مدیریت شهری حتما با مجوزهای لازم، روی ایوان آن کنسرت برگزار کند، برای روزهایی که هفته فرهنگی اصفهان نامیده و همزمانی اش با روز ملی خلیج فارس پاس داشته شود، اما بی توجه به فضایی که برای برگزاری کنسرت انتخاب می شود.


در طول چند روز گذشته صفحه فرهنگی اصفهان در فضای مجازی با تبلیغ اجرای زنده کنسرت یک خواننده پاپ که اتفاقا باتوجه به خاصیت ها حنجره اش، عادت دارد اجراهای پر سر و صدا و کرکننده ای داشته باشد، این خبر را بطور دائم منتشر می کند. زمان موعود می رسد، کنسرت برگزار می شود، گروه کار خودرا می کند و از طرف دیگر برخی افراد مشخص برای اجرا به صورت حضوری و لابد با رعایت موازین بهداشتی دعوت می شوند.
جمعیتی که لایوهای اینستاگرام نشان می دهد، کم هم نیستند؛ علاوه بر صدایی که باید به گوش همه برسد! هر چند در فضای نقدی که پس از قرار دادن بخش هایی از کنسرت در فضای اینستاگرام عنوان شد، برخی متولیان برگزاری اش اهتمام کردند با یادآوری قرار داشتن تالار موسیقی در فضای کاخ، آنرا موجه جلوه دهند، اما بنظر می رسد آنها از یاد بردند که علاوه بر خاصیت های استحکامی بنا در آن زمان و حالا بعد از گذشت چندصد سال، در آن زمان آلات موسیقی چه بودند و حالا در کنار وسایل صوتی گوشخراش عصر مدرن، چه آلاتی نواخته می شود.
نکته ی جالب توجه در این اتفاق و پس از نقدهای مطرح شده، حذف همه ی مطالب انتشار یافته از این کنسرت در فضای مجازی و در چند صفحه شخصی بود که معین نمی باشد بر چه اساسی انجام شد.
در کنار همه این اتفاق ها، یک پرسش دیگر از طرف برخی دوستداران و منتقدان به این پروژه مطرح می شود و آن این که چرا فضای دیگری حتی در فضای باز میدان نقش جهان برای این اجرا در نظر گرفته نشد، چه اصراری برای این کار در آن فضا بود؟
اتفاقی که محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه ها – حتی در سال 1386 و در زمانی که مدیریت موزه ملی ایران را بر عهده داشت، آنرا مناسب نمی دید، او 13 سال قبل به ایسنا اعلام نموده بود «تبدیل شدن این کار (برگزاری کنسرت برای کاخ -موزه های تهران) به صورت یک عادت، بسیار نامناسب برای کاخ - موزه های تهران» است، اما بنظر می رسد وی حالا دیگر این اقدام را اتفاق نامناسبی نه فقط برای تهران که برای دیگر بناهای تاریخی کشور هم نمی داند. اتفاقی که تا قبل از این از نگاه این مقام مسوول، «باعث بروز مشکلاتی می شد، چون به دنبال ایجاد نشدن فضاهای مناسب بخواهند از این مسکن بطور مداوم استفاده نماید.»، پیش بینی که حالا گریبان بناهای تاریخی اصفهان را گرفته است.






منبع:

1399/02/11
21:03:33
5.0 / 5
3229
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری