تاریخانه محبوب ترین اثر تاریخی دامغان برای گردشگران خارجی بعلاوه تصاویر

تاریخانه محبوب ترین اثر تاریخی دامغان برای گردشگران خارجی بعلاوه تصاویر به گزارش آثارنیوز سمنان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان از مسجد تاریخانه بعنوان محبوب ترین اثر تاریخی این شهر تاریخی برای توریستهای خارجی طی یك سال قبل نام برد.


مهدی قاسمی 27 فروردین 99 با بیان این خبر اظهار نمود: مسجد تاریخانه دامغان دومین مسجد تاریخی و قدیمی كشور و یكی از جاذبه های تاریخی و مذهبی مهم استان سمنان است.
وی با اشاره به وضعیت گردشگری دامغان پارسال تصریح كرد: ۴۹۰ هزار نفر از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان دامغان در سال ۹۸ بازدید كردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان اضافه كرد: پارسال ۲ هزار و 100 بازدید خارجی از بناهای تاریخی دامغان همچون مسجد تاریخانه، چشمه علی، مسجد جامع، امامزاده جعفر(ع)، تپه حصار، پیر علمدار، دریاچه نمك و كویر حاج علی قلی، خانه لطفی و... صورت گرفت.
وی اظهار داشت: از تعداد بازدیدهای خارجی صورت گرفته بیشترین استقبال به مسجد تاریخانه دامغان اختصاص دارد و این یادگار به جا مانده از دوره ساسانیان در دامغان در سال ۹۸ پذیرای ۶۳۵ گردشگر خارجی از ۲۳ كشور دنیا نظیر آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، فنلاند، عراق، كره، تركیه، اتریش، چك، تاجیكستان، كانادا، سوئیس، دانمارك، هند، استرالیا، ژاپن، لهستان، چین، انگلیس، تایلند، روسیه و بلژیك بوده است.
قاسمی اضافه كرد: با اشاره به اینكه در دامغان هفت اقامتگاه بوم گردی، دو هتل، یك مهمانسرا و چهار دفتر خدمات مسافرتی فعالیت می نمایند ابراز امیدواری كرد: با شكست ویروس كرونا، تاریخ و تمدن هفت هزار ساله دیار صد دروازه باز هم میزبان توریستهایی از سراسر دنیا باشد.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنادر خصوص وجه تسمیه نام این مسجد تاریخی و واژه تاریخانه گفته شده كه این نام تلفیقی از واژه تركی "تاری" به معنای خدا و واژه پارسی خانه است و اصطلاحا معنای آن "خانه خدا"است كه نامی مرسوم برای مساجد در فرهنگ اسلامی است. "گدار" دیرینه شناس معروف درباره مسجد تاریخانه نوشته است: این مسجد «نمونه ای از بناهایی كه مقدم بر دوره سلجوقیان است و به دوره ای برمی گردد كه نمونه اصلی مساجد ایران در آن راه اندازی شده است دو نمونه از مساجد این دوره جامع نائین و تاریخانه دامغان است». تاریخانه را مسجد چهل ستون هــــــم می نامند و این رقم اغلب در ایران نماینده آن نیست كه حتما چهل ستون داشته باشد بلكه به مفهوم ستون های مختلف است نقشه این بنا نقــشه مساجد صدر اسلام است كه از هر عنصر خارجی عاری است.
تاریخانه نمونه ای كامل از مساجد قرون اولیه ی اسلامی در ایران است و بر پایه تحقیقات دیرینه شناسی پس از مسجد فهرج (نائین یزد) كه قدیمی ترین مسجد ایران و مربوط به قرن اول هجری است، از نظر قدمت دومین مسجد قدیمی در میان مساجد كهن ایران را دارد.







منبع:

1399/01/28
14:42:26
5.0 / 5
2825
تگهای خبر: آثار تاریخی , اقامت , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری