مالك عمارت:

طرح مرمت اضطراری عمارت جنانی به میراث واگذار شد

طرح مرمت اضطراری عمارت جنانی به میراث واگذار شد به گزارش آثارنیوز همدان مالك عمارت «جنانی» همدان اظهار داشت: به درخواست فرماندار همدان اداره كل میراث فرهنگی استان باید طرح مرمت اضطراری بنا را هر چه سریع تر آماده كند.


علی جواهری در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: روز گذشته -سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹- به دستور دادستان همدان جلسه ای در فرمانداری تشكیل و مقرر شد اداره كل میراث فرهنگی استان طرح مرمت اضطراری بنا را تا شنبه هفته آینده تهیه كرده و به مالك بنا تحویل دهد تا از ریزش ها جلوگیری شود.
وی با اعلان اینكه اگر این اتفاق محقق شود در آینده ای نه چندان دور عمارت جنانی به هتل سنتی تبدیل می شود، اضافه كرد: وضعیت ساختمان هم اكنون حاد است و بعد از تهیه طرح اضطراری و انجام اقدامات پیشگیرانه از ریزش، باید طرح مرمت اصلی توسط پیمانكار اداره كل میراث فرهنگی آماده و به مالك داده شود.
جواهری از فعالیت بعضی از رسانه ها، روزنامه نگاران و فعالان میراث فرهنگی همدان درباره تخریب عمدی بنا توسط مالك ابراز گله مندی كرد و اظهار داشت: صحبت های این افراد در خصوص اینكه مالك شبانه بنا را تخریب كرده، كذب محض است و با وجود پیام هایی كه شخصاً در این مورد به آنها دادم، موفق به برقراری ارتباط نشدم.
وی افزود: مالك اگر تصمیم به تخریب بنا داشت هیچ گاه درخواست تبدیل ملك به هتل سنتی را ارائه نمی داد و البته كسانی كه از هتل شدن بنا متضرر می شدند نیز به شایعات دامن زدند و به برخی از رسانه ها و افراد در این مورد كمك كردند.
مالك عمارت جنانی درباره هزینه مورد نیاز برای مرمت بنا نیز بیان كرد: طبق برآورد اداره كل میراث فرهنگی استان همدان مبلغی بین ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان برای مرمت بنا لازم است كه قرار شد میراث فرهنگی با ارائه معرفی نامه به بانك و دریافت وام با درصد سود پایین توسط مالك مقدمات كار فراهم گردد.
جواهری درباره نپذیرفتن هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی از طرف میراث فرهنگی در سال گذشته، اظهار نمود: بنده بعد از دریافت مبلغ باید تفاهم نامه مشاركتی امضا و بر طبق آن الباقی هزینه مرمت را خود پرداخت می كردم همین طور در قبال ۱۰۰ میلیون تومان باید دو برابر چك و سفته می پرداختم كه هیچ یك برایم مقدور نبود.
وی در ادامه درباره روند پیگیری های تبدیل بنا به هتل سنتی توضیح داد: از آنجائیكه عمارت جنانی قابلیت تبدیل به هتل سنتی را دارد و یك برند است، پیشنهاد تبدیل بنا در سال ۹۵ به اداره كل میراث فرهنگی داده شد كه در سال ۹۶ در پاسخ اعلام نمود كه ساختمان باید بازسازی شود اما نقشه ای كه با صرف هزینه و زمان در آن سال تهیه شد، توسط شهرداری تأیید اما میراث آنرا تأیید نكرد.
جواهری افزود: همزمان با این اتفاقات عمارت جنانی رسانه ای شد و میراث فرهنگی اعلام نمود كارهای ثبت جداره بنا را انجام می دهد سپس قرار شد بنا با وضع كنونی به هتل سنتی تبدیل گردد كه از آن زمان به بعد دو طرح به میراث فرهنگی ارائه شد كه هیچ یك به تأیید نرسید.
وی با اشاره به اینكه وضعیت بحرانی جنانی در آن زمان موجب شد دست به گریبان دادستان وقت شویم، اشاره كرد: دادستان به شهرداری دستور داد كه با هزینه مالك داربست بسته شود و میراث در نخستین فرصت اقدامات لازم را انجام دهد اما متأسفانه میراث فرهنگی كم كاری كرد.
مالك عمارت جنانی تصریح كرد: طی دو سال قبل بنا همیشه در حال ریزش بوده است و با وجود گذاشتن شاهد توسط پیمانكار میراث فرهنگی و به جهت قناتی كه در زیر پی اصلی سمت كوچه وجود دارد، بنا مقداری نشست كرده است و متأسفانه با امروز و فردا كردن میراث ابتدا سمت حیاط و سپس دیوار كوچه ریزش كرد.
جواهری با تاكید بر اینكه غیر از همكاری از میراث فرهنگی خواسته ای ندارم و می خواهم پرسنلی برای راهنمایی مرمت در اختیارم بگذارند، اظهار داشت: نمی دانم هدف میراث از امروز و فردا كردن چیست؟ به تعویق انداختن كار، خسته كردن مالك، تن دادن به فروش ملك، رها كردن یا واگذاری زیر قیمت آن است؟ اما امیدوارم این دفعه با پا در میانی دادستان و فرماندار همدان كار به سرانجام برسد.



1399/01/20
22:34:32
5.0 / 5
3510
تگهای خبر: بنا , فرهنگ , فروش , ملك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری