نقش سربازان فرهنگی كشور در بحران كرونا ، ۴،

خلا در قوانین میراثی

خلا در قوانین میراثی به گزارش آثارنیوز محمد حسن محبعلی معتقد است: برخی افراد با سواستفاده از وضعیت كنونی (قرنطینه خانگی) و قوانین ناقص میراث فرهنگی به خود اجازه می دهند كه به آثار تاریخی و ملی كشور دست درازی كرده و به تخریب این آثار بپردازند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، انتشار اخبار نگران كننده ی سوءاستفاده از تعطیلات نوروزی و تعطیلات الزامی كرونا ویروس، برای از بین بردن هر چیزی كه مانع سودآوری برخی منفعت طلبان است، از قبل از نوروز شروع شده است؛ اخباری كه یك دفعه گریبان قلعه سلجوقی آران و بیدگل را گرفت، یك دفعه بیمارستان مسیح مرادیان كرمانشاه را سوزاند و بار دیگر تیزی چنگكِ بیل مكانیكی هایش نفس جوبجی را بند آورد، تا همین امروز سنگینی چرخ های لودر تنِ تپه لرینی كرمانشاه را لرزانده و ردِ تخریب ها از اسپهبد خورشید مازندران تا نقش رستم شیراز كشیده شده است.
هر چند این هشدارها دست كم در طول چند سال قبل توسط فعالان میراثی و رسانه ها زیاد مطرح می شوند، اما نوع برخورد با این دست از اتفاقات و برنامه ریزی ها برای جلوگیری از تخریب های بیشتر كه عمرشان در طول سال های گذشته كم هم نبوده، بنظر می رسد روند نزولی داشته است.
محبعلی - كارشناس پیشكسوت میراث فرهنگی - كه در سال های اولیه تشكیل سازمان میراث فرهنگی به مدت ۱۷ سال معاون میراث فرهنگی كشور بوده است، با اشاره به خلاءهایی كه در قوانین میراث فرهنگی برای جلوگیری از هر نوع تخریب آثار تاریخی حتی در زمان كنونی وجود دارد، در گفت وگویی با ایسنا به بیان خاطراتی از سال های حضورش در میراث فرهنگی و تخریب هایی كه در زمان وجود داشت، پرداخت.
او با بیان این كه وظیفه ی میراث فرهنگی حفاظت از سند تاریخی كشور است، تاكید می كند: نباید در این موارد كوتاه آمد، هر چه از بین رفت، دیگر بر نمی گردد، آثار تاریخی تنها چیزی است كه از صدها و هزاران سال قبل برای مان باقی مانده اند، باید مسئولان كشور بدانند كه ارزش های تاریخی كشور به تمدن و فرهنگ كشور است.
وی با تاكید بر این كه برخی افراد با سواستفاده از تعطیلات الزامی برای قطع زنجیره ی ویروس كرونا و ضرورت قرنطینه خانگی مردم به خود اجازه می دهند كه به آثار تاریخی و ملی كشور دست درازی كنند، ادامه می دهد: این در حالیست كه در طول حدود ۵۰ سالی كه در میراث فرهنگی حضور داشتم هر گاه با یك شخص غیر ایرانی صحبت می كردم آنها ایران را بیشتر از خیلی از ایرانیان می شناختند و به فرهنگ كشورمان احترام می گذاشتند.
معاون سابق حفظ و احیای سازمان سابق میراث فرهنگی به زمان حمله ی كومله به شهر پاوه در سال ۱۳۵۹ اشاره می كند و می گوید: «در آن بحبوحه امام خمینی (ره) دستور دادند همه برای آزادی پاوه بروند و حدودا بخش زیادی از بازار تهران تعطیل شد، من بعنوان مدیر سازمان ملی حفاظت استان تهران فعالیت می كردم كه به من خبر دادند، پنج نفر در حال انجام فعالیت برای ساخت طبقه دوم در بازار تهران هستند، به تكیه دولت و پیش آقای سعید امانی - رئیس كمیته وقت تكیه دولت – رفتم و از او سه مامور خواستم تا به این تعدی رسیدگی كنم، او اظهار داشت كه همه به پاوه رفته اند، نیرو نداریم.
به وی توضیح دادم در بازار تهران هم یك جبهه ی دیگر باز شده. برخی افراد در حال دخالت در فضای تاریخی بازار هستند و قصد ایجاد طبقه دوم در این بخش تاریخی تهران را دارند. او یه من دو نیروی پاسدار داد و توانستیم آن كار را متوقف نماییم. مجرمان به من گفتند تو طرفدار شاه هستی. اما من تلاش كردم به آنها توضیح بدهم كه بازار به دوره ی پهلوی مربوط نیست. تاریخ كشور جزو ارزش های كشور است.»
این مدیر سابق با اشاره به مقاومت هایی كه در طول حضورش در نقش معاون میراث فرهنگی كشور یا قبل تر از آن داشته، می گوید: در آن زمان در مقابل تخریب ها كوتاه نمی آمدیم چون به حفاظت صد درصد اعتقاد داشتیم. حالا نیز میراث فرهنگی باید چنین قدرتی را داشته باشد. آثار تاریخی مربوط به روز گذشته نیستند، باید آنها را حفاظت نماییم.
وی خروج از ثبت آثار تاریخی را نشانه ی دیگری از روند این تخریب ها می داند و می گوید: همانطور كه یك كارشناس میراث فرهنگی پس از بررسی های زیاد به نتیجه می رسد كدام اثر ارزش ثبت ملی دارد و كدام خیر، همان نیز باید تایید كند اثری كه ثبت ملی شده می تواند از ثبت بیرون رود یا نه، اما متاسفانه این تصمیم را چند سال است كه دادگاه می گیرد و نه میراث فرهنگی.
محبعلی با اشاره به درخواست خروج ازثبت یك خانه ی تاریخی در رشت در سال ۱۳۷۳ كه وی معاون میراث فرهنگی كشور بوده، اظهار می كند: من با خروج از ثبت خانه در آن زمان مخالفت كردم، بنا بر این وكیلِ آن خانه با گرفتن ابلاغیه ای از شورای نگهبان كه دخالتِ میراث فرهنگی در ملك شخصی اقدامی غیر شرعی است، ان نامه را به دفتر من آورد. به او گفتم باید این نامه را برای ریاست جمهوری - آقای رفسنجانی - ببرید چون من طبق دستور دولت از میراث فرهنگی حفاظت می كنم. شخص رئیس جمهور باید به من دستور دهد، بحث شرع با حفاظت از اثری تاریخی كه سرمایه ی یك كشور است تفاوت زیادی دارد. خوشبختانه توانستیم مانع از خروج از ثبت، آن اثر از لیست آثار ملی شویم.
او تاكید می كند: حتی وقتی قرار باشد شورای نگهبان یا رئیس جمهور برای خروج از ثبت یك اثر تاریخی دستور دهد، نخست باید نظر كارشناس میراث فرهنگی را جویا شود، مسئولان میراث فرهنگی نیز مسلمان هستند و شرع را می دانند اما نباید این دو را با یكدیگر تلفیق كرد. وقتی یك قانون در كشور وجود دارد باید برمبنای قوانین كارها را انجام داد.
محبعلی با بیان این كه متاسفانه در ۱۵ سال قبل سازمان میراث فرهنگی ضعیف تر از قبل عمل كرده، می گوید: متاسفانه برخی افراد با سفارش برخی اقدامات را جلو می برند. ای كاش میراث فرهنگی با مشورت با پیشكسوتان این حوزه، مانع از ضعیف تر شدن قوانین در حفاظت از میراث فرهنگی كشور شود. چون با كم شدن قدرت حفاظت، افراد نیز به خود اجازه می دهند، دست به تخریب میراث كشور بزنند.




منبع:

1399/01/18
20:55:03
5.0 / 5
3499
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری