جوبجی این دفعه با لودرهای میراث فرهنگی زخمی شد!

جوبجی این دفعه با لودرهای میراث فرهنگی زخمی شد! به گزارش آثارنیوز محوطه تاریخی «جوبجی» در حالی گویا در این روزهای خاص باز هم عرصه ی جولان لودرها شده كه دوستداران میراث فرهنگی می پرسند چرا در تصاویر این رخداد نامطلوب، مسوول میراث فرهنگی رامهرمز هم پای لودرها و ناظرِ كار است؟!


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، محوطه ی باستانی جوبجی را در سال ۱۳۸۶ و به دنبال آغاز اجرائی كردن طرح كانال آب رسانی به دست آوردند، گنجینه ای بزرگ از یكی از پادشاهان عیلامی كه كانالِ ۱۸۶ متری انتقال آب سببِ خیر شد و به حضور یاستان شناسان در جوبجی برای جستجوهای گسترده ای منجر گردید، كاوش هایی كه گاها هنوز ادامه دارد، اما نكته ی جالب توجه، تغییر دیدگاه مسئولان شهری رامهرمز است كه حالا اجازه داده اند تا مسیرِ احداثِ جاده برای عبور ماشین های معدن كاران از حریم درجه یك و عرصه ی محوطه ی جوبجی عبور كند.
هر چند در آن زمان با اعتراضات گسترده فعالان میراثی، كار متوقف گردید. اما حالا و در حالیكه كمتر از یك سال از تعرض قبلی گذشته است باز هم لودرها را به عرصه ی جوبجی آوردند. اما این دفعه پای میراث فرهنگی هم به میان كشیده شده است، در حالیكه پیش از این و در هر عملیات اجرایی این نهاد متولی جلو هر گونه اقدامی را توسط وسایل مكانیكی سنگ شكن می گرفت، حالا این پرسش مطرح است كه آیا بدون توجه به همان ضوابط، این دفعه راه برای ورود لوردها باز شده است؟


در تصاویر انتشار یافته از این عملیات برخی فعالان میراثی می گویند رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز هم در كنار لودرها عملیات را نظارت می كند.
از جانب دیگر، با عنایت به فعالیت حدود ۱۲ معدن سنگ شكن در این منطقه از محوطه تاریخی جوبجی، بطور قطع برای رفت وآمد ماشین های این معادن، به جاده مواصلاتی نیاز دارند، جاده ای كه در طول یكی دو سال قبل درخواست برای ایجادش حتی به آغاز عملیاتی جدید برای شروع كار منجر شده بود.
حتی در این میان به میراث فرهنگی هم فشار زیادی وارد كرده بودند تا اجازه دهند جاده از روی عرصه محوطه باستانی عبور كند.
البته حالا و پس از شش ماه، امروز بعضی می گویند مسوول میراث فرهنگی منطقه هدف از استفاده از لودر در این محوطه تاریخی را جابه جا كردن ماسه هایی اعلام نموده كرده اند كه جلو دید نگهبان محوطه را می گرفته است.



این در شرایطی است كه با عنایت به ضوابط میراث فرهنگی، علاوه بر این كه این اقدام دخل و تصرف در محوطه ی تاریخی به حساب می آید كه آن غیرقانونی می باشد، از جانب دیگر حركت لودرها در محوطه ای كه دارای لایه های تاریخی است، می تواند صدمه های زیادی را به این محوطه ی تاریخی وارد كند.
آن هم در حالیكه چند ماه قبل، «عرصه و حریم جوبجی» توسط میراث فرهنگی استان خوزستان مصوب شده بود اما هنوز به استانداری ابلاغ نشده است. اقدامی كه فعالان میراث فرهنگی معتقد بودند اگر این اتفاق نهایی شود، می تواند از تخریب ها و صدمه های زیادی به این محوطه جلوگیری كند.
حتی شنیده می شود مسئولان اداره كل میراث فرهنگی استان خوزستان در حال تهیه ی نامه ای هستند تا علت اقدام مدیر رامهرمز را از وی جویا شوند.



اسناد این گزارش نزد خبرگزاری ایسنا محفوظ است.



1399/01/02
14:50:32
5.0 / 5
3995
تگهای خبر: باستانی , تاریخ , فرهنگ , گنج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری