حیدروند خبر داد؛

هتل كپری نماد آبادانی شهرستان قلعه گنج شده است

هتل كپری نماد آبادانی شهرستان قلعه گنج شده است به گزارش آثارنیوز مدیر طرح ملی آبادانی قلعه گنج اظهار داشت: نخستین هتل كپری ایران كه در شهرستان قلعه گنج بعنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی ساخته شد، حالا نماد آبادانی قلعه گنج شده و شهرستان را با این هتل می شناسند.



مسعود حیدروند مدیر طرح ملی آبادانی شهرستان قلعه گنج در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ۱۲۶ برنامه برای پیشرفت شهرستان قلعه گنج در نظر گرفته كه از این تعداد، برخی طرح ها توسط بنیاد علوی و برخی دیگر بر عهده جوامع محلی است كه باید برای آنها بسترسازی می كردیم. دستگاه های اجرایی هم به كمك می آمدند كه كار هر كدام از آنها هم مشخص شده است. این پروژه ها باید به سرانجام می رسید تا این منطقه از محرومیت فاصله بگیرد.
وی اضافه كرد: در این حوزه معتقد بودیم هیچ كاری را جز با كمك مردم نمی توانیم انجام دهیم. چون یا دستگاه های دیگر می خواهند كار كنند و می بینند آن قدر مشكلات وجود دارد كه ناامید می شوند؛ یا برنامه درستی برای پیشرفت نداشتند. ما برنامه هایمان را برای توسعه و آبادانی شهرستان قلعه گنج از سال ۹۴ آغاز كردیم تا جایی كه بتوانیم بنا به فرمایشات رهبر انقلاب، اینجا را بعنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی نماییم و سپس، سراغ ۱۲ منطقه دیگری برویم كه مقرر است محرومیت زدایی شوند؛ مانند لنده، چالدران، سروآباد، لارك، زهك، قصرقند، مراوه تپه، گرمی، ملك شاهی، سرپل ذهاب، حاجی آباد هرمزگان، مانه و سملقان. چند منطقه هم تا آخر سال به این لیست اضافه می شوند. دلیل انتخابمان هم عمق محرومیت در این مناطق بود.
مدیر طرح ملی آبادانی شهرستان قلعه گنج در ادامه اظهار داشت: اینجا منطقه ای پهناور بود كه هركسی می خواست وارد آن شود، امكانات اولیه ای مثل محل اقامت نداشت. درحالی كه رجوع كنندگان متفاوتی داشته اما همیشه از قلعه گنج عبور می كردند و در این منطقه نمی ماندند. یكی از شاخصهای محرومیت، همین نبود مراكز اقامتی است. اما وقتی هتل كپری ساخته شد، در واقع نخستین هتل منحصر به فردی بود كه با مصالح بومی اینجا ساخته شد؛ نه با درب های شیشه ای، ساختمان بلند و ظاهری كه هیچ تناسبی با این منطقه ندارد. این هتل را با همان استانداردهای یك هتل ولی با استفاده از متریال ساخته شده در همین منطقه افتتاح كردیم. حتی با الگو و نقشه همین هتل در روستاهای دیگر هم كپر ساختیم. ۲۵ كپر در بنگرون و ۴۰ كپر هم در جهلدر كه هر دو زیر دامنه های مارز هستند.
حیدروند اظهار داشت: كپر همیشه برای این مردم، نماد دل زدگی و فقر بوده است. اما الان دید مردم نسبت به كپر عوض شده و حالا به داشتن چنین كپری افتخار می كنند. مردم قلعه گنج دیدند كه در همان كپرهایی كه آنها سال ها می ساخته اند و توجهی به آن نداشتند، مردم شهرهای مختلف می آیند و اقامت می كنند. حتی رفت و آمد مدیران و مسؤلان به آن زیاد شده است. حالا علیرغم این مركز اقامتی، هر كسی كه برای هر مأموریتی یا هر موضوعی به قلعه گنج می آید مدت بیشتری را اینجا می گذراند.

وی در پاسخ به این سؤال كه حالا مردم، قلعه گنج را بیشتر با كدام پروژه می شناسند، اظهار داشت: با توانمندی مردم اینجا می شناسند ولی شاید بشود اظهار داشت كه حالا نماد قلعه گنج هتل كپری شده است.
این مدیر فرهنگی درباره وجود هتلی با ۴ ستاره و مهمانانی از فرهنگ های متفاوت در یك منطقه محروم كه مردمش حتی قدرت مرتفع ساختن نیازهای اولیه را ندارند، اظهار داشت: هراندازه از شهر فاصله می گیریم میزان محرومیت ها هم بیشتر می شود. اینجا همیشه محل عبور بوده ولی با ایجاد اقامتگاه، می توان افراد بیشتری را نگه داشت تا تعاملی بین جامعه و آنها ایجاد شود. میهمانان این هتل تنها با هدف تفریح به این جا نمی آیند. بلكه پروژه های علمی و مطالعاتی هم بخشی از اهداف مسافران است. بعضی از افراد هم هستند كه تنها برای تجربه یك شب اقامت در چنین مكان هایی به اینجا می آیند. هتل بخشی از زیرساخت های گردشگری می باشد. باید بتوانیم خانه های بومی و گردشگری ارگانیك را هم به آن اضافه نماییم تا توریست در یك مسیر هدایت شود.
حیدروند درباره استفاده مردم قلعه گنج از این هتل كپری اظهار داشت: مردم اینجا را دوست دارند و هر كسی بخواهد می تواند از اینجا استفاده نماید. معمولاً جشن های مردم اینجا برگزار می گردد و یا اگر بخواهند می توانند از فضای محیط جلوی هتل تا قبل از اتاق ها به صورت مجانی استفاده كنند؛ رستوران هم همین طور است. البته كه در شهرهایی مثل تهران هم رستوران هایی هست كه همه مردم نمی توانند از آن استفاده كنند. اما اینجا حتی یك رستوران هم نداشت كه اهالی شهر از آن استفاده كنند. این سبب شد تا عرضه خدمات در شهر بیشتر شود.
حیدروند درباره این كه چه طور به این هتل ۴ ستاره داده می شود، اظهار داشت: اگر استخر نیمه كاره ای را هم كه وجود دارد به این مجموعه اضافه نماییم، خصوصیت های هتل ۴ ستاره را دارد. حالا این هتل می تواند به شبكه مراكز اقامتی دیگر كه بوم گردی در روستاها هستند، متصل شود و مسافران علاوه بر خدمات گردشگری خدمات صنایع دستی هم بگیرند.
وی درباره اینكه مقرر است این طرح ها تا چه زمانی در قلعه گنج با پشتیبانی بنیاد مستضعفان ادامه پیدا كنند، اظهار داشت: پروژه های قلعه گنج مانند كارگاه های آموزشی و كارگاه های تولیدی و هرآنچه در طرح توسعه قلعه گنج بوده، قرار بود تا ۱۴۰۳ ادامه داشته باشد. برخی طرح های دیگر مثل هتل خودگردان شده اند. هر پروژه ای زمانی دارد تا خودگردان شود. تدابیری هم در نظر گرفته شده كه به چه نحوی نتیجه پروژه ها را به مردم تحویل دهیم.

1398/11/20
23:19:07
5.0 / 5
4246
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اقامت , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری