معاون وزیر میراث فرهنگی:

موزه محور اصلی توسعه فرهنگی است

موزه محور اصلی توسعه فرهنگی است به گزارش آثارنیوز معاون وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: موزه ها محرك توسعه فرهنگی هستند و در این جهان هرگاه در هر منطقه ای به دنبال توسعه بودند، از موزه ها شروع می كردند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، محمد حسن طالبیان ظهر امروز جمعه در آئین افتتاح موزه دیرینه شناسی در ایذه بیان نمود: ایذه به علت موقعیت جغرافیایی خاص بین دو فرهنگ شوشان و فلات مركزی قرار گرفته است و بنابراین بعنوان منطقه بینابینی بخصوص در میان باستان شناسان بسیار مشهور است.
وی اضافه كرد: این نشان دهنده اهمیت و عظمت این مجموعه در شمال شرقی خوزستان است كه ظرفیت های ویژه ای كه حتما باید به آن بیشتر توجه كرد.
معاون وزیر میراث فرهنگی عنوان كرد: امیدواریم با بهبود وضعیت های اعتباری بتوانیم با اجرای برنامه های مشاركتی بتوانیم در این حوزه فعالیتهای بیشتری را انجام دهیم.
طالبیان بیان نمود: ما می دانیم قبل از تاریخ تا دوره معاصر آثار زیادی وجود دارد، بیشتر از ۲۰۰ محوطه پارینه سنگی با حدود ۵۰ هزار تا ۱۲ هزار سال قدمت و به علت این شرایط اكولوژی، اجتماعی و فرهنگی همیشه استقلال تمدن ها در اینجا بوده است.
وی اضافه كرد: از دوره ایلام كهن شكل گرفته تا ایلام جدید، سلوكی پارتی، تا دوره اسلامی همه نشان دهنده اهمیت این منطقه است.
معاون وزیر خاطرنشان كرد: «موزه ها» محرك توسعه فرهنگی هستند و در این جهان هرگاه در هر منطقه ای به دنبال توسعه بودند از موزه ها شروع می كردند. ما امروز در كشور، خوشبختانه در طول این چند سال جهت زیادی در مبحث موزه داشته ایم.
وی عنوان كرد: حدود هفت هزار موزه در كشور وجود دارد كه اغلب این موزه ها به بخش خصوصی واگذار شده و تنها ۲۶۰ موزه توسط بخش دولتی اداره می شود.
وی اضافه كرد: این نشان دهنده آن است كه یك جهش و یك درك و توسعه فرهنگی در میان دوستداران میراث فرهنگی و بخش خصوصی انجام شده و ما حالا تلاش می نماییم موزه های بخش خصوصی را كمك كنیم؛ اگر در این منطقه هم بخش خصوصی وجود داشته باشد از تسهیلات تا كمك های مختلف می توانیم برای آنها انجام دهیم؛ چونكه اعتقاد داریم با این مشاركت بسیار موفق تر خواهیم بود.
معاون وزیر اظهار داشت: در همین وضع اقتصادی بد و در هفت ماه اخیر حدود ۲ هزار و ۵۵۰ پروژه مرمتی در كشور در حال انجام می باشد و شاهد حدود صد و ۵۰۰ پروژه مرمتی مربوط به حاكمیت و میراث است و بیشتر از دو هزار و ۴۰۰ پروژه بخش خصوصی در حال انجام می باشد اما در خوزستان متأسفانه مشاركت بخش خصوصی متأسفانه با عنایت به شرایط پیش آمده كمتر استقبال شده اما باید ما به این سمت حركت نماییم كه این مهم محقق شود.
وی عنوان كرد: افتتاح این پروژه، اولین مرحله است و موزه در آغازین روز افتتاح اساسا مشكلاتی دارد، مهم افتتاح در گام نخست است و در مراحل بعدی با مدیریت های صحیح تكمیل و مشكلات مرتفع خواهد شد.

1398/10/28
14:31:18
5.0 / 5
4413
تگهای خبر: آئین , بنا , تاریخ , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری