فرهنگستان هنر تسلیت گفت

استاد آجرتراشی كشور، كنار پرویز مشكاتیان آرام گرفت

استاد آجرتراشی كشور، كنار پرویز مشكاتیان آرام گرفت به گزارش آثارنیوز رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان خبر داد: ای كاش درگذشت تنها استاد آجرتراش و تیشه داری ایران، تلنگری به مسئولان میراث فرهنگی، ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی باشد تا پیش از اظهار تاسف برای از دست دادن بزرگانی چون او، كمی به تكریم جایگاه آنان همت گماشته شود.


رضا سلیمان نوری، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری آیین تشییع محمد قاسم اخوی یان – پیشكسوت هنر تیشه داری و آجرتراشی معاصر در نیشابور – اظهار داشت: پیكر مرحوم اخوی‎یان در آرامگاه مشاهیر نیشابور و در كنار بزرگانی چون استاد پرویز مشكاتیان و پهلوان یعقوبعلی شورورزی برای همیشه در خاك آرام گرفت.
این پژوهشگر درباره ی این هنرمند تصریح كرد: مرحوم اخویان تنها «استاد كار» آجرتراش ایران بود كه آجر را وسیله ‎ای مناسب برای زنده نگه داشتن نقش‎های تاریخی می‎دانست. او بعد از پژوهش های دیرینه شناسی در نیشابور برای اولین بار طرح استفاده از طرح های آثار مكشوفه از نیشابور قدیم را روی آجر مطرح و اجرا كرد. تكنیك ویژه او فی البداهه كاركردن در هنرهای سنتی بدون پیش فرضی در ذهن و پس از یك تمركز خاص بود تا آنچه در خیال دارد را به ظهور برساند.
او اضافه كرد: سید محمد میرقاسم اخوی یان سال ۱۳۰۵ در كوچه تكیه ابوالفضل پشت مسجد جامع نیشابور به دنیا آمد. در دوران كودكی به مكتب رفت و در مدت دو سال قرآن را كاملا یاد گرفت و خواندن نوشتن آموخت. او نخستین تجربه كاری خودرا در هشت سالگی تمام كرد و در زمان ساخت خانه پدری با كمك به استاد بنان كه از معماران برجسته آن زمان نیشابور بود، اطلاعاتی كسب نمود.
وی با اشاره به این كه در آن زمان آجرهای ساخته شده، صاف نبودند، افزود: او گاهی اوقات آجر را داخل آب می گذاشت و آبساب می كرد تا صاف شود این كار مورد توجه چند بنای وقت نیشابور قرار گرفت و ابتكارش بین بنایان شهر عنوان شد تا به گوش استاد «نورالله صحت» یكی از معماران خوب آن زمان رسید. او كه متوجه علاقه او به خاك و گل و آجر شده بود به پدر محمدقاسم پیشنهاد نمود تا اجازه بدهد پسرش به وی در كار بنایی كمك نماید.
به قول وی اولین كاری كه محمد قاسم با استاد صحت انجام داد نیمه و چارك كردن آجر هایی بود كه باید دور یك پنجره كار می شد. پس از این كم كم محمدقاسم شیوه های مختلف آجرتراشی را فراگرفت و خود هم ابتكاراتی به خرج داد به نحوی كه در جوانانی سرآمد آجرتراشان خراسان شد.
نمونه كارهای محمدقاسم اخوی یان - تنها استادآجرتراشی كشور


منبع:

1398/10/24
14:09:23
5.0 / 5
4245
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری