چالش های دریانوردی در مواجهه با گردشگران دریا

چالش های دریانوردی در مواجهه با گردشگران دریا به گزارش آثارنیوز معاون امور دریایی از عدم هماهنگی بین ارگانهای در رابطه با گردشگری و دریا گلایه نمود و اظهار داشت: تورهای راهیان نور اقدام خوبی است اما از شناورهایی استفاده می نمایند كه ایمن نیست.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، چهل و چهارمین نشست ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر امروز ۲۷ آذرماه در سازمان بنادر و دریانوردی با حضور نمایندگان سازمان های عضو این ستاد برگزار گردید. در این برنامه كه میزبان آن سازمان بنادر و دریانوردی بود، اسلامی معاون امور دریایی این سازمان بیان كرد: عملكردی كه عرضه خواهم كرد از اول فروردین تا ۲۷ آذر امسال خواهد بود. در تمام پایانه های مسافری دریایی در جنوب و شمال كشور تا به امروز ۱۲ میلیون و ۷۳۳ هزار نفر در ۴۵ پایانه و ایستگاه دریایی خدمات سفر گرفته اند كه با استفاده از زیرساخت هایی مانند اسكله ها و پایانه ها، ۸ بالگرد استیجاری، ۱۹ فروند شناور ناجی، یك فروند هواپیما و تجهیزات بسیار زیاد این خدمات را دریافت كرده اند.
وی اضافه كرد: سازمان بنادر در هر سال طرح نوروز را از آغاز سال به خصوص در روزهای پیك اجرا می كند و اقدامات آن غیر از تشكیل ستاد، مدیریت تأمین و تجهیز و توجه به بحث ایمنی سفر است.
معاون امور دریایی اظهار داشت: ۱۱۲ فروند شناور در اندازه های مختلف با ظرفیت حدود ۱۰ هزار و ۹۴۸ صندلی از راه وجوه داده شده سازمان در داخل تولید شده است. وظیفه ما این است كه تمام شناورهایی كه از نظر ایمنی تأیید ندارند را در نظام دریایی شناسایی و كنترل نماییم. حتی امكان دارد بعضی از آنها از دور بیرون بروند.
اسلامی خاطرنشان كرد: اقدامات عملیاتی كه برپایه پیك سفر امكان دارد انجام شوند، بدین شرح است: راه اندازی سیستم های بلیت فروشی، سیستم های ماهواره مخابراتی برای كنترل مسیرهای تردد ناوگان، تأمین و آماده سازی شناورها، آموزش و ارتقا سطح كیفی ملوانان و راهنماها، توجه به پایانه های مسافری در سواحل جنوب و شمال كشور همچون این اقدامات است.
در ادامه این برنامه بعضی از نمایندگان سازمان های عضو این ستاد نظرات خویش را اعلام نمودند. همچون حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران كه در این جلسه بیان كرد: بودجه ای كه به مجلس تقدیم شده همه جامعه را گرفتار می كند. پرونده نفت در آن كاملاً بسته شده. تنها صنعتی كه می تواند راهگشای اقتصاد جامعه باشد، گردشگری می باشد. همه شما كه عضو این ستاد هستید یا نباید عضو می شدید یا الان باید كمك كنید تا موانع پیش روی گردشگری حل شود. حالا یك كشتی خوب و یا پایانه خوب مسافرتی نداریم. مسافر باید از پایانه های باربری عبور كند. ۸۰ درصد دریای خزر هم در تسخیر دولتمردان است. تمام سازمان ها و دفاتر گوشه ای از آنرا برداشته اند اما در كشورهای دیگری می بینیم كه دریا در اختیار همه مردم است. حالا اگر آبراهی هم وجود داشته باشد با آرامش نمی توان در آن قدم زد.
وی اضافه كرد: هزینه سفر در ایران گران است. حالا كه ارزش پول ملی ایران افت كرده، ما باید شاهد ورود گردشگر های زیادی به كشور باشیم ولی باز هم می بینیم كه هزینه هواپیما و سایر خدمات گران است.
رفیعی در مورد تورهای تركیبی با كشورهای دیگر و انعقاد تفاهم نامه ای در این حوزه اشاره نمود و اظهار داشت: می توان از گردشگران كشورهایی مانند تركیه و آذربایجان بهره برد و برای آنان بسته های سفر طراحی نماییم كه اگر چند روز به آذربایجان می آیند، چند روز هم در ایران سفر كنند.
در ادامه رجبی به نمایندگی از جامعه راهنمایان ایران تصریح كرد: از نماینده صدا و سیما در این جلسه می خواهم یك شبكه ملی و توریسم داشته باشیم. گردشگری تركیه در اختیار بخش خصوصی است. ما باید از آنان یاد بگیریم كه چطور گردشگری آنان ارتقا پیدا كرده است.
در ادامه این برنامه كاپیتان نادر پسنده مدیركل امور دریایی هم درباره وضع موجود مسافرت های دریایی و چالش های پیش روی آن سخنرانی كرد و اظهار داشت: در سفرهای نوروزی برای بخش دریایی شناور مسافری تفریحی، لندینگ كرافت ها، بارج های تفریحی، قایق های تشتی، جت اسكی و جت های تفریحی داریم كه در حوزه جت اسكی، جت تفریحی و قایق تشتی، كشور با مشكل مواجه می باشد. ما حالا می توانیم بگوییم كه تا نوروز سال آینده، ۵۸ فروند شناور فعال مسافری داریم كه ظرفیت آن حدود ۷ هزار و ۲۰۰ صندلی است. احتمال دارد این آمار تا نوروز ۹۹ كم و زیاد شود. در حوزه لندینگ كرافت ها هم ۶۲ فروند با ظرفیت ۱۰ هزار و ۸۰۰ سرنشین داریم.
وی اضافه كرد: مشكلات ما این است كه لندینگ كرافت ها اجازه حمل مسافر را ندارند و تنها برای خودرو تعریف شده اند. در حالیكه حالا می بینیم از آنها برای حمل مسافر استفاده می شود.
مدیر كل امور دریایی اظهار داشت: دستورالعمل شناورهای مسافربری را تهیه كردیم كه با چالشهای مختلفی روبرو بود. اگر شناوری با این استانداردها تطبیق كند، خیالمان راحت است. اجرای این طرح سبب شد ۲۰ شناور غیرفعال شوند. این كار فشار زیاد اجتماعی و سیاسی به ما وارد می نماید.
پسنده خطاب به معاون گردشگری اظهار داشت: ما نمی دانیم وظیفه شما در حوزه گردشگری دریایی چیست. ما جلساتی را با دریابانی داشتیم و آنها می گفتند تخلف از ساحل به دریا انجام می شود. اگر این تخلفات در ساحل كنترل شود، دریا پاك خواهد بود. بعنوان مثال اگر قایق همراه با سرنشینانش جلیقه نجات داشته باشد دیگر وقتی به دریا رسید لازم نیست كه با آن برخوردی شود.
پسنده همینطور مشكل دیگر را در حوزه راهیان نور دانست و اظهار داشت: شناورهایی برای تورهای راهیان نور در نظر گرفته شده كه جمعیت زیادی سوار آن می شوند. اگر اتفاقی برای آنان بیفتد شما بگویید چطور این حجم از افراد را از آبراهه های اروند رود نجات دهیم؟ تنها كمكی كه می توانستیم بكنیم اهدای جلیقه نجات به آنها بوده است. وجود تورهای راهیان نور اقدام خوبی است ولی باید ساماندهی گردد.
در آخر این برنامه كاپیتان پسنده معاون امور دریایی اظهار داشت: من دلشوره نوروز كه هیچ دلشوره تعطیلات بهمن و اسفند را دارم نتیجه این جلسه چیست؟ من از معاون گردشگری می خواهم تا حداقل درباره كلوپ های گردشگری برنامه ای داشته باشد. مجوز اینها را چه ارگانی باید بدهد. در این خصوص ولی تیموری معاون گردشگری لفظی با این مورد موافقت نمود و دستور تشكیل كارگروهی را در حوزه گردشگری دریایی داد.


منبع:

1398/09/27
18:01:04
5.0 / 5
3472
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , ایمنی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری