فارغ از حاشیه های سیاسی

پروژه مشترك ایران و ایتالیا شروع شد

پروژه مشترك ایران و ایتالیا شروع شد به گزارش آثارنیوز پروژه همكاری ایران و ایتالیا برای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحالی شروع شد كه دو كشور اخیرا شصتمین سال از همكاریهای مشترك باستانشناسی را جشن گرفته اند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، ایتالیا مدتی است دامنه همكاریهای فرهنگی و هنری اش را با ایران گسترده و متنوع تر كرده است؛ چندی قبل دیوارهای تاریخی سفارتخانه اش را به دست دو هنرمند ایتالیایی و ایرانی سپردند تا به رنگ دوستی درآورند، كمی بعدتر همزمان با روز هنر معاصر ایتالیا نمایشگاهی از آثار «بیژن بصیری»، هنرمند ایرانی - ایتالیایی در موزه ملی ایران برپا كرد، تازگی ها هم به پاس ۶۰ سال همكاری در باستان شناسی، نتیجه كار مشترك ۵۲ هیات و ۶۰اثر را به معرض نمایش گذاشته است. اینك پروژه فرهنگی دیگری بین دو كشور تعریف شده است. به نظر می آید ایتالیا این روزها فارغ از حاشیه های سیاسی، ادبیات دیگری را برای گفتگو با ایران برگزیده است.
پروژه جدید دو كشور كه با حمایت بخش تجاری سفارت ایتالیا در ایران و مشاركت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شروع شده، توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را هدف گذاری كرده است، بدین منظور هیاتی از اتحادیه تعاونی های ایتالیا به ایران آمد و به مدت یك هفته در راه تهران، كردستان، كرمانشاه، خوزستان و فارس سفر و با ظرفیت های این مناطق برای خلق پروژه های كارآفرینی آشنا شد. این هیات ۱۵ سایت تاریخی همچون بیستون، طاق بستان، اورامانات، سازه های آبی شوشتر، شوش، چغتزنبیل، فیروزآباد، سروستانی بیشاپور دیده اند.
این پروژه كه حالا در مرحله مطالعاتی و تحقیقاتی به سر می برد در سه فاز تعریف شده كه در فاز نخست هیات ایتالیایی از ایران بازدید میدانی می كند تا بر سیستم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمركز پیدا كند. در فاز دوم كه اواسط بهار سال آینده خواهد بود، اعضای نهادها و كارآفرین های ایرانی در این سه حوزه با سفر به ایتالیا از پروژه های اتحادیه های تعاونی بازدید می كنند تا در جریان نحوه فعالیت ها و تجربیات آنها قرار گیرند. تابستان آینده هم همزمان با آغاز فاز سوم، پروژه ای مشترك در ایران و در منطقه به صورت پایلوت اجرا می شود.
جوزپه پرونه (Giuseppe Perrone)، سفیر ایتالیا در تهران در شب آغاز پروژه همكاری دو كشور كه همزمان با آخر مأموریت هیات ایتالیایی در ایران بود، اظهار داشت: ایران نه تنها میراث فرهنگی تحسین برانگیزی دارد، بلكه خصوصیت مردمانش همچون بخشندگی بسیار قابل توجه است.
او افزود: هر شخصی كه به ایران سفر می كند تحت تأثیر میهمان نوازی مردم ایران و دیگر خصوصیات آنها قرار می گیرد.
سفیر ایتالیا در تهران اظهار داشت: حجم توریستی كه به ایران می آید به هیچ وجه در شأن و اندازه جاذبه های گردشگری آن نیست. در حقیقت این گپ (فاصله) در هیچ كشوری دیده نمی گردد و شاید ایران تنها كشوری است كه این همه جاذبه دارد اما به اندازه آن گردشگر ندارد.
او با اشاره به تفاوت واقعیت درونی ایران با چهره بیرونی آن، اظهار نمود: وقتی به ایران قدم می گذارید تازه متوجه می شوید این كشور از لحاظ جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فوق العاده است.
جوانا بارنی Giovanna Barni، رئیس و مدیر توسعه تجارت شركت CoopCultire كه یكی از بزرگترین تعاونی های میراث فرهنگی ایتالیا سرپرستی و نمایندگی این هیات مطالعاتی، در مراسم اعلام آغاز این همكاری مشترك كه در باغ سفارت ایتالیا برگزار شد، با اشاره به فرهنگ غنی ومثال زدنی ایرانی ها، اظهار نمود: ایتالیا صاحب میراث فرهنگی و بناهای قدیمی زیادی است كه با عنایت به قدمت و گذر زمان به نگهداری، پایش ومرمت با استفاده از روش های نوآورانه نیاز است، همكاری با ایران در این حوزه ها می تواند موثر باشد. از طرفی لزوم دارد در اجرای پروژه های مربوط به ایران احترام به جامعه محلی، توسعه پایدار و مرمت آثار مورد توجه قرار گیرد.
او بعد از یك هفته سفر مطالعاتی به همراه هیأتی از اتحادیه ها و تعاونی های فعال در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی در ایران، برای اجرای پروژه ای مشترك و كوچك در اولین مرحله با استفاده از دانش و فناوری ایتالیا اعلام آمادگی كرد.
آئوگوستو دی جاچینتو Augusto Di Giacinto، رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا در تهران كه این پروژه و تورهای مطالعاتی در رابطه با حمایت آن اجرا می شود، با تاكید بر اعلام آمادگی ایتالیا برای اجرای پروژه همكاری مشترك با ایران در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به فارسی اظهار داشت: باید پیش برویم تا ببینیم چه می شود.
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كه به همراه محمدرضا كارگر، مدیركل امور موزه ها در این مراسم شركت كرده بود، با اشاره به همكاری قدمت دار دو كشور در زمینه باستان شناسی، خاطرنشان كرد: بیشتر از ۶۰ سال با این كشور همكاری مستمر در زمینه كاوش، حفاظت و مرمت داشته ایم. همواره سفیران خوبی از ایتالیا به ایران معرفی شده و هیات های دیرینه شناسی این كشور در پایگاه های میراث جهانی تخت جمشید، پاسارگاد، محور ساسانی، غرب ایران و موزه ملی حضور داشته اند و این همكاری ها هیچگاه متوقف نشده است و همكاری دو كشور عالی بوده است.
او با اشاره به چهره بیرونی ایران، اظهار نمود: زمانی كه مدیر پایگاه تخت جمشید و پاسارگاد بودكه رئیس كمیته میراث جهانی به ایران آمد كه هنگام ترك این كشور از امنیت و جذابیت آن تعریف كرد، ناراحت بود در سطح دنیا معرفی و تبلیغات نداریم و اخبار منفی ضد ایران زیاداست. امیدوارم از راه این پروژه تصویر درستی را بتوانیم نشان دهیم.


معاون میراث فرهنگی همینطور به جایگاه ایران در سازمان های بین المللی همچون ایكوم و ایكوموس اشاره نمود و اظهار داشت: ایران در میان این مراجع خوشنام است و هرچه پرونده به آنها ارسال شده به ثبت رسیده است.
طالبیان یادآوری كرد: این گروه در زمینه مشاركت جامعه محلی، توانمندسازی و گردشگری فرهنگی و پایدار فعال است و بعد از ارزیابی و مطالعه می تواند پروژه ای را به شكل پایلوت اجرا نماید.
وی همینطور خطاب به سفیر ایتالیا در تهران اظهار داشت: امیدوارم در این دوره از مأموریت تان شاهد همكاری چند برابری در حوزه مرمت، میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ها و صنایع دستی باشیم.
پروژه همكاری ایران و ایتالیا یك ساله است كه اصلی ترین هدف و تاكید آن، كارآفرینی با تاكید بر تقویت جامعه محلی و ترویج گردشگری پایدار می باشد. هیات ایتالیایی از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه در ایران سفر كرد.




منبع:

1398/09/26
13:37:35
5.0 / 5
4221
تگهای خبر: باستان شناسی , بنا , تاریخ , تخت جمشید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری