درصورت تكمیل پرونده ژئوپارك در ارمنستان و آذربایجان

ژئوپارك ارس می تواند چند ملیتی ثبت گردد

ژئوپارك ارس می تواند چند ملیتی ثبت گردد آثارنیوز: پرونده ژئوپارك ارس می تواند با نخجوان آذربایجان و ارمنستان به صورت چند ملیتی ثبت گردد منتها درصورتی كه این كشورها پرونده خودرا تكمیل كنند.



علیرضا امری كاظمی، عضو كمیته علوم زمین و ژئوپارك های كمیسیون ملی یونسكو به خبرنگار مهر اظهار داشت: ژئوپارك ارس در دو سه سال قبل كارهای چشم گیری در امتداد ساماندهی و درگیر كردن جامعه محلی و آموزش های وابسته به ژئوپارك انجام داده و كارهای در زمینه آشكار بودن ژئوپارك در منطقه و بحث همیاران را پیش برده است و اغلب كارهای كه لازم بوده را انجام داده است. حالا منتظر هستیم تا ارزیابان برای بازدید از آن به ایران بیایند.
ارزیاب بین المللی یونسكو در امور ژئوپارك ها اظهار داشت: این پرونده اوایل اذرماه بوسیله كانال رسمی ما كه كمیسیون ملی یونسكو در ایران است برای كمیته جهانی ارسال شد. دو ماه طول می كشد تا مورد ارزیابی قرار گیرد پس از آن اعلام می كنند كه اگر این پرونده مورد تایید باشد، برای اعزام ارزیابان و بازدید میدانی و چك كردن صحت مطالبی كه در پرونده آمده، افرادی را به ایران می فرستند. این بازدید از خرداد ماه سال دیگر تا مرداد صورت خواهد گرفت در این مدت سه روز را كه انتخاب و هماهنگ شده در ژئوپارك می مانند تا از آن بازدید نمایند.
وی درباره محدودیت ها و مزیت های مرزی بودن ژئوپارك ارس نیز اظهار داشت: محدودیت آن در این است كه هر فعالیت عمرانی را به سبب قوانین مرزبانی نمی توان انجام داد. اما مزیتش هم این است كه كسی نمی تواند تخریبی در آنجا انجام دهد و یا به سایت ها صدمه ای بزند و یا ساخت وساز غیرمجازی انجام دهد. تنها تهدید ژئوپارك ارس عوامل داخلی است نه عوامل بیرونی. سازمان منطقه آزاد ارس باید بتواند از نظر بودجه و اعتبار و ساختار مدیریتی این ژئوپارك را حمایت كند. همین طور در چارت سازمانی خود باید بخشی را بعنوان ژئوپارك داشته باشد. خواسته یونسكو این است كه سیستم مدیریتی رسمی و مشخص و با ثباتی برای ژئوپارك وجود داشته باشد این مدیریت می تواند در چارچوب یك معاونت و یا مدیریت مستقل باشد. مراحل اداری آن هم زمان بر است امیدوارم مراحل اداری آنرا دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد انجام دهد و این چارت را تایید كند.
وی بیان كرد: برخی از ژئوپارك های دنیا بین چند كشور همسایه مشترك هستند. این پرونده ها به سبب همكاری بین المللی و افزایش صلح و دوستی بین دو كشور و نزدیك شدن ملت ها مورد توجه یونسكوست و از ژئوپارك های مشترك به خوبی استقبال می كند در ارس هم این پتانسیل وجود دارد و با آذربایجان جمهوری نخجوان و ارمنستان هم مرز است بدین سبب می تواند از این مزیت استفاده نماید متنها كشورهای همسایه كاری روی ژئوپارك شان انجام نداده اند پیشنهاد ما این است كه ارس پرونده خودرا پیش ببرد و بعد از آن كه پرونده آنها عملی شد و در حد جهانی قابل طرح بود و با ارس برابری می كرد آن موقع اگر مساحت بخشی كه در آن كشور هست، تا ده درصد مساحت ارس باشد، ارس می تواند تقاضای گسترش بدهد. یعنی اگر مساحت ژئوپاركی كه در آن كشور مدنظر هست، 10 درصد باشد، این دو كشور می توانند پرونده جدیدی تدوین و ارسال نمایند. شبیه به این هست كه انگار ژئوپاركی تا كنون نبوده و از اول می خواهند ژئوپارك ارس را تعریف كنند.
امری كاظمی اظهار داشت: موضوعات زمین شناسی و جغرافیا از مرزهای سیاسی و اداری پیروی نمی كند و خواستگاه زمین شناسی همه آنها یكسان است.


منبع:

1398/09/23
22:03:38
5.0 / 5
4301
تگهای خبر: آموزش , زمینه , سایت , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری