دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران خبر داد

برگزاری اولین اجلاس و نمایشگاه خوشنویسی راه ابریشم در ایران

برگزاری اولین اجلاس و نمایشگاه خوشنویسی راه ابریشم در ایران آثارنیوز: دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران با اشاره به جزئیات حضور ایران در اجلاس عمومی یونسكو، از تصویب برگزاری اولین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسی به میزبانی شهر مشهد مقدس آگاهی داد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی كمیسیون ملی یونسكو در ایران، حجت الله ایوبی با اشاره به برگزاری چهلمین كنفرانس عمومی یونسكو اظهار داشت: امسال در ایام آغازین چهلمین كنفرانس عمومی یونسكو، اجلاس وزرای علوم كشورهای مختلف برگزار گردید و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از ایران در این برنامه حضور پیدا كرده و با مقامات یونسكو همچون خانم «اودره ازوله» مدیركل یونسكو دیدار و گفت و گو كرد.
وزیر علوم در دیدار با مدیركل یونسكو از آمادگی جمهوری اسلامی ایران به منظور كمك برای رشد علمی و همراهی برای از بین رفتن نابرابری علمی صحبت كرد و خاطرنشان كرد كه ایران می تواند در چارچوب اعطای بورس به یونسكو، كشورهای نیازمند تحصیل را یاری كند كه این پیشنهاد با استقبال مواجه گردید.
غلامی همین طور از خانم ازوله برای حضور د ر ایران دعوت كرد كه وی از این پیشنهاد نیز استقبال كرد.
دبیركل كمیسیون ملی یونسكو- ایران افزود: در این نشست همین طور از عملكرد كمیسیون ملی ایران همچون میزبانی شهر همدان از ششمین اجلاس راه ابریشم گزارشی ارائه شد و این اقدام شایسته جمهوری اسلامی ایران مورد ستایش قرار گرفت.
ایوبی با اشاره به مجموعه فعالیت های جدید كمیسیون ملی یونسكو- ایران همچون افزوده شدن شهرهای سنندج و بندرعباس به جمع شهرهای خلاق و در مجموع قرار داشتن هفت شهر بعنوان شهرهای یادگیرنده و چهار شهر، بعنوان شهرهای خلاق و راه اندازی باشگاه های یونسكو در ایران تصریح كرد كه مجموعه این فعالیت ها از طرف مدیركل یونسكو مورد تقدیر قرار گرفت و خانم ازوله فعال بودن ایران در یونسكو را مورد ستایش قرار داد.
وی با اشاره به حضور نماینده وزارت ارشاد در بین نمایندگان و وزرای فرهنگ كشورهای مختلف در اجلاس امسال یونسكو توضیح داد: نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد لزوم توجه به ظرفیت های فضای مجازی برای ارتقای فرهنگ و پیشگیری از سو استفاده از آن در جهات ضد فرهنگی سخن اظهار داشت كه از نكات خوب مطرح شده در این اجلاس بود.
ایوبی در ادامه خاطرنشان كرد: در اجلاس امسال باب گفت وگوی نسل جوان و سیاستمداران كهنه كار دنیا باز شد و روسای جمهور و نخست وزیران برخی كشورها با جوانان كشورهای مختلف گفت و گو كردند. ایران همین طور در بخش مجمع جوانان كشورهای عضو یونسكو نیز حضور داشت و نماینده كمیسیون ملی نیز در این بخش از تجربه های ایرانی پشتیبانی از جوانان و راه اندازی كمیته ملی جوانان كه مدیران و مقامات عالی جوان كشور در آن قرار دارند سخن گفت.
وی با اشاره به دیدار با مدیركل یونسكو و معاونان وی به ابتكار ایران درباره جاده ابریشم بعنوان میراثی معنوی و نه تنها میراثی تجاری اشاره نمود و اضافه كرد: طرح برنامه ای برای برگزاری نمایشگاه و كنفرانس علمی درباره هنر خوشنویسی در راه ابریشم تهیه شد؛ اغلب كشورهای راه ابریشم، هنر خوشنویسی دارند و این مهم از وجوه امتیاز تمدن های كهن به دنیای غرب است. این طرح با افراد مختلف عنوان شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ادامه از برگزاری اولین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسی در مشهد مقدس اطلاع داد و اظهار داشت: از شهردار و شورای شهر مشهد تقدیر می كنم كه میزبان اولین اجلاس و اولین نمایشگاه بزرگ خوشنویسی راه ابریشم خواهند بود و در این اجلاس، نمایندگانی از چین و ژاپن، كره و حتی كامبوج و چین و كشورهای اسلامی حضور دارند.
ایوبی تصریح كرد: طرح برگزاری این اجلاس و این نكته كه هنر می تواند سبب جمع شدن كشورهای مختلف در كنار یكدیگر شود در یونسكو و در میان مدیران بخش های مختلف مورد توجه قرار گرفت. توجه به عنصر هنر و آغاز این كار با خوشنویسی ابتكار مهمی است و خراسان كه مركز فرهنگی ایران و جهان پیرامون است بعنوان مهد هنر خط و خوشنویسی است.
دبیركل كمیسیون ملی یونسكو- ایران خاطرنشان كرد: برگزاری كنفرانس علمی و نمایشگاه آثار كشورها از دیگر برنامه های جانبی خواهد بود. همین طور برای اولین بار با حضور متخصصان مربوطه، نگارش اطلس خوشنویسی راه ابریشم در دستور كار قرار می گیرد. این اولین دفعه است كه اطلس یك هنر در یونسكو به نگارش می رسد و این اقدام، اتفاقی بزرگ است كه به همت جمهوری اسلامی ایران به سرانجام می رسد.
وی افزود: طرح ما فراتر از این خواهد بود؛ هنر خوشنویسی را هنر نخست می دانیم و در ادامه به سراغ هنر مینیاتور، تجلید، تذهیب، تشعیر و خلاصه هنر كتاب خواهیم رفت چونكه راه ابریشم در راه تمدن های كهن قرار دارد و همیشه كتاب و نوشتن و دانش در بین این تمدن ها مورد احترام بوده و كتاب پیرامون این تمدن ها شكل گرفت.
دبیركل كمیسیون ملی یونسكو- ایران عنوان كرد: هنر ما بر مبنای دانش و دانستن معنا و تعریف شده و در اجلاس همدان این ایده ایران عنوان شد كه راه ابریشم فقط یك راه تجاری نیست و راه تبادل فكر و اندیشه است. اگر می خواهیم در بخش میراث ناملموس، پرچم راه ابریشم و ایران را برافرازیم و فعال شویم باید از خوشنویسی شروع نماییم و در ادامه سراغ دیگر هنرهای مربوط به كتاب برویم. آغاز این اتفاق مهم با همدان بود و همیشه از شهر و مردم همدان تقدیر می كنم.
ایوبی خاطرنشان كرد: آمدن شهر مشهد، این پروژه را كامل می كند و تلاش می نماییم شهر مشهد بعنوان شهر امام رضا(ع) و شهر شمس الشموس، بعنوان شهر علم و فرهنگ و دانایی و در عرصه هنر بعنوان شهر هنر كتاب جهان و یونسكو معرفی شود. شهر مشهد امروز بعنوان یكی از شهرهای یادگیرنده یونسكو است و برگزاری اولین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسی دومین اقدام ما خواهد بود و در ادامه شاهد برگزاری برنامه های دیگری در این بخش هستیم.
وی افزود: گنجینه های آستان قدس و موزه ها و مكاتب گوناگون در عرصه هنر كتاب، از قدیم تا كنون در مشهد شكل گرفته و این امر می تواند سبب شود این شهر را بعنوان پایگاه كتاب به دنیا معرفی نماییم.
دبیركل كمیسیون ملی یونسكو- ایران ابراز امیدواری كرد بعد از برگزاری این برنامه بتوان با كمك شهر مشهد و آستان قدس رضوی موزه خوشنویسی راه ابریشم تاسیس شود.
ایوبی اظهار داشت: این موزه می تواند بعنوان بزرگترین موزه كتاب جهان با نام یونسكو و راه ابریشم در مشهد مقدس تاسیس شود.
وی در ادامه با اشاره به حضور حداقلی كمیسیون ملی یونسكو در اجلاس عمومی اضافه كرد: در این اجلاس كارشناسان نظرات خودرا گفتند و از ایران نیز دو تن از همكاران كمیسیون ملی حاضر بودند.
دبیركل كمیسیون ملی یونسكو- ایران خاطرنشان كرد: در اجلاس امسال، هفتمین مركز بین المللی شماره دو یونسكو به ایران داده شد و با اجماع این مهم مصوب شد. مركز زلزله شناسی بلایای طبیعی به ایران اهدا شد و این هفتمین مركز بین المللی ایران در یونسكو است.
ایوبی با اشاره به پنجاهمین سالگرد تصویب كنوانسیون مقابله با كالاهای قاچاق و پیشنهادات خوب كشورهای مطرح شده در این بخش همچون مصر عنوان كرد: قطعنامه مطرح شده از طرف مصر با حمایت ایران و دیگر كشورها به تصویب رسید. همین طور در این نشست پیشنهاد شد مدیركل یونسكو بعد از حصول اطمینان از قاچاق شدن اموال فرهنگی یك كشور، این مهم را رسما اعلام عمومی كند و مسیر برای برگرداندن این كالاها از راه این اقدام هموار شود كه این مهم نیز با حمایت ایران و مصر و هند و دیگر كشورهای بزرگ به تصویب رسید.
وی اظهار داشت: هر دوسال یكبار، قطعنامه ای صادر و پرونده كشورها مطرح می شود و هر دوسال یكبار كشورها می توانند دو شخصیت برجسته خودرا كه تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است معرفی كنند؛ سال گذشته ۱۷۵۰امین سالگرد تاسیس جندی شاپور و سال شیخ شهاب الدین سهروردی بود و امسال نیز چند پیشنهاد خوب داریم كه هفته آتی بعد از نهایی شدن اعلام خواهیم كرد.


منبع:

1398/09/04
23:04:27
5.0 / 5
4645
تگهای خبر: اندیشه , بنا , تمدن , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری