میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

از امیدواری برای جذب ۳ میلیون توریست چینی تا تمركز روی هتل بوتیك

از امیدواری برای جذب ۳ میلیون توریست چینی تا تمركز روی هتل بوتیك آثارنیوز: دیدار وزیر میراث با سفیر چین و امیدواری برای جذب 3 میلیون گردشگر، ایجاد بانك اطلاعاتی هنرمندان هنرهای سنتی و تغییر نوع گردشگران همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، در این هفته شهرهای سنندج و بندرعباس در بررسی های دوسالانه یونسكو به جمع شهرهای خلاق جهانی پیوستند. حجت الله ایوبی دبیركل كمیسیون با بیان این خبر اظهار نمود: پیوستن به شبكه شهرهای خلاق فرصتی تازه برای این شهرها است تا از تجربه های جهانی استفاده كنند و داشته های خودرا به جهان بهتر معرفی كنند. ایوبی اضافه كرد: در ۷ عرصه شهرهای خلاق تعریف شده و ما تابحال دوشهر خلاق داشتیم. شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراك و شهر اصفهان شهر خلاق صنایع دستی. سال قبل در كمیسیون ملی با همكاری تحسین برانگیز وزارت كشور و سازمان دهیاری ها و شهرداری ها و آقای جمالی نژاد ریاست این سازمان از بین داوطلبان فراوان، پرونده ۴ شهر آماده به یونسكو ارسال شد. وی خاطرنشان كرد: هر دو سال یكبار ۴ پرونده از جانب كشورها در یونسكو قابل طرح است و این پرونده ها با ویرایش نهایی كمیسیون با همكاری دستگاه های مختلف به واحد مربوطه در یونسكو ارسال می شود. تمركز روی بوتیك هتل ها برای جبران كمبود فضاهای اقامتی
این هفته علی اصغر مونسان كه به همراه تعدادی از معاونان و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعضای فراكسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی دیدار نمود، میزان درآمدزایی مستقیم از محل ورود گردشگران را پارسال ۱۱میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار و به صورت غیر مستقیم چیزی بیشتر از سه برابر این عدد اعلام نمود و اظهار داشت: «سند توسعه گردشگری آماده و به كمیسیون های فرعی ارائه شده و بزودی بعد از بررسی در كمیسیون اصلی در دولت به سند رسمی تبدیل و ابلاغ خواهد گردید.»
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاكید بر این كه از لوگو و شعار محوری گردشگری در چارچوب برند ملی گردشگری در دهه مبارك فجر رونمایی خواهد شد، درباره پروژه های این حوزه اظهار داشت: «هم حالا ۲۷۰۰ پروژه در دست اجرا داریم كه ۴۰۵ پروژه آن مربوط به هتل و ۱۵۴ هتل آن ۴ و ۵ ستاره خواهد بود كه تا اختتام دولت دوازدهم ۷۵۰ پروژه را كه ۲۳۶ پروژه آن هتلی است به بهره برداری می رسانیم.»
هتل بوتیك ها در حال رشد هستند
نسل جدید هتل های شیك و خاص با نام هتل بوتیك ها در ایران وارد شده و سرمایه گذاران تهرانی نیز از آن استقبال كرده اند، ولی هنوز این پدیده جدید در ایران ضابطه ندارد. این هفته خبرنگار مهر با امیدرضا كاظمی مدیر اجرایی هتل بوتیك نظامیه تهران گفتگو نمود او عمارت نظامیه را در میدان بهارستان جهت استفاده بعنوان بوتیك هتل طراحی نموده است. بوتیك هتلی كه واژه و مفهوم جدیدی در فرهنگ مراكز اقامتی ایران است. هر چند كه در خارج از كشور سابقه ای طولانی دارد. از آنجائیكه بعضی از هتلداران اهتمام دارند بگویند بوتیك هتل دارند تا مراكز اقامتی خودرا از رده هتلهای موجود منحصر به فرد كنند، بیشتر به هتل سنتی شباهت پیدا كرده اند تا بوتیك هتل. در این زمینه نیز كاظمی بیان كرد: حالا به نام اقامتگاه سنتی از وزارت میراث فرهنگی مجوز می گیرند و نام بوتیك _ هتل را به نام دلخواه اضافه می كنند. ما هم توانسته ایم مجوز اقامتگاه سنتی را بگیریم چون هنوز ضوابطی برای بوتیك هتل تعریف نشهد است هر چند كه وزیر میراث فرهنگی این قول را داده تا ضوابط بوتیك هتل ها و اقامتگاههای سنتی را ساماندهی كند.

راه اندازی بانك اطلاعات هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی
بانك اطلاعات هنرمندان با هدف ارتقا سطح مهارت های تخصصی در حوزه هنرهای سنتی توسط گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، راه اندازی و اطلاعات مربوط به هنرمندان ثبت گردید. سید عبدالمجیدشریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه اظهار داشت: این بانك به شناسایی، ثبت و ضبط آثار و شرح احوال هنرمندان به منظور اشاعه فنون تجربی و سنتی آنان بصورت علمی پرداخته است.
وی لزوم راه اندازی این بانك اطلاعاتی را كمبود منابع مكتوب و همین طور عدم جمع آوری مدون اطلاعات تصویری و شفاهی در خیلی از رشته های هنرهای سنتی دانست كه با راه اندازی بانك اطلاعات می توان تا حدودی این كمبودها را مرتفع ساخت.
تغییر نوع توریستهای خارجی ایران در این هفته امیر پویان رفیعی شاد رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینكه گفته می شود ایران ارزان ترین كشور در دنیاست و می تواند بهترین دلیل سفر توریستهای خارجی به ایران باشد اظهار داشت: باید درباره ارزان بودن ایران بعنوان یك مقصد گردشگری از بعد دیگری نگاه كرد. ما در صنعت توریسم هیچ تولیدی نداشته ایم كه بگوییم به واسطه آن هزینه های سفر كاهش پیدا كرده است. در واقع ما اقدامی انجام نداده ایم تا ایران بعنوان مقصد گردشگری ارزان شود. ایشان در ادامه بیان كرد: این ارزانی به علت تفاوت نرخ ارز و ریال است كه سبب شده این اتفاق بیافتد بدین سبب خیلی هم جای خوشی ندارد كه بگوییم نخستین كشور از نظر ارزان بودن هستیم. چون این ارزانی برای توریستهای داخلی ما نمودی ندارد و از سویی برای مردم ایران هنوز هم هزینه خورد و خوراك و اقامت و حمل و نقل گران هست. این در قیاس با كشورهایی است كه روابط بهتری با آنها داریم. اگر ایران را با تركیه و مالزی مقایسه نماییم می بینیم كه محصولات گردشگری در ایران خیلی هم ارزان نیست. دیدار وزیر میراث فرهنگی با سفیر چین در ایران
این هفته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سفیر چین ملاقات كرد و اظهار داشت: «می دانم در شرایط تحریم مشكلات زیادی دارید اما فعالیت در بخش فرهنگی نسبت به سایر بخش ها آسان تر است. ما از اینفلوئنسرهای چینی و هنگ كنگی در یك ماه گذشته دعوت كردیم با سفر به ایران، از جاذبه های فرهنگی و تاریخی ما بازدید نمایند. خوشبختانه آنها بعد از این سفر پیام های خوبی را منتقل كردند.»
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان كرد: «علاقه مندیم در سومین اجلاس وزرای مجمع تمدن های كهن كه بزودی در شهر پكن برگزار می شود، برنامه های فرهنگی ایران را اجرا نماییم. در این اجلاس به همراه هیئت بزرگی از بخش خصوصی و فعالان گردشگری شركت می نماییم و علاقه مندیم امكان ملاقات با مسئولان بخش گردشگری چین فراهم گردد و برنامه اجرایی كه ذیل سند تفاهم نامه آماده شده به امضا برسد. همین طور بخش خصوصی ما بتوانند با همتایان گردشگری چینی خود نشست B۲B داشته باشند.»
مونسان بیان كرد: «در سال ۹۵ یك تفاهم نامه بین دو كشور در سوژه گردشگری به امضا رسید و امیدواریم برنامه اجرایی بین دو كشور نیز بزودی اجرایی شود.»
او اظهار نمود: «از ۸میلیون توریست خروجی ایرانی تنها ۶۰هزار توریست به چین سفر كرده اند و از بیشتر از ۱۲۰میلیون توریست چینی هم فقط ۷۰هزار نفر به ایران سفر كردند. در حالیكه مطمئن هستم چین مقصد خوبی برای گردشگران ایرانی است و ایران هم می تواند مقصد خوبی برای گردشگران چینی باشد. طی سال آینده با پتانسیل های خوبی كه در ایران داریم می توانیم تعداد گردشگران چینی را كه از جاذبه های تاریخی و فرهنگی ایران بازدید می كنند به ۲ تا ۳میلیون نفر برسانیم.»
سفر گردشگران چینی به ایران افزایش پیدا كرده است
چانگ هوا سفیر چین در ایران نیز در این جلسه ضمن تبریك به دكتر مونسان به دنبال انتصاب او به سمت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: «از این ملاقات خوشحال هستم، در دیدار قبلی كه با شما داشتم درباره همكاریهای دوجانبه صحبت كردیم. در تعطیلات روز ملی چین تعداد گردشگران چینی كه به ایران سفر كردند، افزایش پیدا كرده است. این مساله نشان داده است لغو روادید از جانب ایران برای شهروندان چینی، با استقبال زیادی روبه رو شده است.» برپایی نمایشگاه هفته فرهنگی ایران و روسیه مقرر است در هفته آینده نیز نمایشگاهی از آثار هنی ۵۰ هنرمند روس در كاخ نیاوران برپا شود مراسم افتتاحیه آن نیز روز شنبه د رتالار وحدت برپا خواهد شد همین طور در این مراسم مقامات فرهنگی ایران و روس حضور خواهند داشت.


منبع:

1398/08/16
11:22:12
5.0 / 5
4345
تگهای خبر: اقامت , تاریخ , تصویر , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری