در گزارش آثارنیوز مطرح شد؛

نگاه كالبدی مدیریت شهری نمی تواند بافت تاریخی گرگان را احیاء كند

نگاه كالبدی مدیریت شهری نمی تواند بافت تاریخی گرگان را احیاء كند به گزارش آثارنیوز یك كارشناس حوزه میراث فرهنگی بااشاره به اینكه نوع مداخله مدیریت شهری در احیاء بافت نقش كلیدی دارد، اظهار داشت: مدیریت شهری گرگان نمی تواند با نگاه صرفاً كالبدی بافت تاریخی را احیاء كند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: مرمت و بهسازی بافت تاریخی گرگان در چارچوب یك تفاهم نامه چند جانبه با مشاركت شهرداری گرگان، میراث فرهنگی و راه شهرسازی گلستان در حال انجام می باشد. گرچه این طرح آغاز خوبی داشته اما انتقادهای بسیاری هم به آن وارد می شود.
با جاوید ایمانیان، دكترای مرمت بناهای تاریخی حول محور احیاء بافت تاریخی گرگان به گفتگو نشستیم و او با اشاره به اینكه مدیریت یكپارچه شهری به تنهایی برای احیاء بافت كافی نسیت تاكید كرد كه نوع مداخله مدیریت شهری در بافت تاریخی گرگان مهم می باشد و با نگاه صرفاً كالبدی نمی توان بافت را احیاء كرد.



*از سال های گذشته تلاش های بسیاری برای احیاء بافت تاریخی گرگان انجام شده و با ورود شهرداری به نظر می آید این بافت در راه احیاء قرار گرفته است. شما بعنوان یك كارشناس چه نظری دراین خصوص دارید؟
نوع مداخله ای كه مقرر است در بافت های تاریخی انجام دهیم خیلی مهم می باشد. مهم می باشد كه نوع مداخله ما كالبدی است یا مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... را هم در برمی گیرد. این مهم ترین بخشی است كه باید به آن توجه داشته باشیم. اگر نگاه ما در حوزه بافت تاریخی گرگان نگاه صرفاً كالبدی باشد هیچ وقت شامل احیاء بافت نیست. احیای بافت زمانی شكل می گیرد كه نقش كالبدی در كنار مباحث اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... خودش را ببیند.
بخشی از كار مدیریت شهری یكپارچه بود كه بعد از سال ها تلاش با ورود شهرداری گرگان محقق شد اما نوع مداخله مهم است؛ این كه در بافت مقرر است فقط كف سازی و جداره سازی انجام دهیم و بعد رها نماییم. اگر مداخله در بافت صرفاً كالبدی، كف سازی و جداره سازی باشد اتفاق خوبی نمی افتد و فقط هزینه می نماییم چونكه چشم اندازی كه به احیاء بافت منجر شود، اتفاق نمی افتد.
*هم حالا كدام جنبه در بافت تاریخی باید مورد توجه قرار گیرد؟
مباحث اجتماعی بافت را باید بررسی كنیم؛ باید بدانیم مهم ترین مسائل اجتماعی بافت گرگان چیست؟ فرهنگ و مذهب چقدر در شكل گیری بافت نقش داشته و پس از مرمت چه نقشی دارد.
اگر نقش فرهنگی و مذهبی بافت تاریخی گرگان نبود این بافت تا این حد هم حفظ نمی شد؛ آیا ما به غیر از نقش كالبدی، نقش مباحث فرهنگی و مذهبی را در احیاء بافت دیده ایم. بنده به كف سازی و جداره سازی كه انجام می شود خوش بین نیستم اما به مدیریت شهری یكپارچه خوش بین هستم.
*پس خیلی امید ندارید با اقدام مشترك دستگاه های متولی در كف سازی و جداره سازی، بافت تاریخی گرگان احیاء شود؟
سال ها تلاش شد تا شهرداری ورود كند؛ اینكه شهرداری بافت را بخشی از شهر می داند كه باید احیاء شود و مسكن و شهرسازی بخشی از مباحث بهسازی را بیاورد در آنجا اجرا نماید و اینكه بداند اجرای طرح آفتاب گرگان، احیاء بافت نیست و اینكه اگر می خواهد بحث بهسازی، احیاء و مرمت را مدنظر قرار دهد بهسازی و نوسازی طرح آفتاب نمی تواند باشد چونكه چنین طرح هایی سبب از بین رفتن بخشی از فضای كالبدی بافت تاریخی از بین می رود. اینكه نگاه تغییر كرده جای بسی شادمانی است.
مدیریت شهری گرگان باید بداند آنچه می تواند به احیاء بافت كمك نماید مرمت تكایای بافت است، این پروژه ها باید تقویت شود. اگر تكایا مرمت شوند، مركز محلات پویا می شوند و مباحث اقتصادی آن پویاتر می شود آن وقت است كه می توانیم بگوییم عملكرد اجتماعی بافت هم می تواند نقش خودش را داشته باشد و به دنبال آن مباحث فرهنگی بافت می تواند احیاء شود. این ها باید باهم عمل كند اگر جدا عمل شود به نتیجه نمی رسیم. تحقق آن به این مورد برمی گردد كه مداخله ما در بافت از چه نوعی است.



*به نظر شما الان مداخله دستگاه های متولی در بافت از چه نوعی است؟
این سوال را از كسانی كه در حال كار در بافت هستند، باید پرسید. از مدیریت شهری گرگان باید پرسید كه آیا مداخله آنها صرفاً كالبدی است یا به مباحث غیركالبدی بافت هم توجه می شود؟ اساساً چه اتفاقی در رویكردهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بافت مقرر است اتفاق بیفتد
تأكید می كنم اگر این مدیریت یكپارچه فقط برای اجرای یك پروژه اتفاق افتاده و فقط جداره سازی مدنظر باشد و از مباحث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بافت غفلت شود خیلی به آن خوش بین نیستم. البته در كنار این مدیریت یكپارچه كه بازهم تاكید می كنم نباید در حد یك پروژه بماند و باید ادامه دار باشد، ورود بخش خصوصی هم باید اتفاق بیفتد.
*ظاهراً در این عرصه هم گام هایی برداشته شده است؟
بله ورود بخش خصوصی اتفاق افتاده اما باید پررنگ شود چونكه كافی نیست. سرمایه گذاری بخش خصوصی در بافت تاریخی باید با هدایت میراث فرهنگی، شهرداری و سایر دستگاه های متولی در راه هدف تعیین شده اتفاق بیفتد. در واقع سرمایه گذاری كه وارد بافت تاریخی گرگان می شود باید آگاهی داشته باشد كه چه اتفاقی در بافت تاریخی گرگان مقرر است شكل بگیرد؛ اگر آگاهی نداشته باشد ورود این سرمایه گذار خودش تهدیدی است. تاكید می كنم ورود هر سرمایه گذاری را به بافت تاریخی گرگان جایز نمی دانم. نباید سرمایه گذار احیاء بافت تاریخی را فقط اقتصادی ببیند باید مباحث فرهنگی و اجتماعی بافت راهم در نظر بگیرد آن وقت است كه می توانیم بگوییم اتفاق درستی شكل گرفته و می توان به آن خوش بین بود.

1398/08/08
09:20:56
5.0 / 5
4652
تگهای خبر: بنا , تاریخ , فرهنگ , ملك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری