در همایش فرصت ها و پرسش های پدیده اربعین مطرح شد:

اربعین منجی اجتماعی است

اربعین منجی اجتماعی است به گزارش آثارنیوز ابعاد تمدنی و جهانی پدیده اربعین با حضور تعدادی از استادان حوزه و دانشگاه ایرانی و غیرایرانی در شهر نجف بررسی گردید.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، همایش بین المللی «فرصت ها و پرسش های پدیده اربعین از منظر علوم انسانی و اجتماعی» از سری برنامه های علمی كمیته فرهنگی ستاد اربعین با همكاری دانشگاه امام صادق (ع) در كنار حرم حضرت امیرالمومنین (ع) با حضور اساتیدی از كشورهای عراق، افریقای جنوبی، غنا و تركیه برگزار گردید.
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند ـ عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم ـ برگزاری این نشست ها را برای شناخت و تبین نهضت جهانی اربعین ضروری دانست و با عرضه مقاله ای با عنوان «اربعین به مثابه حج»، خاطرنشان كرد: حج دارای كاركردهای سیاسی فرهنگی و اجتماعی است كه با عنایت به شرایط جهانی و حاكمیت آل سعود برخی از كاركردهای آن یا كمتر دیده می شود و یا اصلا وجود ندارد.
او افزود: حج دارای داستانی است كه به علت تشابه با اربعین می توان انتظار داشت بیشتر آثار حج در اربعین محقق شود كه همچون آن می توان به قیام الله، برائت از مشركین و تعظیم شعائر الهی اشاره نمود.
عبدالله شفیع عریص ـ امام جمعه مركز الجهاد از آفریقای جنوبی ـ با اشاره به معضلات اجتماعی جامعه پیرامونی خود، پدیده اربعین را در جهان حاضر، یك منجی اجتماعی معرفی نمود.
او اداره راهپیمایی اربعین و تدارك چنین پدیده ای را خارج از اراده دولت ها و انسان ها دانست و اظهار داشت: برگزاری این برنامه كار دولت ها نیست، بلكه كار خدا است. تغذیه ۲۰ میلیون نفر ورای توان انسان ها است و در اینجا دولت قلب ها را می بینیم.
«كاربست تجربه اربعین در امداد، خدمت و پیشرفت نگاهی نهادی ـ اسلامی» عنوان پژوهش دكتر سیدمجید امامی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ـ بود كه در جریان شرح آن، الگوی موفق توسعه را دولت توسعه گرا دانست و اظهار داشت: در این مدل زمینه برای مشاركت مردم فراهم است و جامعه ای كه توان مدیریت بحران های پیرامون خویش را داشته باشد می تواند تمدن ساز باشد.
وی ادامه داد: مدیریت راهپیمایی اربعین و پشتیبانی از این حجم زائرین و مشتاقان، یك ماجرای پیچیده است كه با فراهم آمدن زمینه های مشاركت شاهد می باشیم روزانه ۱۰۰ میلیون پرس غذا تهیه می شود.
دكتر محمدهادی همایون، از دیگر پژوهشگران حاضر در این همایش، با بررسی ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین، اظهار نمود: در نگاهی اجمالی به راهپیمایی امروز اربعین بعنوان یك ابر رویداد می توان شاخص ها و نشان های مشتركی را میان این پدیده و خود واقعه عاشورا از یك طرف و جریان شریف ظهور از جانب دیگر و همینطور سازوكار حاكم بر آفرینش و مبحث قیامت تشخیص داد. حركت جمعی و كاروانی، حضور ادیان و مذاهب گوناگون حركت به سمت وحدت، و نهایتا نقش محوری امام در این حركت، همچون این موارد است.
دكتر محسنی نژاد ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ـ با مبحث زنان تمدن ساز و اربعین تاریخی به عرضه پژوهش خود پرداخت. دكتر صفوی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امیر كبیر ـ هم پژوهشی را عنوان زیارت و اهمیت آن ارائه نمود. «واقعه اربعین و علوم اجتماعی موجود» مبحث پژوهش محسن صبوریان ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بود كه در این همایش عرضه شد. دكتر محمدرضا پویافر ـ پژوهشگر دیگری بود كه به «تفاوت هویتی در تعاملات بین فرهنگی بین میزبانان عراقی و مهمانان ایرانی» پرداخت.
این همایش به همت كمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین با حضور اندیشمندانی از كشورهای اسلامی در شهرهای نجف و كربلا برگزار گردید.




1398/07/23
14:43:11
5.0 / 5
4380
تگهای خبر: آموزش , تاریخ , تمدن , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری