نكاتی پیرامون پیاده روی اربعین حسینی

نكاتی پیرامون پیاده روی اربعین حسینی به گزارش آثارنیوز اربعین چهلمین روز واقعه كربلا و برابر با زمانی است كه كاروان اسرا از شام به مدینه برگشتند و روزی است كه جابر بن عبدالله انصاری از صحابه رسول خدا (ص) با پای پیاده از مدینه به كربلا رسید و اولین كسی است كه قبر آن حضرت را زیارت كرد؛ خواندن زیارت اربعین در این روز مستحب است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بنابر اعلام كربلاگشت، فاصله حرم حضرت علی (ع) تا حرم امام حسین (ع) ۷۹ كیلومتر است فاصله حرم حضرت علی (ع) تا خروجی شهر نجف حدود ۸ كیلومتر است و فاصله ورودی شهر كربلا تا حرم امام حسین (ع) حدود ۶ كیلومتر است، طول مسیر پیاده روی حدود ۸۲ كیلومتر است كه بین ۲ تا ۵ روز طول می كشد. از مهران تا نجف ۴ تا ۶ ساعت، شلمچه تا نجف ۵ تا ۸ ساعت، چزابه تا نجف ۴ تا ۷ ساعت طول می كشد.
در روزهای اربعین معمولا آژانس های هواپیمایی تور كربلا و نجف اجرا نمی كنند، فقط رزرو بلیط هواپیما و هتل در این ایام انجام می شود.
موكب و عمود
در تمام طول مسیر پیاده روی سازه ها یا چادرهایی وجود دارند كه توسط هیئت ها اداره می گردند و به صورت صلواتی به زائرین خدمت می كنند در زبان عربی به این چادرها موكب می گویند.
به تیرهای چراغ برق كه در طول مسیر پیاده روی شماره روی آنها درج شده عمود می گویند (تیرهای چراغ برق در خیابان های عراق و جاده ی مسیر اصلی نجف تا كربلا) فاصله هر عمود تا عمود بعدی ۵۰ متر است.
اگر پیاده روی را از حرم امیرالمؤمنین آغاز كنید برای خروج از نجف دو راه پیش روی شماست در راه اول باید از درون قبرستان وادی السلام عبور كنید و بعد از عبور از این قبرستان و كوچه پس كوچه های نجف به ابتدای اتوبان نجف- كربلا خواهید رسید.
مسیر دوم حدود ۵۰۰ متر راه را دورتر خواهد نمود ولی اصلی تر بشمار می رود. جهت استفاده از مسیر دوم از انتهای بازار بزرگ نجف (سوق النجف) به سمت شرق (پل های ثوره العشرین) بروید، سپس به سمت شمال تغییر مسیر دهید تیرهای چراغ برق در این راه تا خروجی نجف از ۱ تا ۱۸۲ شماره گذاری شده اند بعد از گذشتن از این ۱۸۲ عمود و خروج از نجف، شماره گذاری در جاده نجف- كربلا مجدداً از ۱ شروع خواهد شد. زواری كه از مسیر داخل قبرستان عبور می كنند تقریباً در همین مكان (عمود یك) به دیگر زائرین ملحق خواهند شد.
عمودهای جاده اصلی از ۱ تا ۱۴۵۲ ادامه دارد و عمود ۱۴۵۲ مقابل حرم حضرت ابوالفضل (ع) است.
از عمود ۱۱۰۰ تا ۱۳۹۰ به دلیل باریك شدن راه و ورود به شهر كربلا تعداد موكب ها كم می شود بهتر است این مسیر در ساعات روز طی شود تا برای استراحت در شب گرفتار مشكل نشوید. از عمود ۱۳۹۰ موكب های داخل شهر شروع می شوند و تا اطراف حرم ادامه دارند۰ به عمود ۱۳۹۹ عمود سلام می گویند. بارویت گنبد باصفای حضرت ابوالفضل (ع) نخستین سلام را بدهید. عمود ۱۳۴۵ تقریباً در ورودی كربلا قرار دارد و اغلب زائرین در عمود ۱۳۴۵ از مسیر شماره گذاری شده فاصله می گیرند و قسمتی از مسیر را به صورت میان بر طی می كنند.


وسایل موردنیاز و هزینه های سفر
از همراه داشتن وسایل غیرضروری جدا خودداری كنید همراه داشتن كوله پشتی های بزرگ و كیسه خواب سفارش نمی گردد.
همراه داشتن یك كیف كوچك برای گذرنامه و مقداری پول نقد مفید می باشد.
نیازی به همراه داشتن آب یا غذا نیست، صرفاً مقداری خشكبار كافی است. همراه داشتن دارو به اندازه كافی و كیسه نایلونی برای كفش.
تحویل تلفن همراه، كفش و كوله پشتی به امانات دردسرهای بسیاری دارد. در صورت نیاز امكان رها كردن كوله پشتی خود در كنار موكب ها را داشته باشید (از همراه بردن وسایل گران قیمت بپرهیزید).
از سپردن گذرنامه خود به دیگر هم سفرانتان بپرهیزید.
اغلب زائرین هزینه ای در قبال غذا و اسكان پرداخت نمی كنند ولی جهت ایاب و ذهاب و دیگر هزینه های احتمالی بهتر است دینار همراه داشته باشید.
توصیه های امنیتی
دقت كنید هنگام خروج از ایران و ورود به عراق به ترتیب مهرهای خروج و ورود در گذرنامه شما زده شود.
از تجمع در كنار مراكز نظامی، نیروهای امنیتی و محل های بازرسی (سیطره) خودداری كنید.
در صورت بروز هرگونه حادثه با آرامش محل را ترك كنید.
از عكس برداری از مراكز نظامی، نیروهای امنیتی و ایست بازرسی ها خودداری كنید.
مسیر شهرهای كاظمین و سامرا از امنیت كمتری برخوردار می باشند.
از عرضه اطلاعات شخصی خود و اعتماد بیش ازحد به دیگران خودداری كنید.
از قبول وسایل دیگران جدا بپرهیزید و مراقب باشید وسیله ای را در كوله پشتی شما قرار ندهند.
توصیه های پزشكی
در تمام طول سفر توجه داشته باشید كه سفر طولانی است و باید انرژی خویش را حفظ و از پرخوری یا گرسنگی بلند مدت بپرهیزید و بموقع و به میزان كافی استراحت كنید.
شستن مكرر دست ها در پیشگیری از مبتلا شدن به و با و حتی سرماخوردگی و آنفلوانزا بسیار مؤثر است
اگر بیماری خاصی دارید داروی خویش را به مقدار كافی برای حدود ۱۵ روز همراه داشته باشید.
آژانس مسافرتی كربلا گشت بعنوان یكی از معتبرترین آژانس های برگزاركننده تور هوایی كربلا و نجف خدمات رزرو بلیط هواپیما نجف و رزرو هتل را به متقاضیان محترم عرضه می كند. برای انجام مشاوره و كسب اطلاعات بیشتر با شماره ۷۷۶۳۲۰۳۴-۰۲۱ و در ساعات غیر اداری با شماره همراه ۰۹۲۲۳۰۲۴۱۹۹ تماس بگیرید.
انتهای رپرتاژ آگهی


1398/07/02
20:30:41
5.0 / 5
4803
تگهای خبر: بنا , خدمات , سفر , مسافرت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری