ایلی كه طولانی ترین مسیر كوچ جهان را می پیماید

ایلی كه طولانی ترین مسیر كوچ جهان را می پیماید به گزارش آثارنیوز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان از ایل سنگسری بعنوان یكی از سرمایه های این استان نام برد و بر لزوم معرفی بیشتر این سرمایه معنوی از راه برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسر تاكید نمود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، حبیب ا... خجسته پور در نشست هم اندیشی برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسری با حضور معاونان گردشگری استان های تهران، البرز، قزوین، قم و مازندران اضافه كرد: مسیر كوچ ایل سنگسری به علت اینكه طولانی ترین مسیر كوچ جهان را دارد، می تواند بسیار مورد توجه علاقمندان میراث معنوی باشد.
وی با اشاره به اینكه ایل سنگسری به علت تولیدات، لبنیات، سبك زندگی عشایری و... قابل توجه است، بر توجه به سبك زندگی عشایری تصریح كرد و اضافه كرد: در این جشنواره باید به فراهم شدن امكان اقامت میهمانان جشنواره در سیاه چادرهای عشایری توجه گردد.
رئیس كانون هماهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: از تمام ظرفیت های موجود استان های همجوار برای اطلاع رسانی جشنواره استفاده گردد.
وی بر حضور گروه های آیینی استان ها در این جشنواره ملی تصریح كرد و اضافه كرد: استاندار سمنان حمایت مجموعه استان از برگزاری این جشنواره را اعلام نموده اند. همینطور پیشنهاد می شود از ظرفیت انجمن ها و تورهای گردشگری و بخش خصوصی در این جشنواره استفاده گردد.
مهدی جمال، مدیر كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان هم اظهار داشت: جشنواره ایل سنگسری فرصت مناسبی برای تبدیل استان سمنان به مقصد سفر است. ایل سنگسری دارای پتانسیل بالایی است و جشنواره ایل سنگسری با عنایت به قابلیت های استان و ایل سنگسری برگزار می گردد.
وی یادآوری كرد: جشنواره ملی ایل سنگسر از 22 تا 24 آبان ماه امسال در شهرستان مهدیشهر برگزار می گردد.
منصور بیرقی، دبیر جشنواره ملی ایل سنگسری هم در این جلسه با اشاره به برگزاری این جشنواره در سال های گذشته اظهار داشت: ۱۳ كمیته برای جشنواره تشكیل شده و رژه گروه های عشایری، نمایش ماشین های آفرود، رونمایی از نمایشگاه صنایع دستی، پرواز پاراگلایدر، مسابقات اسب دوانی، نشست تخصصی در مورد دست بافته ها، جُنگ شبانه و جشنواره غذا همچون برنامه های جشنواره است.
وی با اشاره به اینكه ایل سنگسری در همه حوزه ها غنی هستند، اظهار داشت: برخورداری از زبان و تقویم مستقل با قدمت 5300 سال كه ثبت ملی شده، اجرای طولانی ترین مسیر كوچ جهان، ۸۰ نوع لبنیات، انواع نان، رسم و رسوم و آیین های كهن، سیاه چادر عشایری منحصر به فرد و... همچون قابلیت های مهم ایل سنگسری است.
سنگسری ها شاخص ترین كوچندگان دامنه های البرز هستند. آنها طولانی ترین مسیر كوچ جهان را طی می كنند به صورتی كه فاصله دورترین نقطه ییلاقی و قشلاقی آنان به بیشتر از 1500 كیلومتر می رسد.





1398/06/25
13:19:44
5.0 / 5
4586
تگهای خبر: آیین , اقامت , پرواز , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری