معاون گردشگری:

برای چین پول نداریم

برای چین پول نداریم به گزارش آثارنیوز معاون گردشگری از كمبود اعتبار برای تبلیغ در كشور چین اطلاع داد و اظهار داشت: بودجه ای مخصوص بازار چین به سازمان برنامه و بودجه و مجلس پیشنهاد شده است.


به گزارش ایسنا، یك ماه پیش به تصمیم رئیس جمهور، ویزای ایران برای اتباع چین یك طرفه لغو شد. همزمان تحركات آمریكا در چین برای خنثی سازی اثر این پیام تشدید شد. یك تناقض هم از سوی چینی ها وجود داشت؛ چند روز قبل از آن كه ایران روادیدش را لغو كند سفارش ای در سایت سفارت چین در ایران به زبان چینی منتشر گردید كه با اشاره به تنش در خلیج فارس، وضعیت ایران را ناامن عنوان كرده و شهروندانش را از سفرهای غیرضروری برحذر داشته است. این اخطار همچنان روی وب سایت سفارتخانه و مورد رجوع اتباع این كشور است.
فعالان ایرانی در بازار چین می گویند: لغو روادید در همین زمان كوتاه اثر مثبتی روی سفر چینی ها به ایران داشته اما برای ارزیابی هنوز زود است، چون كه از جانب ایران سیاستی برای تبلیغ در این كشور حاكم نشده است و تصمیم گیری آژانس های گردشگری و چینی ها برای سفر به ایران تحت تاثیر تهدیدها و تحریم ها، توأم با محافظه كاری است.
محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ـ پیشتر به ایسنا اظهار داشته بود: بودجه "مصوب" بازایابی و تبلیغات گردشگری ایران در سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده و ایران برای جذب هر توریست خارجی حدود «یك سِنت» خرج می كند. درحالی كه سرانه این بودجه در كشورهای دیگر از یك تا ۴۶ دلار است.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ درباره اقدام ایران برای تبلیغ و اطلاع رسانی در كشور چین بعد از لغو روادید، به ایسنا اظهار داشت: وقتی خبر لغو یك طرفه روادید ایران برای اتباع چین اعلام گردید كنجكاوی بسیاری را در این كشور برانگیخت. در هفته اول سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این خبر كه در وب سایت سفارت ایران در چین انتشار یافته بود، بازدید نمودند. سفیر و سركنسول ایران در چین این مدت اقداماتی برای جلب نظر چینی ها انجام دادند. معاونت گردشگری هم در حد توان كارهای تبلیغاتی را آغاز كرده و به تولید محتوا به زبان چینی برای سفارت ایران، رایزنی فرهنگی و دفاتر اطلاع رسانی گردشگری و در فضای مجازی و وب سایت اطلاع رسانی گردشگری visitiran.ir پرداخته است. آموزش راهنمای گردشگری به زبان چینی هم شروع شده است.
او بیان كرد: قبول داریم پس از اتفاق خوبِ لغو روادید به تبلیغات بیشتری در كشور چین نیاز داریم تا تردیدها برای سفر به ایران كم شود. طبیعتا اخبار منفی تاثیر بیشتری روی مردم دارد و تبلیغات ما باید به قدری زیادی باشد كه اثر آن اخبار منفی را كم و حتی خنثی كند. واقعیت این است كه برای انجام كارهای بزرگتر و بیشتر گرفتار بودجه و كمبود اعتبار هستیم. هر كار بدیعی بخواهیم انجام دهیم باید اعتبار بگذاریم.
او اظهار داشت: در عین حالی كه سیاست لغو روادید از جانب ایران انجام شد، از آن طرف هم تهدیدهای آمریكا در بازار گردشگری چین تشدید شد. ما می دانیم در این كشور چه كاری باید انجام دهیم، مساله مان فقط كمبود اعتبار و بودجه است. برای همین اعتباری را برای برنامه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی مخصوص كشور چین به سازمان برنامه و بودجه و مجلس پیشنهاد كرده ایم و درحال رایزنی هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد.
تیموری اضافه كرد: مقرر است بزودی هیاتی متشكل از بخش خصوصی ایران به چین سفری داشته باشد كه دیدارهایی را با طرف همكاری خود داشته باشد. امیدواریم این حركت هم دستاورد تازه ای برای گردشگری دو كشور داشته باشد.
معاون گردشگری در پاسخ به این سؤال كه با عنایت به لغو روادید تزانزیت ایران برای اتباع چین تا كنون چه اقداماتی در فرودگاه های بین المللی انجام شده تا نظر این مسافران برای چند ساعت سفر به ایران جلب شود، اظهار داشت: قبول دارم بعد از لغو روادید ایران برای اتباع چینی كه شمار سفرهای ترانزیتی آنها از ایران هم قابل توجه است، باید در فرودگاه حضور پیدا می كردیم و ساز و كاری را كه در این راستا در سالن تزانزیت تعبیه شده است بررسی می كردیم. متاسفانه یكی از اماكنی كه با توریست در ارتباط می باشد ولی در آن حضور و نقشی نداردیم، همین فرودگاه امام خمینی (ره) است.
تیموری افزود: یكی از درخواست های همیشه ما این بوده كه در مبادی ورودی و خروجی بین المللی حضور داشته باشیم، برای همین طرحی را در اینباره از راه هیات دولت پیش می بریم تا به نتیجه پایدارتری برسد. وزات راه و شهرسازی هم باید در فرودگاه های بین المللی و مبادی ورود و خروجی، محل مناسبی را به دفاتر اطلاع رسانی گردشگری و استقرار نمایندگان گردشگری اختصاص دهد. این طرح در سند استراتژیك گردشگری لحاظ شده است.



1398/06/02
13:19:02
5.0 / 5
4733
تگهای خبر: آموزش , توریست , سایت , سفارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری