سقوط پادشاه سنگی در خونگ اژدر

سقوط پادشاه سنگی در خونگ اژدر به گزارش آثارنیوز نقش برجسته «خونگ اژدر»، نشانِ تنفیذ قدرت حاكم از سمتِ پادشاه اشكانی، در طول ۶ سال گذشته، به مرور تخریب می شود، اما هنوز میراث فرهنگی ایذه در استان خوزستان، نسب به این اتفاق واكنشی نشان نمی دهد.


مجید كیوانی - دبیر انجمن میراث فرهنگی و تاریخی نوژان كارون در استان خوزستان - در گفتگو با ایسنا با بیان این خبر می گوید: سنگ نگاره «خونگ اژدر» با دو نقش برجسته متعلق به عیلامیان و اشكانیان در نزدیكی ایذه كه در سال ۱۹۶۱ میلادی توسط لویی واندنبرگ كشف شد، تا امروز به جز بررسی مطالعاتی برای ثبت، می توان گفت هیچ اقدام دیگری برای آن انجام نشده است.
او با بیان این كه به نظر می آید نقش برجسته متعلق به عیلامی ها حدودا محو شده باشد، ادامه می دهد: نقش برجسته اشكانی نشانگر آیین تنفیذ قدرت حاكم از جانب مهرداد اشكانی است، اما متاسفانه در این چند دهه اخیر شاهد تخریب تدریجی این اثر فاخر باستانی متعلق به دوران الیمایی_اشكانی هستیم.
وی با تاكید براین كه تابحال هیچ اقدام جدی برای حفاظت از این نقش برجسته منحصر بفرد دوران اشكانی نشده، بیان می كند: در ۶ سال قبل با تغییرات پیاپی مدیران كل در این سازمان، شاهد فراموشی و تخریب بیشتر نقوش برجسته باستانی در مناطق ایذه و باغملك بوده ایم.


دبیر انجمن نوژان كارون تنها راه نجات و نگهداری از نقوش برجسته باستانی در منطقه شمال و شمال شرق خوزستان را اعلام وضعیت بحرانی برای «نجات میراث فرهنگی الیماییان» توسط مسئولان ارشد شهرستانی می داند و می گوید: شكل گیری اتحاد و همكاری فرهنگی اهالی در این مناطق و پیگیری قانونی سمن های میراث فرهنگی برای متقاعد كردن اداره كل میراث فرهنگی برای اجرای پروژه و تاكید استاندار خوزستان برای تامین اعتبار مالی با هدف ساخت سازه های حفاظتی، امنیتی و اجرای مرمت علمی همه نقوش برجسته باستانی در این شهرها و بخصوص نقش برجسته پرارزش الیمایی-اشكانی خونگ اژدر باشیم.
وی تاكید می كند: این اثر تنها حضور رسمی یك شاه اشكانی در نقش برجسته است و از نظر تاریخی بسیار حائز ارزش است، ازاین رو باید هر چه سریعتر با این اثر در خور ارزش تاریخیی بر خورد و اصول حفاظت و مرمت در مورد آن اجرا شود.
كیوانی افزود: در صورت ادامه دار شدن بی توجهی ها نسبت به حفاظت و مرمت نقش برجسته روستای «خنگ اژدر»، «كول فرح»، «اشكفت سلمان» و «كهباد» در شهرستان ایذه، این انجمن میراث فرهنگی، پیگیری های لازم برای پاسخگویی و اجرایی شدن مطالبات قانونی از آن سازمان را از راه مراجع بالا دست انجام می دهیم.
او با بیان این كه نقش برجسته خونگ اژدر در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۳۵۸۰ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اضافه می كند: حتی در گذشته یكی از تكه سنگ هایی كه روی آن هم نقشِ برجسته، وجود داشته، توسط سارقان برداشته شده است.
موقعیت نقش برجسته در شرایطی كه به راحتی می توان به آن صدمه وارد كرد

1398/04/20
13:37:33
5.0 / 5
4243
تگهای خبر: آیین , باستانی , تاریخ , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری