گزارش مهر از گردشگری در یكی از محلات شهر

عراق كوچك در تهران است

عراق كوچك در تهران است آثارنیوز: عرب زبان های عراقی محله ای را در دولت آباد شهرری بوجود آورده اند كه حالا پای ثابت تهرانی ها شده است و گردشگران را هم برای چشیدن طعم غذاهای عربی به اینجا می كشاند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، عراقی هایی كه سال ها پیش، از كشورشان به ایران آمدند تا مدتی در اینجا از شر صدام راحت زندگی كنند، حالا یكی از محله های شهرری را شكل داده اند كه به دولت آباد معروف است. شهرك دولت آباد به واسطه نزدیكی آن با ری شهركی خوش آب و هوا و پر درخت بوده كه به روایتی نخستین شهرك تهران نیز به شمار می آمده است. خیابان قدس در این محله یكی از پر مخاطب ترین خیابان های این محدوده از شهر تهران است جایی كه بیشترین رستوران و غذاخوری و فست فودهای عربی را می توان در آنجا پیدا كرد. چیزی شبیه به خیابان های سی تیر و باب همایون با این تفاوت كه این فضا را عرب زبان ها بوجود آورده اند.
نزدیك غروب تعداد افرادی كه به خیابان ها می آیند، بیشتر می شود. این رسم عرب هاست تا از هرم گرمای آفتاب به خنكی شب پناه ببرند. از كنارشان كه عبور كنی همه به زبان عربی صحبت می كنند. پشت شیشه مغازه ها، اطلاعیه های در و دیوار و حتی بنرها به زبان عربی نوشته هایی مشاهده می شود. انگار كه در یكی از خیابان های بغداد پا گذاشته باشی.
غذاخوری های شلوغ دولت آباد غذاهای معروف عربی مثل شاورما، كبه، حمص، سمبوسه و فلافل عربی دارد كه طعم و مزه اش با همه فلافل فروشی ها و فست فودهای تهران متفاوت می باشد. بیرون بعضی از غذاخوری ها میز و صندلی چیده شده است و مردانی سالخورده با دشداشه ای به تن روی صندلی ها مشغول خوردن چای عربی هستند. چای عربی غلیظ تر از چای معمولی و ایرانی است كه تهرانی ها به آن عادت كرده اند. قهوه عربی هم سنگین است و غلیظ. این نوشیدنی ها در كنار باقلواهای لبنانی و عربی طعمی متفاوت خواهد داشت بنا بر این كنار قهوه خوری ها و چای خوری های این خیابان تعداد زیادی باقلوا فروشی هم وجود دارد.
آقا جواد صاحب یكی از این باقلوا فروشی های معروف خیابان قدس است كه از چند سال پیش پاگیر این محله شده و از اختیاریه به اینجا آمده تا سنت باقلواپزی را در بین عرب ها به درستی به جا آورد. او به خبرنگار مهر می گوید: باقلوای عربی اصل شیره زیادی ندارد از طرفی چون خشكبار زیادی دارد مقوی است و تنوع آن هم باعث شده تا یكی از معروف ترین شیرینی های جهان باشد به نحوی كه در بیشتر كشورها باقلوای عربی را می توان پیدا كرد این باقلوا شیرینی محبوب عرب زبان هایی مانند سوریه و لبنان و عراق است كه در شكل ها و طعم های مختلفی پخت می شود.
آقا جواد همه مشتری های مغازه اش را به تست كردن باقلوا میهمان می كند شاید چون باقلوا گران ترین شیرینی است از كیلویی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و امكان دارد هر كسی توان خریدش را نداشته باشد. او با این كار مهمانوازی عراقی ها و ایرانیان را یكجا به نمایش می گذارد. در همین راسته مسجد و حسینیه های زیادی است آنقدر زیاد كه برخی این محله را محله مساجد و حسینیه ها می دانند. در شب های محرم این محله پر از دسته های سینه زنی و عزاداری می شود. عزاداری عرب ها مورد توجه خیلی از گردشگران است و بنا بر این در روزهای محرم این محله حسابی شلوغ می شود.
عرب زبان های كشورهای دیگر وقتی بدانند چنین محله ای در تهران وجود دارد، یك راست خودشان را به اینجا می رسانند و خانه ای و یا سوئیتی اجاره می كنند بنا بر این روی در و دیوار این محله آگهی هایی مشاهده می شود كه خبر از اجاره سوئیت و یا نیازمندی برای پیدا شدن آشپز حرفه ای می دهد. آژانس های گردشگری زیادی هم بعد از سقوط صدام در این محله بوجود آمده تا مسافران بتوانند خودرا از ری به بغداد، سلیمانیه و یا اربیل برسانند. آنها حالا می توانند هم در محله خودشان میزبان هم زبان هایشان شوند و هم به راحتی به عراق رفت و آمد كنند چه با هواپیما و چه با اتوبوس.

1398/04/15
18:08:30
5.0 / 5
4601
تگهای خبر: بنا , فروش , گردشگران , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری