وزیر فرهنگ تركمنستان:

گسترش همكاریهای تهران و عشق آباد نشانگر پیوندهای غنی فرهنگی است

گسترش همكاریهای تهران و عشق آباد نشانگر پیوندهای غنی فرهنگی است به گزارش آثارنیوز وزیر فرهنگ تركمنستان اظهار داشت كه گسترش همكاریهای تهران و عشق آباد نشان دهنده پیوندهای غنی فرهنگی و اشتراكات در پیشینه تمدنی دو كشور است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، آیین افتتاحیه روزهای فرهنگی تركمنستان در تهران، بامداد امروز یكشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ با سخنرانی آتاگلدی شاه مراداف، وزیر فرهنگ تركمنستان و ابوذر ابراهیمی تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، و با حضور احمد قربانف، سفیر جمهوری تركمنستان در تالار وحدت برگزار گردید. همچون برنامه های این آیین افتتاحیه اجرای موسیقی سنتی تركمنی و اجرای حركات آیینی بود. همینطور به باور كارشناسان حوزه سیاست برگزاری چنین رخدادهایی در حوزه فرهنگ برنامه های استكبار جهانی در انزوای اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را با شكست مواجه می كند و بدون شك یكی از راهكارها برای بی اثر كردن تحریم ها گسترش روابط و همكاری ها با كشورهای دوست و همسایه است.
دو كشور همواره با احترام در كنار یكدیگر زیسته اند
شاهمراداف وزیر فرهنگ جمهوری تركمنستان در آیین افتتاحیه روزهای فرهنگی این كشور در تهران اظهار داشت: حامل سلام مهربانانه مردم و مسئولان تركمنستان به شما ایرانی ها هستم. ایرانی ها و تركمن ها در طول سالیان دراز همواره با احترام و دوستی در كنار هم زیسته اند و پیوندهایی غنی در حوزه های مختلف فرهنگ بومی و آداب و رسوم دارند و افق فرهنگی آنها مشترك است.
وی اضافه كرد: افزایش همكاریهای دو كشور ایران و تركمنستان در حوزه های مختلف نشان دهنده روابط نزدیك و گرم دو كشور و همینطور نشان دهنده پیوندهای غنی فرهنگی است. حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ دو كشور در نشست های مختلف تاثیر مهمی در روابط سیاسی دو كشور هم گذاشته است. در سال ۲۰۱۸ مراسم روزهای فرهنگی ایران در تركمنستان برگزار گردید و همینطور در آوریل امسال به مناسبت نوروز جشن و كنسرت موسیقی مفصلی با حضور هنرمندان برجسته دو كشور در مرز ایران و تركمنستان برگزار گردید.
شاهمراداف افزود: هدف از برگزاری این برنامه ها و مراسم ها توسعه روابط فرهنگی و سیاسی دو كشور و همینطور آشنایی مردمان با فرهنگ و هنر كلاسیك و قدیمی ایران و تركمنستان است. با چنین برنامه هایی ما می توانیم فرهنگ غنی و پیشینه تمدنی دو كشور را هم بهتر به جهانیان معرفی نماییم. روابط دوستانه میان تركمن ها و ایرانی ها از دیرباز رواج داشته اما در دوره جدید با رواج امكانات مدرن صورت جدیدتری را به خود گرفته و در شاخه های مختلف فرهنگی هم خویش را نشان داده است.
وزیر فرهنگ جمهوری تركمنستان همینطور به برنامه های روزهای فرهنگی این كشور در تهران اشاره نمود و اظهار داشت: در این روزها برنامه های مختلف و غنی برای شما تدارك دیده شده است. ما برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی را خواهیم داشت. در روز دوشنبه ۲۷ خرداد هم آیین رونمایی از كتاب های قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور تركمنستان در كتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار می گردد. همینطور كارشناسان تاریخ تركمنستان با همكاری همتایان ایرانی خود سمینار جاده ابریشم را تدارك دیده اند. ما البته فیلم های سینمایی تركمنستانی را هم با خود به ایران آورده ایم. ایرانی ها در این روزها می توانند از كنسرتهای موسیقی و البته موزه های دوره ای هم بهره ببرند.
شاهمرادف در انتها اظهار داشت: به یقین برگزاری این مراسم سبب تعالی و دوستی و برادری مردمان دو كشور خواهد شد و به گسترش روابط دو كشور كمك خواهد نمود.
اهمیت استراتژیك تركمنستان برای جمهوری اسلامی ایران
ابوذر ابراهیمی تركمان هم در این مراسم اظهار داشت: جمهوری تركمنستان از لحظه استقلال خود از شوروی سابق دوستی خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشت و كشور ما هم از اولین كشورهایی بود كه استقلال تركمنستان را بعد از فروپاشی شوروی سابق به رسمیت شناخت. از بدو آغاز روابط دو كشور همواره دوستی و مهربانی و علاقه مندی میان دولت ها و مردم رو به افزایش بوده است.
وی اضافه كرد: در میان ۱۵ كشور همسایه ایران تركمنستان به علت داشتن مرزهای طولانی با ایران از اهمیت استراتژیك بسیاری برای ما برخوردار می باشد. ما مشتركات فرهنگی بسیاری با تركمنستان داریم. در اصل باید اظهار داشت كه ما دو ملت هستیم در یك بدن و امید دارم كه در سال های آینده هم روابط فرهنگی بین ایران و كشور دوست و برادر تركمنستان رو به توسعه و پیشرفت باشد.

1398/03/28
13:32:18
5.0 / 5
4470
تگهای خبر: آیین , تاریخ , تمدن , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری