در صورت تامین اعتبار

مرمت كاخ مروارید كرج تا یك سال و نیم دیگر تكمیل می شود

مرمت كاخ مروارید كرج تا یك سال و نیم دیگر تكمیل می شود به گزارش آثارنیوز مدیركل میراث فرهنگی استان البرز اظهار داشت: اگر اعتبارات درخواستی تكمیل شود تا یك سال و نیم دیگر می توان به صورت كامل كاخ مروارید را برای بهره برداری در معرض عموم قرار داد.


حجت الاسلام فخرالدین صابری مدیركل میراث فرهنگی استان البرز به خبرنگار مهر اظهار داشت: مقاوم سازی پایه های كاخ مروارید كرج به صورت كامل در سال ۹۷ انجام شد و سقف سازه ای بخش مركزی كاخ هم كه بر اثر حوادثی مانند برف سنگین، نشست كرده بود، به جایگاه اول خود برگشت. وی ادامه داد: حالا مرمت این ساختمان در حال انجام می باشد و بیشتر از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم تا كنون برای آن هزینه شده است طبیعتاً هر چه اعتبارات بیشتری از لحاظ ملی و استانی به این كاخ تزریق شود، كار ما با شتاب بیشتری پیش می رود. اگر اعتبارات درخواستی ما تكمیل شود تا یك سال و نیم دیگر می توان به صورت كامل این كاخ را برای بهره برداری در معرض عموم قرار داد. صابری بیان كرد: كل مجموعه كاخ ۱۷۰ هكتار است كه ۲۷ هكتار آن با حكم قضایی در اختیار اداره كل میراث فرهنگی استان البرز است وگرنه بعضی از نهادها ادعای مالكیت در آنرا دارند اما چون این كاخ یك اثر ارشمند و تاریخی است؛ می خواهیم كه كل مجموعه در اختیار سازمان میراث فرهنگی باشد.
مدیركل میراث فرهنگی استان البرز همینطور درباره محوطه باغ سیب كه چندی قبل بنیاد مستضعفان درخواست خروج آنرا از لیست میراث ملی داده بود اظهار داشت: ۳۶۰ هكتار باغ سیب متعلق به مجموعه كاخ مروارید توسط سازمان میراث فرهنگی در لیست ملی به ثبت رسید اما اخیراً بنیاد مستضعفان اقدام قضایی انجام داده و با استفاده از سه كارشناس دادگستری كه اتفاقاً یكی از آنها بازنشسته سازمان میراث فرهنگی است، رای بر ضد سازمان میراث فرهنگی داده اند تا این كاخ از لیست ملی بیرون برود. ما به این اقدام اعتراض كردیم و خوشبختانه دادستان كرج با پشتیبانی از میراث فرهنگی و با عرقی كه به حفظ میراث ملی دارد، در حضور رئیس بنیاد مستضعفان استان البرز اظهار داشت كه تا من زنده هستم این فضای پرارزش به خشت و بنا تبدیل نخواهد شد. وی ادامه داد: تنها فایده حفظ باغ سیب در لیست میراث ملی این است كه دیگر كسی نمی تواند آنجا را به ساختمان تبدیل كند. حتی سازمان میراث فرهنگی هم اجازه چیدن یك سیب از آنرا ندارد. ازاین رو به مالكیت آن هم خللی وارد نمی گردد. صابری همینطور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بازگشت اشیای كاخ هم اظهار داشت: بعضی از اشیایی كه در كاخ موجود بود، حالا در اختیار اداره كل میراث فرهنگی استان البرز است از آن نگهداری می شود. بعضی از آنها هم امكان دارد توسط مردم جابه جا شده باشد. اگر دستگاهی هم این اشیا را در اختیار دارد، می توان با تعامل آنها را به كاخ برگرداند. ولی ما هنوز به این حوزه ورود نكرده ایم چون قبل تر از آن مشكلات دیگری در این كاخ داشته ایم.


منبع:

1398/03/19
14:30:55
5.0 / 5
4290
تگهای خبر: بنا , تاریخ , فرهنگ , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری