آنچه در دیدار نماینده ولی فقیه با جمعی از مراجع تقلید مطرح شد

باید هر سال به مكه برویم

باید هر سال به مكه برویم آثارنیوز: آیت الله العظمی جوادی آملی اشاره كرد: حج را از مسائل سیاسی ایران و عربستان جدا كنید، چون ما باید هرسال به مكه برویم؛ بدین سبب اگر كسی رفت و سفارت عربستان را آتش زد ما آنرا تقبیح می نماییم، برای اینكه هر چیزی راهی دارد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست حجاج ایرانی با نزدیك شدن موسم حج با برخی از آیات اعظام و مراجع تقلید دیدار نمود.

پیام اسلام و حرف ایران را از كنار كعبه به گوش دنیا برسانیم
آیت الله جوادی آملی در این دیدار با تاكید بر این كه حج باید اجرا شود و نباید مسائل سیاسی را در آن دخالت داد، اظهار نمود: حج از جایگاه دینی برخوردار می باشد و تعطیل بردار نیست و امیدواریم كه امسال حج را به خوبی اقامه كنید و مشمول دعای شهدا شوید. بدین سبب هدفتان این باشد كه كعبه و مكه و مزار ذوات اقدس را احیاء كنید و این شدنی است.
این مرجع تقلید، جایگاه حج را از دیدگاه اسلام بسیار مهم دانست و اظهار داشت: حج باید همانند نماز اجرا شود.
آیت الله جوادی آملی افزود: در حج دو مبنای مهم وجود دارد كه باید به آن به خوبی پرداخته شود؛ یكی اینكه برمبنای آنچه به ما محول شده به وظیفه خودمان عمل نماییم و دیگر اینكه پیام رسان انقلاب و خون شهدا باشیم و این مهم ترین ركن كار به شمار می آید.
این مفسر قرآن كریم به تفاوت برگزاری حج پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از آن اشاره نمود و اضافه كرد: تفاوت در این است كه ما می خواهیم پیام انقلاب و خون شهدا را به جهانیان منتقل نماییم و این رسالت بزرگی است كه بر دوش ما نهاده شده و باید از آن به خوبی بهره بگیریم.
وی بیان كرد: كعبه، حج و عمره با سخنرانی های امام راحل شناخته شد و این انقلاب اسلامی بود كه توانست حج را تفسیر كند و اصل اسلام از كنار كعبه برخاست، وقتی هم كه حضرت مهدی (عج) ظهور می كنند بر دیوار كعبه تكیه كرده و می فرمایند «انا بقیه الله» و قیام شان جهانی می شود.
آیت الله جوادی آملی با اعتقاد بر این كه مردم دنیا تشنه حرف ایران هستند، اظهار داشت: ایران توانست طاغوت را به زانو دربیاورد بنا بر این حالا جهان تشنه حرف ایران است و این جایگاه به بركت اسلام بدست آمد. این كه در داخل ایران باشیم و بخواهیم پیام اسلام را منتقل نماییم، چنین موضوعی حاصل نمی گردد مگر اینكه بخواهیم آنرا از كنار كعبه انجام دهیم.
این مرجع تقلید با اشاره به اینكه بعثه مقام معظم رهبری در حج وظیفه سنگینی برای تبیین و نشر معارف اسلامی برعهده دارد، اظهار نمود: جایگاه بعثه در حج همچون نظیر امامت جمعه و جماعت نیست، ما باید از محكماتمان در این جایگاه سخن بگوییم و بعثه كاری كند كه همه مردم در طول سال از این فرصت معنوی استفاده كنند و تنها محدود به زمانی خاص نشوند.





حج را برای همه فراهم كنید
آیت الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار سرپرست حجاج ایرانی، حج را بهترین فرصت برای خودسازی زائران دانست و زمینه سازی برای بهره برداری هر چه بهتر از این فرصت معنوی را خواهان شد.
وی ادامه داد: حضور زائران ایرانی در سرزمین وحی فرصت بسیار مناسبی است كه باید از این موقعیت به خوبی بهره گرفت.
این مرجع تقلید بیان كرد: به بركت وجود مبارك دوده علیهم السلام جای جای سرزمین وحی باارزش است و باید از حضور زائران به درستی بهره برد تا پیام اسلام به سایر مردم جهان منتقل شود. باید برای زائران این فرصت خدادادی را فراهم نماییم تا به درستی اعمال و مناسك شان را انجام دهند و با دست پر به موطن خود برگردند.
استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم، بهره مندی هر چه بیشتر از تجربیات گذشته در حوزه حج را خواهان شد و افزود: ظرفیت عظیمی در حج وجود دارد كه نباید از آن غفلت كرد و كاری كنید كه با برنامه ریزی مناسب این موقعیت برای تمامی زائران فراهم گردد.





از روحانی ها انتظار بیشتری می رود
آیت الله جعفر سبحانی نیز در جریان این دیدارها كه جداگانه انجام شد، بر اهتمام روحانیان كاروان ها بر انجام درست مناسك حج زائران ایرانی اصرار كرد.
این مرجع تقلید با یادآوری این كه حضور زائران و حجاج در سرزمین وحی در گذشته بسیار دشوار بود، اضافه كرد: خیلی از مردم در گذشته با مشقت فراوان به حج و عمره مشرف می شدند تا این فرائض الهی را بجای آورند، اما حالا اعزام زائران در مقایسه با گذشته بسیار راحت و روان شده است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه اهمیت اعمال حج را تصریح كرد و اضافه كرد: انتظار می رود كه روحانیان بیشتر از گذشته بر اعمال و مناسك زائران نظارت داشته باشند، چون یكی از مهم ترین بخش های اعزام زائران انجام درست مناسك حج است.


حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، نماینده آیت الله سید علی سیستانی در ایران هم ابراز امیدواری كرد كه امسال سفری آرام و با بركت همچون گذشته برای حجاج ایرانی باشد.



1398/03/18
13:56:47
5.0 / 5
4914
تگهای خبر: بنا , زمینه , سفارت , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری