مدیركل میراث فرهنگی استان قزوین:

چهار اثر تاریخی قزوین نامزد ثبت در لیست جهانی است

چهار اثر تاریخی قزوین نامزد ثبت در لیست جهانی است به گزارش آثارنیوز مدیركل میراث فرهنگی استان قزوین اظهار داشت: چهار اثر تاریخی قزوین شامل قلعه حسن صباح، قلعه سمیران، دولتخانه صفوی و بازارچه صنایع دستی سرای سعدالسلطنه نامزد ثبت در لیست آثار جهانی است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، علیرضا خزایلی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در محل این اداره به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. خزائلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد ثبت جهانی آثار تاریخی استان تصریح كرد: در زمینه ثبت جهانی آثار پرونده های متعددی مفتوح شده و در حال بررسی است كه بر مبنای سهمیه جهانی تعیین شده برای كشور در اولویت قرار می گیرد. وی بیان كرد: ثبت جهانی آثار به صورت گروهی صورت می گیرد و هر سال با تدبیری كه سازمان میراث فرهنگی دارد كه در چارچوب كار گروهی صورت می گیرد و یكی از پرونده ها بازارچه صنایع دستی سرای سعدالسلطنه است.
خزائلی خاطرنشان كرد: ۱۲ كشور در منطقه غرب آسیا هستند كه بازرسان شورای جهانی میراث از آثار نامزد بازدید خواهند كرد و نظر نهایی را اعلام می كنند. وی اظهار داشت: آثاری چون دولت خانه صفوی، قلعه حسن صباح، قلعه سمیران و بازار صنایع دستی سعدالسلطنه بعنوان نامزدهای ثبت جهانی در دستور كار است كه امیدواریم بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه در اولویت قرار گیرد. متقاضیان ساخت هتل و خانه های بوم گردی تسهیلات می گیرند مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان كرد: یكی از نیازهای اساسی ما در استان كمبود هتل و اقامت گاه است كه در این راستا تسهیلات و مشوق های لازم برای متقاضیان پیشبینی شده است. وی اظهار داشت: ساخت هتل در جذب توریست هم تأثیرگذار است و می تواند در تبدیل قزوین به مقصد گردشگری نقش مهمی ایفا كند. خزائلی تصریح كرد: هتل در شهر یك مبحث استانی ولی پیچیده است و باید سرمایه گذار هم استقبال كند و در مورد هتل ورودی شهر متأسفانه سرمایه گذار كه اهل قزوین است همراهی لازم را نداشته كه باید پیگیری نماییم.
خزائلی بیان كرد: توسعه بوم گردی از دیگر اولویت های ما امسال است چونكه با تسهیلات كمتر و مشاركت افراد بومی می تواند فعال شده و برای اقامت مسافران مهیا شود كه در این راستا ۲۰ روستا نمونه گردشگری تعیین شده كه تسهیلات لازم به متقاضیان داده می شود. مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح كرد: بوم گردی در مناطق الموت و طارم از ظرفیت های بیشتری برخوردار می باشد و ما هم حمایت لازم را از فعالان این عرصه بخصوص افراد بومی انجام خواهیم داد. خزائلی اظهار داشت: هم اكنون ۲ هزار تخت فعال در استان داریم كه نوروز امسال شاهد افزایش ۱۶ درصدی اقامت مسافران در شهر بودیم. وی در مورد تعداد گردشگران نوروزی امسال تصریح كرد: امسال ۲۸۳ هزار اقامت در نوروز صورت گرفت و دو میلیون و ۴۲۸ هزار و ۴۹۵ نفر از بناهای تاریخی استان قزوین دیدن كردند. طرح دولت خانه عملیاتی می شود خزائلی در مورد اجرای طرح دولت خانه در قزوین افزود: در اجرای این طرح تاكید ویژه داریم تا به سرانجام برسد كه در این راستا مرمت گراند هتل در اولویت قرار دارد. وی بیان كرد: فاز اول مرمت گراند هتل توسط بخش خصوصی و بانك وابسته به میراث شروع می شود كه امیدواریم رفع تصرفات با همكاری استانداری سرعت یابد.
خزائلی اظهار داشت: اعتبارات آزاد سازی حریم دولت خانه صفوی از مصوبات سفر رهبری تأمین خواهد شد و با اجرای آن شاهد اجرای طرح بسیار ارزشمندی در حوزه میراثی در قزوین خواهیم بود. صیانت از بافت تاریخی در اولویت است وی افزود: بافت تاریخی ۵۲۰ هكتاری در قزوین یك مجموعه پرارزش است و مشاوری برای آن تعیین شده تا میزان تراكم و ساخت و ساز مشخص شود و امیدواریم این كار تسریع شود. طرح انصاری شرقی منتفی است مدیركل میراث فرهنگی در پاسخ به سوال یكی دیگر از خبرنگاران در مورد وضعیت اجرای ادامه طرح شهید انصاری اظهار داشت: با مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی اجرای طرح در خیابان انصاری شرقی منتفی است.
وی افزود: طرح محله بلاغی در مراحل نهایی است و توسط مشاور در حال تهیه مطالعات طرح است و بعد از تصویب ابلاغ خواهد گردید. خزائلی در مورد آخرین وضعیت ثبت آثار تاریخی در استان هم اظهار داشت: هم اكنون ۱۳۸۴ اثر تاریخی در استان ثبت شده و این آمار به صورت مستمر در حال تغییر است. وی تصریح كرد: همینطور پرونده ثبت ۲۵ اثر تاریخی دیگر استان در دست بررسی و طی مراحلی قانونی برای ثبت در لیست ملی كشور است. خزائلی در مورد واگذاری خانه های تاریخی در قزوین اظهار داشت: خانه بهروزی به بهره بردار قبلی داده شده و كاروان سرای وزیر فعلاً تعطیل می باشد و از بهره بردار خواسته ایم جای دیگر فعالیت كند. وی ادامه داد: مجموعه دریاچه اوان هم باید ساماندهی و احیا شود كه باید متولی خاصی داشته باشد كه بزودی با دادن فراخوان سراسری تشریفات واگذاری طی خواهد شد.
مدیركل میراث فرهنگی استان خاطرنشان كرد: وظیفه داریم در جذب توریست كمك نماییم و ما هم ادامه دهنده راه گذشتگان خواهم بود چون مسئولان قبلی هم كار زیادی كرده اند و تلاش می نماییم تا با پشتیبانی از ساخت هتل و اقامت گاه و جلب مشاركت بخش خصوصی بتوانیم قزوین را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل نماییم. وی در مورد تقویت سایت تاریخی هلاكو در تاكستان اظهار داشت: این سایت از مراكز پرارزش تاریخی و فعال است كه برای جستجوهای فصلی تعریف شده و برنامه ما اجرای سایت موزه دیرینه شناسی است. خزائلی اظهار داشت: برای ادامه كاوش ها در سایت هلاكو از محل اعتبارات بازآفرینی سال قبل ۴۶۰ میلیون تومان دادیم و امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای فعالیت سایت و بهسازی مناطق منتهی به سایت هزینه می نماییم.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان كرد: در سال قبل بهسازی معابر منتهی به دولت خانه و هم كف سازی سبزه میدان مطابق با الزامات میراث انجام شده و اختلاف سطح كاخ چهل ستون و معبر سبزه میدان یك متر و ۴۰ سانت است كه در كف سازی و بهسازی نظارت شد تا مرمت بر مبنای چارچوب میراث باشد. وی در مورد انتقاد به نوع المان های نصب شده از جانب شهرداری در پیاده ره سبزه میدان هم اظهار داشت: از نظر میراث فرهنگی نصب المان موقت در سبزه میدان بلامانع است و این المان های موقت بر مبنای یك رویكرد در مناسبت ها نصب و جمع آوری می شود و اگر به نوع آنها ایرادی وارد است به شكلی آغاز راه و تمرین به حساب می آید به تدریج مشكلات حل می شود. راه اندازی موزه مجازی در قزوین خزائلی بیان كرد: همزمان با هفته دولت توسط یكی از مجموعه داران بخش خصوصی موزه مجازی در قزوین راه انداری خواهد شد. مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین همینطور اظهار داشت: هم اكنون ۱۲ تشكل مردم نهاد در حوزه میراث فعالیت می نمایند كه پشتیبانی از آنها و هم استفاده از ظریفت سمن ها در برنامه ها قرار دارد.
سرهنگ اكبر بهنامی پور فرمانده یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی استان قزوین هم در این جلسه اظهارداشت: پارسال ۲۴ مورد حفاری غیرمجاز كشف و ضبط شد و از ۴۳ فقره تخریب آثار تاریخی هم ممانعت شد. سرهنگ بهنامی پور بیان كرد: همینطور پارسال ۱۴۵ مورد مرمت غیر مجاز متوقف گردید و با تلاش مأموران یگان حفاظت توانستیم ضمن كشف ۱۰ دستگاه فلز یاب ۱۱۳ نفر از متخلفان را دستگیر نماییم. وی افزود: پارسال ۱۱ فقره پرونده برای متخلفان تشكیل شد و امسال هم تابحال ۳ پرونده برای متخلفان در عرصه میراث فرهنگی تشكیل شده است. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین یادآورشد: در دوماهه امسال همینطور از فقره تخریب آثار تاریخی جلوگیری، ۲۴ مورد مرمت غیر مجاز متوقف و با تشكیل سه پرونده برای متخلفان تعداد هفت نفر دستگیر و تحویل مقامات قضائی شدند.

1398/02/29
14:55:50
5.0 / 5
4805
تگهای خبر: آثار تاریخی , اقامت , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری