گزارش مهر در روز جهانی موزه ها

آتش در كمین موزه های ایران، نوتردام و بازار تبریز از یاد نروند

آتش در كمین موزه های ایران، نوتردام و بازار تبریز از یاد نروند آثارنیوز: آتش سوزی در مسجد ساری، بازار تبریز و در خارج از كشور در جایی مانند كلیسای نوتردام یك آگهی برای موزه های كشورمان است. موزه هایی كه خطر آتش سوزی آنها را رها نكرده و نمی نماید.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، روز جهانی موزه بااینكه در خارج از كشور اهمیت زیادی دارد اما در ایران به برگزاری چند جلسه و سخنرانی تكراری و نهایتاً بلاعوض شدن موزه ها ختم می شود اما این روز می تواند برای همه آنهایی كه خودرا دوستدار میراث فرهنگی و موزه می دانند، روز مهمی از لحاظ توجه به این بخش از فرهنگ و تاریخ ایران باشد. روزی كه به بهانه آن بتوان توجه بیشتری به میراث فرهنگی و موزه ها و خطرات احتمالی آنها كرد. چند روز پیش بازار بزرگ و ثبت جهانی شده تبریز كه بعنوان یك موزه زنده فعال است، به سبب اختلال در اتصالات برق در آتش سوخت آتش سوزی به ۸۰ مغازه از ۱۲۰ مغازه لطمه زد بازار بزرگ تبریز در مقابل بازار تهران بیشترین استاندارد را در رعایت نكات ایمنی دارا بود اما با این وجود از خطر آتش سوزی در امان نماند. حالا این آتش سوزی در كمین بازار تهران نیز نشسته است. بازاری كه كمترین تمهیدات برای اتصالات برقی آن اندیشیده شده است و با وجود اینكه آتش نشانی در بازار مستقر است اما بازهم دالان های تودرتو و باریك بازار بزرگ برای ورود خودرو های آتش نشانی آماده نیست.
این وضعیت را خیلی از بناهای تاریخی دیگر نیز دارند. خرداد سال ۹۳ بود كه قسمتی از موزه شهر سوخته شهرستان زابل به سبب اتصال سیم های برق گرفتار حریق شد. هوشنگ ناظری فرماندار ویژه شهرستان زابل با اشاره به اینكه بر اثر آتش سوزی تالار اجتماعات این موزه بطور كامل تخریب و در آتش سوخت در گزارش آثارنیوز به نقل از مهر بیان كرد: به رغم اعزام بموقع نیروهای امدادی و آتش نشانی به محل این حادثه اما با عنایت به مسافت ۶۰ كیلومتری و حجم حریق به وقوع پیوسته تلاش آتش نشانان تنها منجر به پیش گیری از سرایت آتش به بخش های دیگر شد و تالار آمفی تئاتر این موزه بطور كامل در آتش سوخت.
بعد از آن فرهاد عزیزی مدیر امور پایگاه های میراث جهانی از تشكیل كمیته بحران ویژه میراث جهانی آگاهی داد و اظهار داشت: رئیس سازمان میراث فرهنگی با این پیشنهاد موافقت كرده است و امیدواریم ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته شود چون تا كنون ارزیابی كلی از آمادگی پایگاه های میراث جهانی در مقابل بحران ها نشده است. فرهاد عزیزی اظهار داشته بود: درباره میزان آمادگی پایگاه های میراث جهانی در مقابل حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی و یا بحران های دیگر ارزیابی كلی انجام نشده است به همین علت اتفاق و آتش سوزی در شهر سوخته می تواند یك آگهی برای ما باشد تا به این فكر نماییم كه چه خطرهایی امكان دارد میراث جهانی و یا حتی موزه های ما را تهدید كند. بر این اساس پیشنهاد تشكیل كمیته بحران را به ریاست سازمان میراث فرهنگی اعلام كردیم و موافقت و دستور تشكیل آنرا گرفتیم. وی با اشاره به اینكه اعضای كمیته بحران باید متشكل از افرادی خارج از سازمان نیز باشند تا این كمیته بتواند كاربردی شود افزود: در وهله اول باید بررسی شود كه چه خطراتی امكان دارد هر یك از پایگاه ها را تهدید كند در آن صورت نسبت به پاكسازی عوامل تهدیدزا اقدام گردد. بعنوان مثال اگر سیم كشی قسمتی از مكان ها مشكل دارد سریعاً نسبت به حل آن اقدام لازم صورت گیرد. در هر پایگاهی یك مسئول قرار دارد كه باید مسائل بحران را نیز مد نظر قرار دهد. ولی بطور كلی باید مركزی نیز وجود داشته باشد تا تمام این مسائل را پایش كند.
وی اظهار داشت: امكانات حریق در همه جای دنیا به حدی نیست كه در كنار هر اثر تاریخی یك مركز اطفای حریق بگذارند ولی تجهیزات اولیه وجود دارد ولی در مكان هایی مانند چهلستون باید تدابیری اندیشیده شود و امكانات اطفای حریق بیشتری در نظر گرفت. در سال ۹۳ صحبت های عزیزی نشان دهنده یك عزم جدی برای تشكیل كمیته بحران بود اما از آن سال تا كنون این كمیته به صورت رسمی و جدی هیچ فعالیتی نداشته است و این ارزیابی در حد بررسی یك پایگاه میراثی انجام گرفته است و نه بیشتر! در این مدت اتفاقات زیادی برای میراث فرهنگی و موزه های كشور رخ داد بعنوان مثال در سال قبل مسجد جامع تاریخی ساری به سبب اتصال سیم برق، شدت گرما هم چنین تابش خورشید به سیم های برق و چوبی بودن سقف مسجد، آتش گرفت. این اتفاقات البته تنها محدود به میراث ایران نبود.
كلیسای نوتردام پاریس نیز در آتش سوخت و خبر آن همه جهان را متأثر كرد حتی اگر نگوییم كه اتفاقات ناخوشایند آنها برای میراث فرهنگی ایران رخ می دهد با این آتش سوزی متوجه خواهیم شد كه خطر آتش تنها دامن گیر میراث ما نیست بلكه كشورهای دیگر هم با آن دست و پنجه نرم می كنند آنچنان كه پیش از هم موزه تاریخ ملی برزیل در آتش سوخت و خیلی از آثار باستانی آنها از بین رفت. رضا رحیمی از كارشناسان موزه داری در این باره به خبرنگار مهر اظهار داشت: آتش چیزی نیست كه موزه داران بگویند ما برای آن تمهیدات اندیشیده ایم هر لحظه امكان از بین رفتن میراث یك كشور توسط آتش وجود دارد تنها می توان احتمال لطمه آنرا كمتر كرد برای این منظور می بایست نكات ایمنی برای یك موزه رعایت شود و یا وسایل خاموش كردن آتش در سریع ترین زمان ممكن در اختیار كاركنان موزه قرار گیرد تا از لطمه بیشتر جلوگیری شود. ایشان سپس درباره شرایط موزه های كشور اظهار داشت: متأسفانه در ایران آمادگی لازم را برای خاموش كردن آتشی كه به جان میراث مان می افتد نداریم خیلی از ابنیه تاریخی ما در بافت های تاریخی قرار دارند این بافت های تاریخی مملو از ساختمان های در هم تنیده ای است كه امكان حضور نیروهای آتش نشانی را در آنها سخت و یا در مواردی غیر ممكن می كند. از جانب دیگر امكانات اطفای حریق در آنها تجهیز نشده است و یا كاركنان این بناها با راه های اطفای آتش آشنایی كامل ندارند. رحیمی خطاب به متولیان میراث فرهنگی در سازمان مربوطه اظهار داشت: آیا هزینه آماده سازی موزه ها در مقابل خطرات احتمالی بیشتر هزینه دارد و یا مرمت آنها بعد از از بین رفتن قسمتی از تاریخ كشورمان؟ آیا به جهت اینكه جبران خسارت از دولت تأمین می شود باید صبر نماییم اتفاقی برای موزه ها رخ دهد بعد با اعتباری كه دولت می دهد موزه ها را تجهیز كنیم؟ آیا بهتر نیست پیش از وقوع اتفاق و پیش از اظهار تأسف به فكر میراث مان باشیم؟ بحران آتش در جان میراث فرهنگی و موزه های كشور هر لحظه امكان دارد قسمتی از تاریخ مان را نابود كند این درحالی است كه برای تشكیل كمیته بحران و آماده سازی موزه ها و ابنیه تاریخی كشورمان تعلل می شود. كاش در هفته میراث فرهنگی و روز موزه ها به این مهم بیشتر توجه گردد و حداقل این روزها بهانه ای جهت بررسی این مساله باشد.


منبع:

1398/02/28
14:16:00
5.0 / 5
4116
تگهای خبر: استاندارد , باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری