كشف سنگ نگاره های حیوانات در مصر

كشف سنگ نگاره های حیوانات در مصر به گزارش آثارنیوز باستان شناسان از كشف تصاویر حكاكی شده حیوانات با قدمتی مربوط به دوران نوسنگی در صحرای شرقی «آسوان» مصر خبر دادند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از انشنت اوریجینز، مصطفی وزیری دبیر شورای عالی آثار باستانی مصر از كشف هزاران تصاویر حكاكی شده برروی تخته سنگ های صحرای شرقی شهر باستانی « آسوان» آگاهی داد. تصاویر حك شده بر روی این تخته سنگ ها اغلب شامل تصاویر حیواناتی است كه هزاران سال پیش در این منطقه زندگی می كردند. همچون سنگ نگاره های مربوط به تصاویر حیوانات می توان به تصاویر زرافه، فیل و كروكودیل اشاره نمود. بر روی دیگر تخته سنگ های كشف شده، تصویر شهر كوچكی همراه با نشان های سلطنتی مصر باستان همچون « حوروس» به چشم می خورد.
تصاویر حكاكی شده از قدیمی ترین تصاویر سلطنتی كشف شده هستند كه به دوران نوسنگی، حدود ۴۰۰۰ سال پیش بازمی گردند.


كشف سنگ نگاره های حیوانات در كنار سنگ نگاره هایی كه نمادهای سلطنتی را به تصویر می كشند نشان دهنده جایگاه بالای حیوانات در مصر باستان است. آنان حیوانات را موجودات حقیری نمی پنداشتند بلكه از نظر خیلی از فراعنه حیوانات نیرویی ماورایی داشتند. فراعنه قدرتمند مصر از حیوانات بعنوان سمبل قدرت و ارزش بخشیدن به حكومت خود استفاده می كردند.
در نتیجه حیوانات در مصر باستان از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار بودند و نمادی از خدایان معابد مصریان باستان محسوب می شدند، بنا بر این بود كه كشتن برخی حیوانات در مصر باستان ممنوع بود. برای مثال «باستت» ایزدبانوی مصریان باستان بعنوان یك گربه مجسم می شد.
این درحالی است كه خیلی از مجسمه های ثمین مصر باستان به شكل حیوانات ساخته شده و در سال های اخیر حیوانات مومیایی شده بسیاری نیز كشف شده است. تعداد بسیار زیادی از سنگ نگاره های كشف شده در این صحرا شامل تصاویر كروكودیل است. این موجودات از اهمیت بسیاری برخوردار بودند و طبق اسناد موجود این حیوانات در مصر باستان مقدس محسوب می شدند. كروكودیل ها نماد ایزد جهان زیرزمینی «ازیریس» بودند.



1398/02/26
15:14:29
5.0 / 5
4697
تگهای خبر: باستانی , بنا , تصویر , مومیایی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری