توسط یك مجموعه دار شهاب سنگ

۷۰۰ میهمان سنگی از سیارات دیگر به كاخ گلستان آمدند

۷۰۰ میهمان سنگی از سیارات دیگر به كاخ گلستان آمدند به گزارش آثارنیوز ۷۰۰ قطعه شهاب سنگی كه سالها پیش به زمین آمده اند و تحقیق روی آنها نتایج جالبی از زندگی در سیارات دیگر را به محققان می دهد در موزه ملی كاخ گلستان به معرض نمایش گذاشته شده اند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، ۷۰۰ قطعه شهاب سنگ توسط یك مجموعه دار شهاب سنگ در موزه مردم شناسی كاخ گلستان به معرض نمایش گذاشته شد. در این نمایشگاه همینطور شهاب سنگی كه در دوره ناصرالدین شاه در ورامین به زمین سقوط كرد هم در معرض دید قرار گرفته شده است. این نمایشگاه روز گذشته با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی راه اندازی شد و مقرر است تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه یابد. در این باره حجت كمالی پژوهشگر و مجموعه دار شهاب سنگ به خبرنگار مهر اظهار داشت: در این نمایشگاه یك سوم شهاب سنگ های من به معرض نمایش گذاشته شد.
این محقق افزود: من از ۱۵ سال پیش در ایران شهاب سنگ جمع می كنم قبل از این در كار جمع آوری الماس بودم اما متوجه شدم كه الماس در ایران به سختی ایجاد می شود ازاین رو می خواستم مجموعه دار چیزی منحصر به فرد باشم بنابراین آغاز به جمع آوری شهاب سنگ ها كردم آن زمان هیچ كتاب و یا سایتی نبود كه اطلاعاتی درباره این سنگ ها به من بدهد. ولی من به تنهایی سایت های خارجی را رصد كردم و توانستم اطلاعاتی درباره آنها به دست آورم هنوز هم هیچ رشته دانشگاهی در رابطه با این مورد در كشور و یا مركز تحقیقاتی نداریم.
وی افزود: بولتن جهانی شهاب سنگ ها وجود دارد كه حدود ۳۰۰ شهاب سنگ را از ایران بررسی، تأیید و ثبت كرده است. تیم سه نفره پژوهشگر ما نمونه كوچكی از این سنگ ها را جهت بررسی و تأیید به خارج از كشور می فرستیم و آنها تأیید می كنند. كمالی بیان كرد: بیشتر شهاب سنگ ها در استان های كرمان، یزد، خراسان جنوبی، كویر لوت مركزی پیدا شده است و كارهای علمی و تحقیقاتی روی آنها انجام داده ایم. بعضی از آنها سنگی، آهنی و یا سنگی _آهنی هستند كه در تیپ ها و مدلهای متفاوتی بوجود آمده اند. این مجموعه دار بیان كرد: بررسی روی شهاب سنگ ها نشان خواهد داد كه در سیارات دیگر زندگی به چه صورت است و یا آیا در سیارات دیگر حیات وجود دارد یا نه. ما این نتایج را دریافت نكرده ایم این كار علمی پژوهشگران و دانشگاهیان در خارج از كشور است.
وی ادامه داد: كوچك ترین شهاب سنگی كه وجود دارد سه دهم گرم و بزرگترین آن ۵۰ كیلوگرم است. در كنار شهاب سنگ های مجموعه من، یك شهاب سنگی هم متعلق به كاخ گلستان وجود دارد كه جوان ترین شهاب سنگ نامیده می شود چون در دوره قاجار به زمین رسیده است.
كمالی بیان كرد: قدیمی ترین شهاب سنگ ۵۰ هزار سال پیش به زمین رسیده است البته سن زمینی آنها با سن تشكیل آنها متفاوت می باشد. بعضی از شهاب سنگ ها چهار و نیم میلیارد سال پیش بوجود آمده اند كه سنشان از زمین بیشتر است. برخی از شهاب سنگ ها در فاصله بین مریخ و یا مشتری بوده اند كه بر اثر بعضی از عوامل مانند جاذبه زمین یا دافعه سیارات از مسیر خود خارج و به زمین رسیده اند.


منبع:

1398/02/10
13:17:04
5.0 / 5
4594
تگهای خبر: بنا , سایت , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری