باقی مانده های پل كشكان در خطر ریزشبعلاوه فیلم

باقی مانده های پل كشكان در خطر ریزشبعلاوه فیلم آثارنیوز: پایه ی پل باقی مانده ی هزار ساله كشكان شسته شده و امروز به سمت رودخانه خم شده است، سمت دیگر پل باز از زمین فاصله گرفته و یك فضای خالی بین زمین و پایه به وجود آورده است، امروز احتمال ریزش پل هزار ساله وجود دارد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، به دنبال بارش باران های سیلابی در نقاط مختلف كشور و درگیر شدن نقاط مختلف استان لرستان باز با این بحران، ششم فروردین امسال یكی از پایه ستون های هزار ساله ی مادر پل های ایران در استان لرستان با طغیان رودخانه «كشكان» فرو ریخت و به مرور آب لطمه های جدی به كناره های پل وارد كرد.
پُل هزار ساله ای كه تاریخ ساخت آن به دوره حكومت «آل حسنویه» در قرن چهارم قمری می رسد. این را كتیبه ی این پل تاریخی می گوید كه در زمان «بدر بن حسنویه» و سال ۳۸۹ قمری آغاز و ۱۰ سال كشید، در كنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره های گذشته به جا مانده كه مشخصات پل های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره اند.


محمد پورخداداد - فعال میراث فرهنگی استان لرستان - پس از دیدن این پل تاریخی به ایسنا می گوید: این پایه پل تاریخی هزار ساله آن قدر كج شده كه هر لحظه امكان ریزش كاملِ آن وجود دارد. اگر در این شرایط زیرِ این پایه ی پل، پر نشود، امكان ریزش آن وجود دارد.
او با اشاره به صحبت هایی كه برخی مسؤولان میراثی در زمان تخریب تاقی ۲۰۰ ساله پل مطرح كرده بودند كه آن فقط ۲۰۰ سال دارد و به نسبت قدمت هزار ساله اش ارزش چندانی ندارد، ادامه می دهد: متأسفانه به این فكر نمی كنند كه همان تاقی ۲۰۰ ساله باز خود یك تاریخ است كه باید حفظ شود، اگر قصد مرمت دارید بالقطع باید از یك ستون ابتدایی شروع كنید تا به ستون آخر برسید. هم اكنون باز سطح آب پایین آمده و امكان بررسی و پایش و حتی انجام اقدامات اولیه برای نجات پل از وضعیت تخریب وجود دارد.
وی با تاكید بر این كه پل تاریخی كشكان لرستان نیازمند مرمت فوری است، ادامه می دهد: سیل فروردین امسال خسارت های زیادی به بخش های مختلف لرستان وارد كرد، جمعیت زیادی را بی خانمان كرد و به زیرساخت استان لطمه های زیادی وارد كرد، كه پایه و چشمه طاقی «كشكو» یا «كشكان لرستان» باز در این سیل از لطمه در امان نماندند، بر طبق بررسی های انجام شده، پایه ی پل شسته شده و به سمت رودخانه كشكان خم شده است و سمت دیگرش از زمین فاصله گرفته و یك فضای خالی بین زمین و پایه به وجود آورده است.
او با اشاره به تخریب پل كناری این پل تاریخی كه بار ترافیكی جاده خرم آباد به كوهدشت را تحمل می كرد، اضافه كرد: این پل هزارساله كه به مادر پل های تاریخی ایران معروف است قبل از سیل هم وضعیت مناسبی نداشت.
پورخداداد با بیان این كه شاید پل كشكان را از دور باابهت و زوال ناپذیر ببینند، اما سهل انگاری و كم كاری اداره كل میراث فرهنگی استان لرستان سبب شده تا این بنا، امروز حالِ خوشی نداشته باشد، شاید اگر مرمت های لازم در زمان خود انجام می شد، پل «كشكو» چنین سرنوشتی نداشت، وقتی پیش بینی نقش رود كشكان در شستن زیر پایه ها به راحتی قابل پیش بینی بود و با روش هایی مانند تزریق بتن به زیر پایه امكان جلوگیری می شد از این خسارات جلوگیری كرد.


مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

1398/02/08
10:22:25
5.0 / 5
4787
تگهای خبر: بنا , تاریخ , دانلود , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری