موزه ها به طرح كمك به سیل زدگان پیوستند

موزه ها به طرح كمك به سیل زدگان پیوستند به گزارش آثارنیوز برخی از موزه داران با این اعتقاد و شعار كه مردم سیل زده كشور، میراث داران واقعی فرهنگ و هنر ایران اند، با راه اندازی «پویش فرهنگی كمك به سیل زدگان»، كمپینِ كمك به مردم سیل زده در موزه ها و مراكز فرهنگی هنری كشور ایجاد كردند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، نخست محمد حكمت، دانشجو دكتری موزه شناسی در مؤسسه موزه ملی هند و رئیس سابق موزه گرافیك، ایده ای فرهنگی را بیان كرد تا بر مبنای آن موزه ها در مرحله ی نخست و موزه داران در دومین مرحله، به مناطق سیل زده و مردم قرار گرفته در این بحران، كمك كنند.
به اعتقاد او همه ی نهادهایی كه به نحوی مستقیم با مردم در ارتباط هستند بخصوص موزه ها می توانند در محدوده فعالیت خود به مناطق سیل زده كمك كنند، كه این كار با عرضه ی نشانه یا توضیحی كنار آثار موزه ای در هر موزه در رابطه با مناطق سیل زده حتی به صورت موقت علاوه بر آشنا كردن مردم با تمدن هر كدام از شهرها، آنها را به سمت كمك بیشتر به آن شهرها می كشاند.
و حالا جبرئیل نوكنده – مدیر كل موزه ملی ایران -، رضا دبیری نژاد - رئیس موزه ملی ملك - و حمید وكیل باشی - مسئول امور هنری مجموعه سعدآباد – با ایجاد كمپینی با نام «#پویش_فرهنگی_كمك_به_سیل زدگان»، تصمیم به اجرایی كردن این ایده گرفتند.

مردی كه در سیل گرفتارند، امتداد هنرمندان تاریخ گذشته كشورند
وكیل باشی یكی از اعضای كمپین «#پویش_فرهنگی_كمك_به_سیل زدگان» در گفتگو با ایسنا می گوید: بر مبنای صحبت های انجام شده قرار شد در كنار فعالیت های موزه ها یك نقش اجتماعی هم بعنوان نقشی فاعلی به آنها داده شود، چون ما در این فضاها با آثاری مواجه هستیم كه مبدأ و خالقانی با یك فرهنگ به اندازه طول زمان دارند، هر چند در هر نقطه از كره زمین، می تواند انواع حوادث طبیعی رخ دهد، اما آن چه كه مسلم است حوادث بیشتر دارایی های مادی و ملموس را مدنظر قرار می دهند و در این میان آن چه كه زوال ناپذیر و پایدار می ماند، فرهنگ است.
او «فرهنگ» را نقطه شروعِ كار در فضاهای موزه ای در شرایط امروز می داند و با بیان این كه مردمی آثار امروز در موزه ها را خلق كرده اند كه امتداد مردم گذشته اند و بیان می كند: این فرهنگ از گذشته تا امروز ادامه پیدا كرده است، ازاین رو این آثار به شكلی بخشی از هویت و شناسنامه فرهنگی مردم اند. وقتی آنها در موزه ها قرار می گیرند، علاوه بر این كه مبدا، خالقان و كشور را معرفی می كنند، نقش و كاركرد اصلی در میان آثار موزه ای دارند.



پویش فرهنگی كمك به سیل زدگان راه اندازی شد
این موزه دار با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرای طرح فرهنگی كمك به سیل زدگان از راه موزها، تاكید می كند: با برگزاری جلساتی، یك پوستر طراحی و یك صفحه اینستاگرام برای این پویش راه اندازی گردید، همینطور مقرر است تا در فضای مجازی هم به طور گسترده در این زمینه اقدامات مناسب صورت گیرد.
او اشاره می كند: موزه ای مانند موزه ملی ایران، اشیای مختلفی را نمایش می دهد كه اساساً بخشی از ان ها با برخی مناطقِ سیل زده ارتباط دارند، اضافه می كند: آثاری مانند مجسمه مرداشكانیِ ایذه، مفرغ های لرستان یا موزه های مربوط به تركمن در موزه ملی فرش ایران و حتی بخش لباس های اقوام در موزه پوشاك مجموعه سعدآباد می توانند نمونه ای از این اتفاق باشند.
وی با بیان این كه مقرر است هر بخش از موزه ها كه آثارشان معرف آن منطقه است و گرفتار صدمه شده، بنرها و پوسترهای اطلاع رسانی درباره ی سیل و آن مناطق نصب شود و می گوید: بر این اساس یك حركت منسجم و هماهنگ بین جامعه ی موزه داری انجام می شود.
وكیل باشی تاكید می كند: از همه ی موزه ها دعوت كره ادیم تا هر كدام از موزه ها كه می توانند نقشی در این زمینه ایفا كنند، قدم بردارند كه خوشبختانه تا كنون همه ی موزه ها از ان استقبال كرده اند.
ایجاد صفحه پویش در اینستاگرام

1398/01/23
13:11:28
5.0 / 5
4665
تگهای خبر: بنا , تاریخ , تمدن , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری