گزارش مهر از چشمه ۸ هزار ساله ری

چشمه علی ری آنچه بود و آنچه شد

چشمه علی ری آنچه بود و آنچه شد آثارنیوز: روزگاری بود كه اهالی ری تابستان ها را در كنار چشمه علی می گذراندند چشمه ای جوشان از دل كوه های اطراف با كتیبه ای مربوط به فتحعلی شاه قاجار كه تركیبی بود از تاریخ، طبیعت و تفریح.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، حالا اما از چشمه علی تنها افسوس و آه مردم ری باقی مانده است. در سال ۹۴ بود كه آخرین فرش های از خانه های مردم ری بیرون آورده شده تا برای نوروز ۹۵ شسته شوند.

در گذشته های خیلی دور كتیبه قاجاری و چشمه جاری در كنار آن ابهتی مثال زدنی داشت همان زمان كه زمزمه های احداث مترو در نزدیكی چشمه علی شنیده می شد اما همان زمان هم فرماندار بخش مركزی ری نسبت به این مساله آگهی داده بود. ولی كسی جدی نگرفت. حسن خدادادی اظهار داشت كه مقرر است مترو از كنار آثار تاریخی شهرری مانند برج طغرل و چشمه علی بگذرد و باید مسئولان میراث فرهنگی دست بجنباند.

چشمه علی ری تفرجگاه مهم اهالی شهرری بود از یكی دو سال بعد تازه خبرها در این باره بیشتر شد و هر كسی نظری داد و تا امروز اما همچنان این چشمه در حال خشك شدن و دوباره جاری شدن آب است.

تورهای بازدید از چشمه علی به این مكان می آمدند تا میراث را در كنار طبیعت مشاهده كنند در این میان مسئولان سازمان میراث فرهنگی باز هیچگاه اقدام قاطعی را انجام ندادند گاهی منتظر مطالعات شركت مترو بودند و گاهی باز آگهی می دادند. اما اقدام قاطعی از طرف سازمان متولی میراث فرهنگی انجام نشد. شاید چون فعالیت های عمرانی در اولویت است تا نسبت به نگهداری از میراث باستانی!

آب تنی در چشمه آن هم در فصل تابستان جزو تفریحات كودكان به شمار می رفت اما در هر حال فعالیت های عمرانی مترو در خط ۶ سبب شده است تا دیگر چشمه علی به روزهای خوش گذشته برنگردد و این چشمه هشت هزار ساله خشك بماند.

شستن فرش نزدیك ایام عید در آب دریاچه به یكی از رسوم مردم ری تبدیل گشته بود جهت بررسی میزان كاهش دبی آب هم یك ترازی گذاشته شود تا هر كسی می آید متوجه شود كه زمانی اینجا پر آب بود و حالا نیست! اگر برای یكی دو روزی هم آب دوباره به چشمه جاری می شود موقتی است.

چشمه علی خشكید آنچه كه در این مدت به جا گذاشته است تنها جلبك هایی است كه در دریاچه رشد كرده اند و فضا را نازیباتر. مدتی بگذرد این جلبك ها بوی متعفنی را باز به دنبال خواهند داشت تا وقتی كه دیگر همه از این چشمه فراری شوند.

جلبك ها روئیدند بااینكه قرار بود تا مسئولان ری نسبت به زدودن سبزه های رشد كرده روی صخره ها و جلبك های چشمه اقدام نمایند اما این كار باز انجام نشده است.

1397/11/09
20:54:14
5.0 / 5
4369
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , تاریخ , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری