نماینده مجلس:

بازار و غار سنگ اشكن جهرم مرمت می شوند

بازار و غار سنگ اشكن جهرم مرمت می شوند آثارنیوز: نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با حمایت ستاد بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی، بازار و غار سنگ اشكن این شهرستان كه همچون بناهای تاریخی به شمار می آیند، مرمت می شوند.


محمدرضا رضایی كوچی، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: در بازدیدی كه شامگاه بیست و یكم آذر 97 به اتفاق هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری از غار سنگ اشكن جهرم داشتیم، برآوردهای اعتباری برای مرمت و محوطه سازی این غار انجام شد.
رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: همین طور در ادامه این بازدید از عملیات اجرایی مرمت سقف، كف، دیواره ها، سیستم آتش نشانی، هدایت آب های جاری، ساماندهی عبور كابل های برق، تلفن و سایر پروژه های مرمت بازار جهرم بازدید شد و اعتبارات مورد نیاز در این زمینه اختصاص یافت.
رضایی كوچی به میزان اعتبار تخصیص یافته اشاره ای نكرد.
این نماینده مجلس اظهار داشت: همین طور در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران در نشستی، چگونگی اجرای طرح های عمرانی مصلای نماز جمعه جهرم مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم های لازم اتخاذ شد.
رضایی كوچی بیان كرد: معاون وزیر راه و شهرسازی همین طور از روند راه اندازی سالن های اختصاصی ژیمناستیك و بوكس جهرم در مجموعه ورزشی فرجام كه از محل اعتبارات ستاد باز آفرینی شهری در حال ساخت است، بازدید كرد.
نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از مطالب خود اضافه كرد: این شهرستان دارای یادمان های تاریخی متعددی است كه می توان در قالب طرح های كارشناسی شده، مشاركت های مردمی و استفاده از ظرفیت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت راه و شهرسازی از این ظرفیت ها به خوبی بهره گرفت.
رضایی كوچی افزود: در بیست و یكم آذرماه جاری باز با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راهكار ها و راهبرد های پیشبرد اهداف میراث فرهنگی در شهرستان جهرم بررسی گردید.
وی افزود: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست با تاكید بر لزوم نگاه كارشناسی به طرح های احیای بناها و محوطه های تاریخی، دستورات لازم را برای توجه بیشتر به بناهای تاریخی شهرستان جهرم و همین طور توسعه ظرفیت های گردشگری استان فارس صادر كرد.
غار سنگ اشكن یا سنگ شكنان در دامنه شمالی البرز كوه در جنوب شهر جهرم در ارتفاع 1091 متری از سطح دریا قرار دارد. فاصله این غار تا شهر جهرم سه كیلومتر و تا شیراز، 193كیلومتر است.
هنوز تاریخ دقیقی برای ساخت و حفر تونل های آن معین نشده است اما اغلب كارشناسان و ساكنان محلی، قدمت این غار را متعلق به دوره صفویه می دانند.
این غار با بیشتر از 100ستون سنگی و دوازده دهانه، با شماره 10117، ثبت ملی شده و یكی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان جهرم است.
طول غار حدود 350 متر و عرض آن 150 متر، با وسعتی حدود چهار هكتار است و ارتفاع آن سه تا چهار متر و در اختتام به كمتر از یك متر می رسد.
بازار سرپوشیده جهرم، از بناهای تاریخی اواخر دوره زندیه و اوایل قاجاریه است و از این بنا بعنوان خواهر دو قلوی بازار وكیل شیراز نام برده میگردد.
این بازار، از نوع بازارهای صلیبی با چهار راسته شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است كه با یك چهارسوق زیبا در وسط به هم متصل هستند.
حاج محمد حسین خان جهرمی، حاكم جهرم و فسا در سال 1250ق. این بنا را با چندین كاروانسرا، تیمچه، مسجد و حمام متصل به آن، ظرف مدت 6 سال ساخت و در دوره های بعد، این بنا توسعه یافت.
بازار جهرم با بیشتر از 100حجره و 800 تا یك هزار متر مربع زیربنا یكی از بازارهای مهم سرپوشیده ایران است.
بازار سنتی سرپوشیده جهرم به موازات خیابان جمهوری اسلامی است، بیشتر حجره های آن به پارچه فروشی اختصاص دارد و از این رو به بازار پارچه ای باز معروف است.
بازار جهرم در سال 1352خورشیدی با شماره 950 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
شهرستان جهرم در فاصله 193كیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
9910 /6118


1397/09/23
12:14:44
5.0 / 5
4912
تگهای خبر: بنا , تاریخ , جاذبه های تاریخی , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری