هفته نكوداشت اصفهان؛

اصفهان گوهر فیروزه ای ایران زمین

اصفهان گوهر فیروزه ای ایران زمین آثارنیوز: اصفهان- اصفهان معروف به نصف جهان با برخورداری از آثار تاریخی ملی و جهانی، صنایع دستی بی شمار، صنایع بزرگ، غذاهای سنتی، جاذبه های گردشگری و اماكن مذهبی بسیار همچون نگینی فیروزه ای و تابان در پهن دشت ایران زمین می درخشد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، اصفهان شهری تاریخی در مركز ایران، سومین شهر پهناور و پر جمعیت ایران سپس تهران و مشهد است كلان شهر اصفهان هجدهمین كلان شهر پر جمعیت خاورمیانه است.
به تاكید كارشناسان به خاطر این عظمت تاریخی و فرهنگی سبب شد تا هفته نكوداشت روز اصفهان انتخاب و برگزار گردد.
این شهر در میان سال های 1050 تا 1722 میلادی خصوصاً در سدهٔ شانزدهم میلادی در هنگام پادشاهی صفویان پایتخت ایران شد و رونق فراوانی گرفت.
بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد كه شماری از آنها بعنوان میراث تاریخی در یونسكو به ثبت رسیده اند.
این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی، پل های سرپوشیده، مسجدها و مناره های منحصر بفردش نام آور است، این امر سبب شده تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد.
این شهر در آذر 1394 (دسامبر 2015) با عنوان شهر جهانی خلاق صنایع دستی به همراه رشت بعنوان اولین شهرهای ایران، به شبكه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسكو پیوست، بر طبق استانداردهای یونسكو، شهر خلاق، شهری است كه از نوآوری و توانمندی های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می برد.
میدان نقش جهان نمونه برجسته ای از معماری اسلامی است همچون دیگر آثار تاریخی اصفهان از منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، كاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو و خیلی از اماكن تاریخی دیگر می توان نام برد.
بنای اصفهان را به طهمورث سومین پادشاه از سلسله پیشدادیان نسبت داده اند، این شهر باستانی در تاریخ قدیم به نام 'گی' در پارس علیا معرفی شده است كه محل تقاطع راه های عمده و اقامتگاه سلطنتی پادشاهان هخامنشی بوده است.
اصفهان با این میراث كهن حق بزرگی بر گردن ایران، مقبولیت مذهب تشیع و انقلاب اسلامی دارد كه باید ركن ركین انقلاب اسلامی و یكی از حلقه های اصلی زنجیره اربعین انقلاب دانست كه از قم و تبریز آغاز و به اصفهان و یزد متصل شد.
به باور كارشناسان امر شایسته بود روزی از روزهای سال را به نام این شهر تاریخی و موثر در طول تاریخ اختصاص پیدا كند بدین سبب اردیبهشت سال 1384 سپس فراخوان هم اندیشی برای نامگذاری روز نكوداشت اصفهان، از طرف بیشتر از 30 نفر از اصفهان شناسان یكم آذرماه بعنوان روز نكوداشت اصفهان انتخاب و تصویب گردید.
همچنین نگاره تاریخی منقوش بر كاشی كاری های سردر بازار قیصریه اصفهان كه با اقتباس از صورت فلكی برج قوس (آذرماه) و با محتوایی متعالی طراحی شده است بعنوان نماد این روز برگزیده شد.
از سال 84 تابحال هرساله یكم آذرماه را بعنوان روز اصفهان و هفته اصفهان را از یكم تا هفتم آذرماه گرامی می دارند.
اما برخی باز سوم اردیبهشت را به نام روز اصفهان و سوم تا نهم اردیبهشت را به نام هفته اصفهان نامگذاری كرده بودند و این روز را گرامی می داشتند.
در نهایت سپس سال ها اختلاف نظر بر سر این روزها، سال جاری شهرداری اصفهان سوم تا نهم اردیبهشت را بعنوان هفته فرهنگی اصفهان و یكم تا هفتم آذرماه را بعنوان هفته اصفهان با برنامه های مختلف پاسداشت.
این آغازین سالی است كه شهرداری اصفهان ابتدای آذرماه را به برنامه های متنوع فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و تفریحی اختصاص داده و هیاهویی كم نظیر را در نكوداشت هفته اصفهان در این شهر به راه انداخته است.
این نكته را هم نباید نادیده گرفت كه همزمانی این هفته با میلاد پیامبر اكرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر این شادی و نشاط افزوده است.
از جمله برنامه هایی كه در این هفته در مناطق پانزده گانه شهر برگزار می گردد می توان به جشن پیام آور مهربانی اشاره نمود، همین طور برگزاری نمایشگاه های متنوع شامل پوستر و عكس، تئاتر خیابانی، شب شعر، كارگاه های آموزشی صنایع دستی، جشنواره های موسیقی سنتی و همایش های مختلف از دیگر برنامه های این هفته است.
مسابقات ورزشی چوگان، هندبال، بازی های بومی و محلی، باستای و اسكیت هنری از برنامه های ورزشی هفته اصفهان است كه از طرف سازمان فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان تدارك دیده شده است.
ویژه برنامه شب های اصفهان به مدت دو شب در توحیدخانه اصفهان به اجرای نقالی و بررسی مكتب آواز اصفهان اختصاص یافت و تخت فولاد اصفهان با برنامه 'تخت فولاد سرزمین رازها و گنج ها' به معرفی مشاهیر و تخت فولاد اصفهان كه قدیمی ترین قبرستان جهان اسلام سپس وادی السلام است می پردازد.
جشنواره غذاهای سنتی، بازدید از اماكن تاریخی ویژه مدارس و عموم مردم، نقالی تاریخی در محور چهارباغ و شب شعر با لهجه اصفهانی از سایر برنامه های فرهنگی- هنری هفته نكوداشت اصفهان است كه برای معرفی ظرفیت ها و زیبایی های این شهر در حال اجراست.

*80 ویژه برنامه در نكوداشت هفته اصفهان برگزار می گردد
معاون اجتماعی و مشاركت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تشریح برنامه های هفته اصفهان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود 80 عنوان برنامه به مناسبت روز اصفهان برگزار می گردد كه به شكل گسترده و برخی باز به صورت محله محور در مناطق 15 گانه شهر اجرا میگردد.
مرتضی رشیدی با اشاره به همزمانی هفته اصفهان با میلاد پیامبر اكرم (ص)، امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت اضافه كرد: سعی شده برگزاری این برنامه ها فضایی شاد و پرنشاط را برای شهروندان فراهم آورد.
وی از مهمترین ویژه برنامه های شهری هفته اصفهان به 'میدان تا میدان' اشاره و اشاره كرد: این برنامه با حضور 700 هنرمند در قالب 70 گروه نمایشی و از میدان امام علی (ع) تا میدان امام خمینی(ره) برگزار می گردد و این هنرمندان در راه بازار بزرگ و تاریخی اصفهان به اجرای برنامه های گوناگون برای شهروندان می پردازند.
معاون اجتماعی و مشاركت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان كرد: در این برنامه برگی از تاریخ شهر اصفهان در دوره سلجوقی و صفوی بازسازی میگردد و در دل آن، فرهنگ و خرده فرهنگ هایی كه در حال فراموشی است به روشی خلاقانه و هنرمندانه باز تولید میگردد.
وی اشاره كرد: برنامه های متعددی به صورت مخاطب محور در محور پیاده راه چهارباغ عباسی، برخی اماكن تاریخی مانند عصارخانه، توحیدخانه، حمام های تاریخی و مركز شهر و برنامه های محله محور باز در مناطق پانزدهگانه شهر اصفهان و برنامه ریزی شده است كه بیشتر آنها در قالب جشن های شاد با عنوان 'پیام آور مهربانی' برگزار می گردد.
وی درباره برگزاری آیین هایی چون «خواجوخوانی» و «شب های اصفهان» در هفته نكوداشت اصفهان اظهار داشت: هدف از اجرای تمام برنامه ها این است كه بخشی از آیین هایی كه منشا گرفته از هویت دینی و ملی ما و در حال فراموشی است باز تولید و به مردم معرفی شود.
رشیدی افزود: امكان دارد زیبایی های شب های اصفهان به چشم خیلی از مردم نیامده باشد و این جذابیت ها و زوایای كمتر دیده شده شهر اصفهان به خصوص در محور تاریخی شهر در برنامه 'اصفهان در شب' به گردشگران و شهروندان نمایانده میگردد.
وی با اشاره به اینكه محور چهارباغ بعنوان شاهرگ اصلی و قلب شهر اصفهان همواره مورد توجه بوده است، بیان كرد: چهارباغ بعنوان یكی از محورهای اصلی رویداد در عرصه ملی و بین المللی مطرح میگردد و برنامه های متنوعی به مناسبت نكوداشت روز اصفهان در این محور در حال برگزاری است.
معاون اجتماعی و مشاركت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یكی از وظایف مدیریت شهری توجه به سرمایه های نمادین شهر اصفهان همچون هنرمندان و ورزشكاران پیشكسوت و جوان دانست و اظهار داشت: بدین منظور ویژه برنامه تجلیل از مدال آوران پارالمپیك روز سه شنبه ششم آذرماه با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار می گردد.
7135/6026


1397/09/04
17:02:53
5.0 / 5
4472
تگهای خبر: آثار تاریخی , آموزش , آیین , استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری