مشكلات صنایع دستی نیازمند حمایتهای همه جانبه است

مشكلات صنایع دستی نیازمند حمایتهای همه جانبه است آثارنیوز: اصفهان - رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان اظهار داشت: مشكلات عدیده هنرمندان صنایع دستی در قالب بسته های حمایتی و اصلاح قوانین واردات و صادرات مربوط كاسته می شود.


عباس شیردل روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اضافه كرد: افزایش قیمت مواد اولیه و وضع مالیات و عوارض صنعتگران دستی استان را با مشكلات عدیده ای مواجه كرده است.
وی اظهارداشت: افزایش دو برابری قیمت مواد اولیه وارداتی و همینطور بالارفتن قیمت مواد داخلی همچون رنگ و حتی مس، خیلی از كارگاه های صنایع دستی را به تعطیلی كشانده است.
وی خاطرنشان كرد: بر این اساس بازار صنایع دستی در ركود كامل قرار گرفته و خیلی از مغازه های فروش صنایع دستی در میدان نقش جهان اصفهان از درآمد حداقل روزانه ناتوان شده اند.
رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان تصریح كرد: این در شرایطی است كه مالیات و عوارض با افزایش 10 تا 20 درصد از صنعتگران دریافت می گردد.
وی با بیان این كه رونق تولید صنایع دستی نیازمند ثبات قیمت مواد اولیه است، خاطرنشان كرد: در زمان حاضر مشكل اصلی و اساسی تمامی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بی ثباتی قیمت ارز است و بر این اساس هر روز قیمت مواد اولیه تغییر می كند و با این روند آینده خوبی برای صنایع دستی دیده نمی گردد.
شیردل با اشاره به اینكه به علت افزایش قیمت مس و برنج خیلی از كارگاه های صنایع دستی تعطیل شده است، بیان كرد: سال قبل قیمت هر كیلوگرم مس نورد شده تولید داخل كشور حدود 300 هزار ریال بود كه امسال با نوسانات قیمت ارز به 750 هزار ریال افزایش یافته است.
وی افزود: از جانب دیگر با وجود مصوبات مربوط به ممنوعیت خرید و فروش اجناس قاچاق در میدان نقش جهان، كماكان این مشكل وجود دارد.
وی بیشترین قاچاق صنایع دستی را پارچه های قلمكار، ترمه دوزی و مصنوعات نقره و ظروف مسی ذكر كرد و اظهار داشت: بیشتر این كالاهای قاچاق از كشورهای چین، تركیه و تایلند وارد می گردد.
شیردل خرید و فروش صنایع دستی قاچاق را باعث ضرر و زیان بسیاری به تولید كنندگان صنایع دستی ایرانی ذكر كرد و اظهار داشت: تنها راهكار رسیدگی به این وضعیت اصلاح قوانین واردات و صادرات و بسته های حمایتی است.
از مجموع ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا، ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان اصفهان است.
6994/6022/


1397/08/28
12:52:24
5.0 / 5
4897
تگهای خبر: صنایع دستی , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری