معاون اداره كل میراث فرهنگی استان خبر داد

سرمایه گذاری خارجی 147 میلیون دلاری در گردشگری خراسان رضوی طی 2 سال اخیر

سرمایه گذاری خارجی 147 میلیون دلاری در گردشگری خراسان رضوی طی 2 سال اخیر به گزارش آثارنیوز، خراسان رضوی معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: در 2 سال استقرار دولت سیزدهم مبلغ 147 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از کشورهای عراق، عربستان، افغانستان و امارات جذب شده است.



احمد دیناری در گفت و گو با ایسنا درباب اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به مناسبت هفته دولت در یک سال اخیر اظهار داشت: هفته دولت فرصتی مغتنم برای کلیه دستگاهها و نهادهای اجرائی همچون ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تا به انعکاس عملکرد و اقدامات اجرائی یک ساله خود از طرق مختلف مانند افتتاح پروژه های آماده بهره برداری، حضور در نمایشگاه ها، انتشار اخبار، اطلاعات و یادداشت های خبری بوسیله رسانه ها بپردازند.

۲۷ پروژه سرمایه‎ گذاری در خراسان رضوی به مرحله افتتاح رسیده اند

وی اضافه کرد: در هفته دولت سال جاری؛ تعداد ۲۷ پروژه سرمایه گذاری در بخش های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی با حجم سرمایه گذاری ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیاردریال در سطح خراسان رضوی به مرحله افتتاح و بهره برداری رسیده اند که برای ۳۱۷ نفر ایجاد شغل جدید می کند.

دیناری اشاره کرد: همین طور ۱۴ پروژه در بخش های میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز با حجم سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیاردریال که در شهرستان های مشهد، خواف، باخزر، تربت حیدریه، سرخس، نیشابور، گناباد، قوچان و فریمان قرار گرفته اند که در این هفته کلنگ زنی خواهند شد.

در دولت سیزدهم چه میزان سرمایه خارجی در گردشگری استان جذب شده است؟

وی اظهار داشت: در ضمن ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم در مجموع ۱۲۵ پروژه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی با حجم سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیاردریال به بهره برداری رسیده اند. همین طور در ۲ سال استقرار دولت سیزدهم مبلغ ۱۴۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از کشورهای عراق، عربستان، افغانستان و امارات جذب شده است که در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۷ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۹۰ میلیون دلار جذب شده که در این ارتباط در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد رشد حدود ۵۷ درصدی جذب سرمایه خارجی گردشگری بودیم.

ایجاد اشتغال برای بیش از ۶ هزار نفر در ۲ سال اخیر

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اشاره کرد: در طول مدت یاد شده تعداد ۶ هزار و ۱۶۸ اشتغال جدید در ۲ حوزه گردشگری و صنایع دستی در سامانه رصد اشتغال کشور ثبت شده که رشد ۱۷۲ درصدی سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ را نشان میدهد. همین طور تعداد اشتغال ثبت شده در سال ۱۴۰۰، ۱۶۵۷ نفر و در سال قبل ۴۵۱۱ نفر بوده است. در طول این مدت، ۱۷۰ موافقت اصولی تأسیسات گردشگری نیز در سطح خراسان رضوی صادر گردیده است.

صادرات ۸۵ میلیون دلاری صنایع دستی خراسان رضوی طی ۲ سال اخیر

دیناری بیان کرد: میزان صادرات چمدانی و غیر چمدانی صنایع دستی نیز در طول ۲ سال بیش از ۸۵ میلیون دلار بوده است که صادرات چمدانی ۵۰ میلیون دلار و غیر چمدانی(گمرکی) ۳۵ میلیون دلار است. همین طور تعداد مجوزهای صادره و تمدید شده در عرصه صنایع دستی ۶۱۹۰ فقره بوده است.

وی افزود: هم اکنون و در خراسان رضوی؛ ۲۰۹ پروژه سرمایه گذاری گردشگری در دست ساخت، تبدیل و توسعه با حجم سرمایه گذاری کل یک میلیون و ۲۵۰ هزار میلیاردریال با احتساب زمین، ساختمان و … وجود دارد که در زمان بهره برداری برای ۹ هزار و ۵۰۰ نفر شغل و در طول دوره ساخت نیز برای ۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر ایجاد اشتغال موقت می کند و از این حیث خراسان رضوی در کنار میزان جذب سرمایه گذاری خارجی و اشتغال زایی در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه کرد: در خراسان رضوی ۱۶۰ فرصت سرمایه گذاری گردشگری متعلق به میراث فرهنگی، منابع طبیعی، آب منطقه ای، شهرداری ها، آستان قدس رضوی و بخش خصوصی توسط معاونت سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه و ۲۰ بسته سرمایه گذاری نیز در دست تهیه است.

دیناری تصریح کرد: همین طور طرح تحول گردشگری استان با رویکرد اقتصادی و باتوجه به مزیت های خاص هر شهرستان برای افق ۱۴۰۴ در دست تهیه است که بمحض اتمام و تایید در استان به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی افزود: حضور مؤثر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در نمایشگاه ۲ روزه عملکرد دستگاه های اجرائی در ۲ سال استقرار دولت سیزدهم که توسط استانداری خراسان رضوی در محل ساختمان شمس شهرداری مشهد در ایام ۳۱ مرداد و یکم شهریور ماه انجام شد از دیگر فعالیت ها و اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در هفته دولت نیز بوده است.





منبع:

1402/06/04
15:03:06
5.0 / 5
426
تگهای خبر: صنایع دستی , فرهنگ , گردشگری , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری