رییس قرارگاه اربعین در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات:

۳۰۰۰ موکب ایرانی در اربعین راه اندازی

۳۰۰۰ موکب ایرانی در اربعین راه اندازی به گزارش آثارنیوز، رئیس قرارگاه اربعین در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از صدور پروانه برای حدود سه هزار موکب اربعین آگاهی داد و اظهار داشت: حدود دو سوم موکب های اربعین در خاک عراق راه اندازی و موکب های مرزی نیز برگزار شده اند.


مجید نامجو ـ جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ـ به ایسنا اظهار داشت: ستاد مرکزی اربعین، مسؤولیت صدور پروانه و تسهیل گیری موکب های اربعین را به ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات واگذار کرده و این ستاد تنها دستگاهی است که مجاز به صدور پروانه موکب هاست.
بگفته او، برای موکب های اربعین ۴۸۰۸ تقاضا ثبت شده و برای ۲۹۳۷ موکب پروانه صادر گردیده است و باقی موکب ها نیز در حال تکمیل اطلاعات هستند که باتوجه به محدودیت زمان و بسته شدن سامانه مربوطه، بعید است موکب دیگری به این ظرفیت اضافه شود.
رئیس قرارگاه اربعین در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات افزود: این موکب ها، مرزهای مهران (ایلام)، شلمچه و چزابه (خوزستان)، خسروی (کرمانشاه)، باشماق (کردستان)، تمرچین (آذربایجان غربی) و ریمدان (سیستان و بلوچستان) را پوشش می دهند. علاوه بر این در مسیرهای پیاده روی زوار اربعین منتهی به مرزهای خروجی ایران و عراق نیز موکب هایی برگزار شده و می شود.
بگفته نامجو، دو سوم موکب هایی که پروانه گرفته اند بطور معمول در خاک عراق و یک سوم موکب ها در ایران به زوار خدمات می دهند.
جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اضافه کرد: تا کنون ۲۵۲۵ کامیون، اجناس و بار موکب ها وارد خاک عراق شده است. انتقال محموله های مربوط به موکب ها از تمام مرزهای زمینی ایران به عراق تا پانزدهم ماه صفر برابر با دهم شهریورماه ادامه دارد و از آن تاریخ به بعد، بار موکب ها فقط از مرز سومار امکان خروج خواهد داشت.
او همین طور درباره ی ظرفیتهای جدیدی که امسال به موکب ها اضافه شده است اظهار داشت: در اربعین امسال مقرر است در هر موکب یک راهنمای زائر مستقر شود. این راهنماها توسط سازمان حج و زیارت آموزش دیده اند و اطلاعات مورد نیاز زوار را در اختیارشان می گذارند.
نامجو افزود: در توافق و هماهنگی با هلال احمر نیز در هر موکب یک پزشک و پرستار مستقر می شوند تا درمان های سرپایی و اضطراری را انجام دهند. به هر حال یکی از کالاهایی که موکب ها هر سال بوسیله مردم دریافت می کنند، داروها هستند که به هلال احمر تحویل داده می شود و هلال احمر نیز در هماهنگی و توافق با دولت عراق بعد از دریافت مجوز، آنها را به این کشور انتقال می دهد که قسمتی از آنها در اختیار این پزشکان قرار داده می شود تا مورد استفاده زوار اربعین قرار گیرد.
او افزود: اگر زائری بدحال بود این پزشکان و پرستاران آنها را به قرارگاه هایی که هلال احمر در راه نجف تا کربلا برپا کرده است، هدایت می کنند.
جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات درباره ی انجام نیازسنجی برای تعیین کالاهای ضروری و مورد نیاز موکب ها، توضیح داد: این ستاد درباره ی شکل ثبت نام و حمل بار موکب ها و اینکه محموله های کدام استان از کدام مرز باید بیرون رود و هماهنگی با گمرک و طرف عراقی را انجام می دهد و به صورتی تسهیل گر امور موکب هاست و دخالتی در میزان و نوع کالاهای خدماتی موکب ها ندارد و خدمات دهندگان باید این نیازسنجی را انجام دهند. اقلام مورد نیاز موکب ها هم بطور معمول از طرف خیرین، بصورت نذری و اهدایی گردآوری می شود و ما درباره ی آن مداخله ای نداریم.
ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات قبل تر به موکب ها اعلام نموده بود خدمات اسکان و تغذیه اربعین را از دهم صفر (۵ شهریورماه) شروع کنند و تا بیست و سوم ماه صفر (۱۸ شهریور) ادامه دهند.




منبع:

1402/06/03
08:40:42
5.0 / 5
284
تگهای خبر: آموزش , تاریخ , خدمات , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری