خاکبرداری، منجر به ریزش دیوار یک بنای تاریخی در البرز شد

خاکبرداری، منجر به ریزش دیوار یک بنای تاریخی در البرز شد به گزارش آثارنیوز، البرز مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در مورد ریزش دیواره امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد اظهار داشت: دستگاه متولی و پیمانکار باید زیر نظر ناظر عالی از طرف میراث فرهنگی کار را انجام می داد که متأسفانه مرمت با وجود مکاتبات گوناگون بدون ارسال جزییات اجرای طرح مذکور شروع می شود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، رحیم خاکی روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه اظهار نمود: عملیات خاکبرداری سنگینی در روز تعطیل و بدون حضور ناظر میراث فرهنگی در پای دیوار امامزاده انجام شده و با عنایت به وجود حفره بدون مجوز پای دیوار سازه دوام نیاورده و متأسفانه قسمتی از دیواره فروریخته است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز «قانون پشتیبانی از مرمت و احیای بافتهای تاریخی ـ فرهنگی» همه دستگاه ها و مراکز و نهاد ها را مکلف می کند که بناهای تاریخی که در اختیار دارند را با اعتبارات جاری خود مرمت و حفظ کنند.

خاکی افزود: اوقاف هم یکی از دستگاه هایی است که باید نسبت به حفظ و مرمت بناهای تاریخی و ثبتی که در اختیار دارد اهتمام داشته باشد و میراث فرهنگی وظیفه نظارت و تعیین چارچوب های حفظ و مرمت را دارد. این امامزاده نیز دارای ارزش بالای تاریخی و فرهنگی و ثبتی است و حفظ و مرمت آن بر عهده مالک است. میراث فرهنگی به عنوان ناظر عالی موظف است چارچوب های حفظ و مرمت را تذکر دهد و به اوقاف نیز تذکرات لازم در این حوزه داده شده است.

او افزود: متأسفانه مرمت امامزاده با وجود مکاتبات متعدد، بدون ارسال جزییات اجرای طرح مذکور شروع می شود. عملیات خاکبرداری سنگینی در روز تعطیل و بدون حضور ناظر میراث فرهنگی انجام شده و با عنایت به وجود حفره بدون مجوز پای دیوار سازه دوام نیاورده و متأسفانه قسمتی از دیواره فروریخته است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز ناظر عالی اداره کل بمحض اطلاع از خاکبرداری سنگین در محوطه وجود حفره ی پای دیوار تذکر به توقف عملیات می دهد اما خاکبرداری ادامه خواهد یافت.

خاکی اظهار نمود: حالا میراث فرهنگی تکالیف قانونی را به اوقاف متذکر شده و از آنها می خواهیم هر چه سریع تر نسبت به بازسازی این امامزاده واجب التعظیم و رفع نگرانی مردم متدین منطقه و استان اقدام نمایند و ما نیز به وظایف قانونی خود در این حوزه عمل می نماییم.

به گفته او در این زمان جلسات شورای فنی، شورای تامین و جلسه دادستانی برای رفع هر چه سریعتری این مورد برگزار شده و میراث فرهنگی برای پایش وضعیت اضطراری بنا اقداماتی را انجام داده است.

او افزود: با عنایت به این که این اتفاق بدون اطلاع ناظر اداره کل اتفاق افتاده، مصرانه می خواهیم از اقدامات مشابه جلوگیری شود در غیر این صورت اقدامات قضایی متناسب صورت می گیرد.

این بنا در سال ۸۱ در لیست میراث ملی به ثبت رسیده است.





منبع:

1402/04/24
11:01:14
5.0 / 5
324
تگهای خبر: بنا , بنای تاریخی , تاریخ , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری