در گزارش آثارنیوز بیان شد؛

حال بافت های تاریخی خوب نیست

حال بافت های تاریخی خوب نیست به گزارش آثارنیوز، یک هنرمند پیشکسوت با انتقاد از این که خاطرات بافت های تاریخی درحال از بین رفتن هستند اظهار داشت: فرهنگ و هنر و صنایع دستی را به صورت حرفه ای از بین می بریم و بولدوزر در بافت های تاریخی می گذاریم.



مهرداد پرتو آذر هنرمند پیشکسوت با تکیه بر این که ذره ذره خاطرات از بافت های تاریخی حذف می شود در گفتگو با خبرنگار مهر بیان نمود: بافت های تاریخی باید تثبیت شوند. به سادگی میراث فرهنگی را از بین می بریم و شکل زندگی را تغییر می دهیم. افرادی پشت قضیه تخریب ها هستند که خودشان هم در همین کوچه پس کوچه ها زندگی کرده اند ولی بخشی از تفکر آنها سفید است و هیچ آگاهی در این حوزه ندارند و متوجه حساسیت آن نمی شوند.
وی اظهار داشت: در همه جای دنیا خالق ثبات نیست یعنی اگر نقاشی تابلویی می کشد قرار نیست در رابطه با آن توضیح دهد. یکی از اشکالات ما اینست که ما اینها را تفکیک نکرده ایم اگر هنرمندی حجاری می کند هیچ کارشناسی کنارش آن هنر را تثبیت نکرده است. این تکنیک تنها سینه به سینه منتقل شده اند. در موسیقی هم همچنین است. منتها افرادی آمدند و نوت نوشتند تا موسیقی بماند. در قسمت آموزش عالی هم افرادی هستند که تنها کپی می کنند ولی افرادی که واقعاً موشکافانه در رابطه با یک فرهنگ تحقیق کنند اندک هستند.
این هنرمند شیرازی با اشاره به اینکه وقتی در رابطه با معماری حرف می زنیم در رابطه با بخشی از یک فرهنگ و هویت یک مجموعه گفتگو می نماییم اظهار داشت: شاید در همین خانه های تاریخی صد هنرمند حرفه ای با هم مشورت کرده باشند نه این که دور یک میز جلسه بگذارند بلکه نفس شأن به هم رسیده و چنین خانه ای را خلق کرده اند. معماری سنتی هم همین است. هر کسی با دلش کار کرده است. فقط یک نفر حامی مالی داشته اند تا آنها اثری هنری را به بهترین شکل عرضه کنند اما هم اکنون این فرهنگ برگشته است.
این هنرمند افزود: فرهنگ و هنر و صنایع دستی را به صورت حرفه ای از بین می بریم و بولدوزر در بافت های تاریخی می گذاریم. زمانی مردم در کوچه ها زندگی می کردند. ولی ما همه اینها را از بین می بریم. این یک نوع خیانت است.
پرتوآذر از مالکان بناهای تاریخی در بافت تاریخی شیراز حال و روزگار این بافت را بد توصیف کرد و اظهار داشت: این اوضاع هر روز هم بدتر می شود.
پرتوآذر به بیان خاطراتی از زندگی مردم در بافت تاریخی اشاره نمود و اظهار داشت: ما در این بافت زندگی کرده ایم و خاطرات زیادی از آن داریم. یادم هست مدرسه ای داشتیم که دوران ابتدایی را در آنجا گذراندیم. یک نانوایی مشهدی هم کنارش بود که نان را در زمین می پخت. سال ها این مدرسه را ندیدم تا این که در سال های جنگ به خوابگاه خوزستانی ها تبدیل شد و چند سال بعد آنرا خراب کرده و به جایش بانک ساختند. من هنوز حسرت می خورم که آنرا ندیدم.
وی افزود: دبیرستان شاپور در شیراز توسط آلمانی ها ساخته شده بود. در کنارش ساختمان های دیگری هم بودند همچون بانک، دادگستری پستخانه و غیره. این مدرسه به قدری بزرگ بود که ۵۰ کلاس درس سه زمین هندبال و چهار زمین والیبال بخش هایی از آن بود و شانه به شانه دبیرستان البرز در تهران بود. این مدرسه را در سال ۱۳۰۱ ساختند ولی به سادگی خرابش کردند و به جایش چند باغچه مانده است. حالا همه دوستانی که در آن مدرسه درس خوانده بودند هفته اول اردیبهشت ماه در پارکی دور هم جمعی می شوند و دیداری تازه می کنند و از آن روزها یاد می کنند.


منبع:

1402/01/22
11:34:40
5.0 / 5
350
تگهای خبر: آموزش , بنا , تاریخ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری