حریم مفخم بالاخره آزاد می شود؟

حریم مفخم بالاخره آزاد می شود؟ به گزارش آثارنیوز، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اعلام نمود: مجموعه تاریخی ˮمفخمˮ، ˮتپه منصورباغیˮ، ˮتپه نادریˮ، ˮارگ بلقیسˮ و ˮتپه بلورˮ و ˮاستقلالˮ، بیش ترین تعداد مالکان خصوصی را در حریم خود دارند که با اعتبارات تعیین شده از سفر ریاست جهموری، مقرر است مسأله حریم آنها حل شود.


بدنبال اظهارات رئیس جمهور درباره ی اهمیت و حساسیت تعیین حریم آثار تاریخی با تأکید بر اینکه اختلالی در کسب وکار و معاش مردم ایجاد نکند، علی مستوفیان ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی ـ درباره ی وضعیت تعیین حریم عرصه این استان به ایسنا اظهار داشت: از میان ۵۱۶ اثر تاریخی خراسان شمالی که در لیست میراث ملی ثبت شده اند و تمام آنها نیازمند تعیین عرصه و حریم هستند، حدود ۴۲ اثر تعیین حریم و عرصه مصوب دارند. هم اکنون حدود ۵۰ اثر تاریخی این استان به تعیین فوری حریم و عرصه نیازمند هستند.
او اضافه کرد: این آثار به سبب اینکه در مجاورت املاک مسکونی در نقاط شهری و روستایی و یا در طرح توسعه شهر و روستا قرار دارند و یا ممکنست پروژه های بزرگ عمرانی مانند راه، راه آهن و سدسازی در مجاورت آنها قرار داشته باشد، درگیر چالش های زیادی هستند، بدین سبب ضروریست برای حفظ این آثار، عرصه و حریم آنها مشخص شود.
مستوفیان با اشاره به اینکه چالش های عرصه و حریم یک موضوع عمومی در کشور است، اظهار داشت: بالاخره وقتی برای یک اثر تاریخی، خط و مرزی تعیین می کنید، زمینهای کشاورزی، ساخت وساز و املاک مجاور آن تحت تأثیر قرار می گیرد و باید این مسأله مدیریت شود. همانطور که رئیس جمهور به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تاکید نمودند که باید مشکلات این چنینی حل شود و با تاکید به اهمیت حریم خواسته اند، تعیین حریم و عرصه با درنظر گرفتن حساسیت ها صورت گیرد، طوری که به زندگی مردم آسیبی وارد نشود؛ ما هم باتوجه به همین نکات، اقداماتی را در این عرصه آغاز نموده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: عرصه و حریم، موضوعی تخصصی و فنی است و گاهی در گذشته حریم یک اثر تاریخی را بیش از حدود واقعی آن در نظر می گرفتند و همین چالش هایی را باعث شده است. امروز دانش در زمینه معماری و دیرینه شناسی بالا رفته و تکنولوژی های و ابزارهای این کار نیز پیشرفته کرده است، بدین سبب برخی حریم های تعیین شده در گذشته که مشکلاتی هم دارند، نیازمند بازبینی هستند.
وی در عین حال اظهار داشت: البته بازبینی حریم باید به نحوی باشد که تخریبی برای آثار تاریخی به همراه نداشته باشد یا حریم منظری و کیفی آثار به خطر نیفتد. به همین دلیل بازبینی حریم در پنج نقطه از استان خراسان شمالی (مجموعه تاریخی مفخم، تپه منصورباغی بجنورد، تپه نادری، ارگ بلقیس و تپه بلور و استقلال در شیروان) را که به توسعه شهری و روستایی در آن محدوده نیاز است، انجام داده ایم. در مسافرت ریاست جمهوری هم اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است.
مستوفیان اضافه کرد: البته ما فقط به این اعتبارات اکتفا نکرده ایم و یکسری راه و روش دیگر، همچون زمین معوض را از ادارات کل راه و شهرسازی، شهرداری ها و شورای شهر پیگیری می نماییم. باید تلاش نماییم این سیستم در مدیریت شهری غالب شود که آثار فرهنگی تاریخی از سرمایه های فرهنگی و تاریخی کشور هستند و آنها هم در حفظ این آثار نقش دارند.
او تصریح کرد: در سند استراتژیک گردشگری کشور مصوب هیأت وزیران در سال ۱۳۹۹ احکامی برای تمام وزارتخانه هایی کشور در خصوص همکاری با میراث فرهنگی وجود دارد. همین طور قانون پشتیبانی از مرمت و احیای بافت های تاریخی مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، در ماده ۱۱ آمده است که دولت مکلف است بوسیله دستگاه های ذی ربط در تعیین مقررات مربوط به طرح های توسعه و عمران تدابیر و التزاماتِ جبرانِ محدودیت های کوتاهی شده از قبیل تراکم املاک واقع در محدوده بافت های تاریخی و فرهنگی را پیش بینی نماید. این پیش بینی به شکل زمینهای معوض است که آقای ضرغامی هم پیگیر آن هستند.
وی در پاسخ به این پرسش باتوجه به قوانین مذکور آیا شهرداری و مدیریت شهری خراسان شمالی همکاری لازم را با میراث فرهنگی این استان دارد؟ گفت، بله! مشکلات مجموعه تاریخی «مفخم» و «تپه منصورزاده» در جلسات کمیسیون ماده پنج عنوان شد و مصوباتی را دریافت کردیم که البته هنوز اجرائی نشده اند، اما پیگیر هستیم که شهرداری بتواند برای زمینهای معوض از شورای شهر مصوبه بگیرد.
عمارت مفخم، بزرگترین و شاخص ترین اثر معماری از دوره قاجار در خراسان شمالی است که در شمال شرق شهر بجنورد واقع شده است. طرح توسعه مفخم مدتی متوقف شده بود، اما مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان بتازگی از همکاری شهرداری بجنورد از تملک و آزادسازی واحدهای مسکونی اطراف آن آگاهی داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی درباره ی تفویض اختیار تعیین حریم و عرصه به ادارات کل استانها نیز اظهار داشت: موضوع تعیین حریم، حساس و پیچیده است و بار حقوقی دارد، ممکنست کارشناسان استانها تمایلی نداشته باشند که این دفعه حقوقی را متحمل شوند، از طرفی هم توان فنی و کارشناسی در وزارتخانه قوی تر است، ترجیح ما این است که شیوه تصویب حریم به شکل سابق صورت گیرد، یعنی شورای استانی آن تشکیل گردد و مرجع تصمیم گیری همان وزارتخانه باقی بماند.




منبع:

1401/09/02
12:47:15
5.0 / 5
375
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخ , حقوقی , دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری