اساتید دانشگاه هنر تبریز شهر یری مشگین شهر را مرمت می كنند

اساتید دانشگاه هنر تبریز شهر یری مشگین شهر را مرمت می كنند آثارنیوز: اردبیل - سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مرمت سنگ افراشته های منطقه باستانی شهر یری مشگین شهر با همكاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز اطلاع داد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، نادر فلاحی روز یكشنبه اظهار داشت: مطالعه جامعی از وضعیت استایل های سنگی این منطقه توسط اساتید دانشگاه هنر اسلامی تبریز انجام شده و در قالب تفاهم نامه مشترك فی درخلال مرمت استایل های این منطقه انجام می گردد.
او تصریح كرد: معرفی شهر یری بعنوان پایگاه ملی - پژوهشی هم در دست اقدام است.
فلاحی به بهسازی جاده دسترسی روستای پیرازمیان به منطقه باستانی شهر یری اشاره نمود و اضافه كرد: اجرای سوله حفاظتی در این منطقه باستانی هم در مراحل پایانی بررسی است.
او با اشاره به اینكه ساماندهی این محوطه باستانی مطالبه مردم و مسئولان است، افزود: اجرای این مهم در اولویت برنامه های مرمتی اداره كل قرار گرفته است.
كاوش های دیرینه شناسی نشان داده است كه قدمت منطقه باستانی شهر یئری مشگین شهر به چهار هزار سال قبل بر می گردد.
منطقه باستانی معروف به شهر یئری در 60 كیلومتری غرب اردبیل، هفت كیلومتری شمال شرقی لاهرود، یك كیلومتری شمال روستای پیرازمیان و در كنار رودخانه قره سو واقع شده است.
محوطه باستانی شهر یئری با وسعت 400 هكتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به حساب می آید كه از سه قسمت معبد، قلعه و قوشا تپه تشكیل شده است.
قدمت این محوطه بر مبنای مستندات باستانی به دوران نو سنگی نسبت داده می شود كه تا دوران آهن 2 به صورت مستمر محل سكونت بشر بوده است.
6018/6016


1397/04/17
13:24:57
5.0 / 5
5061
تگهای خبر: باستانی , روستا , فرهنگ , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری