انفجار در قائمشهر به خاطر حفاری غیر مجاز منطقه باستانی تكذیب شد

انفجار در قائمشهر به خاطر حفاری غیر مجاز منطقه باستانی تكذیب شد آثارنیوز: ساری - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائمشهر وقوع انفجار براثر حفاری غیر مجاز در منطقه گردكوه این شهر را تكدیب كرد.


بعضی از شبكه های اجتماعی از امروز دوشنبه، انفجار شدید شب گذشته در منطقه سمنادشت قائمشهر را به حفاری غیر مجاز برخی افراد برای رسیدن به آثار باستانی تپه گردكوه در این منطقه نسبت دادند.
محسن باستانی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هیچگونه حفاری غیر مجاز و استفاده از مواد انفجاری برای این منظور در تپه گردكوه صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: تمامی مطالبی كه در این خصوص در فضای مجازی منتشر گردید شایعه است و خبری از حفاری در این منطقه نیست.
رئیس اداره میراث فرهنگی قائمشهر در پاسخ به این پرسش كه شبكه های مجازی ادعا كردند كه حفاری غیر مجازی هم به تازگی در این تپه انجام شد، تصریح كرد: هیچگونه حفاری دیشب و یا هفته ها و ماهها قبل در این منطقه انجام نشد.
وی افزود: تیم حافظت از آثار باستانی به صورت مداوم و شبانه روزی از تپه باستانی گردكوه مراقبت و حفاظت می كنند تا آثار باستانی احتمالی در این منطقه مصون بماند.
نخستین كاووش تپه باستانی گردكوه در سال 1387 انجام شد كه در آن مرحله اسكلت، ظروف و اشیای متعلق به هزاره سوم در محل كشف شده بود.
كارشناسان میراث فرهنگی در آن زمان قدمت آثار كشف شده در این تپه را بیشتر از پنج هزار سال برآورد كردند، آثاری كه به قول باستانی پس از انجام كاووش به علت نبود موزه ای در قائمشهر، به گنجینه ساری منتقل شد.
** انفجار نامشخص از نارنجك تا شهاب سنگ
انفجار شی نامشخص حوالی نیمه شب گذشته در منطقه سمنادشت قائمشهر علاوه بر تولید لرزش شدید در خیلی از مناطق این شهر حفره ای به عمق 40 سانتی متر در وسعتی سه متر مربع در آسفالت محل انفجار تولید كرد.
اولین گمانه زنی در فضای مجازی در باره این انفجار، سقوط شهاب سنگ بود و استدلال مطرح كنندگان این گمانه زنی هم صدا شدید انفجار بوده است كه در تمامی مناطق شهری قائمشهر شنیده شد.
برخی از افراد هم از احتمال ترك برداشته شدن خود به خودی آسفالت، انفجار نارنجك و دیگر مواد انفجاری سخن به میان آوردند ولی شاهدان عینی كه بلافاصله در محل حضور بهم رساندند اعلام نمودند كه هیچ اثری از شی منفجر شده مشاهده نكردند.
گمانه زنی در باره ارتباط انفجار با محوطه باستانی گردكوه تازه ترین شایعه ای است كه در قائمشهر رواج یافته است و در صورتی كه مسئولان به سكوتشان ادامه دهند، گمانه زنی های بعدی از طریق خواهد رسید.
** تپه گردكوه
محوطه باستانی تپه گردكوه نخستین بار توسط موسی درویش روحانی در دهه 1350 شناسایی شد و نخستین فعالیت علمی دیرینه شناسی بر روی این محوطه در سال 1387 بود كه گمانه زنی برای تعیین حریم بخش شمالی محوطه صورت گرفت.
در پی این گمانه زنی كه از فاصله 120 متری از عرصه اثر شروع شد در 6 گمانه به ابعاد 1.5 در 1.5 متر و به فاصله 10 متر از یكدیگر، آثاری از اوایل دوران اسلامی قرون میانه اسلامی، شامل آجر فرش، دیوار، تنور و گور بدست آمد.
در سال 1388، گروهی از باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی به سرپرستی عبدالمطالب شریفی و با همكاری سرلك و مهدی عابدینی به مدت 2 ماه كاوش دیرینه شناسی گسترده ایی در تپه بزرگ این محوطه انجام دادند. باتوجه به یافته های كاوش دیرینه شناسی در این محوطه از عصر آهن 2 تا دوره تیموری بدون وقفه سكونت داشته اندكه از یافته های مهم این كاوش دیوار خشتی عظیم با ارتفاع 25 متر مربوط به دوره عصر آهن 3 است كه به اعتقاد سرپرست كاوش احیانا محوطه گردكوه در عصر آهن قلعه عظیمی بوده است.
همچنین در حین كاوش 2 قبر مربوط به عصر آهن و 10 قبر مربوط به دوره اسلامی هم یافت شد و بابررسی سطحی كه در اطراف زمین های تپه انجام گرفت سفال هایی از دوره های مختلف تاریخی به دست آمده است.
تپه گردكوه در سال 1382 به شماره 8803 در لیست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
حریم 60 هكتاری این تپه در سال 1390 به ثبت رسید كه البته پیش از ثبت این حریم، از جانب اهالی مورد تجاوز قرار گرفت و ساخت و ساز در این حریم انجام شد.
2096/1654


1397/02/17
12:35:29
5.0 / 5
4826
تگهای خبر: باستانی , دیرینه شناسی , فرهنگ , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری