كتاب سفالینه های زرین فام منتشر گردید

كتاب سفالینه های زرین فام منتشر گردید آثارنیوز: تهران - كتاب «سفالینه های زرین فام» شامل مجموعه مقالات نشست تخصصی معرفی و حفاظت توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر گردید.


به گزارش روز یكشنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این كتاب كه به كوشش فاطمه علیمیرزایی گردآوری شده، هشت مقاله شامل 'مبانی فیزیكوشیمیایی زرین فام'، 'بررسی فن ساخت لعاب زرین فام برپایه كتاب عرایس الجواهر و نفایس الاطایب'، 'قدح زرین فام با نقش خاتون در مركز ظرف'، 'بررسی تجارب مرمت و نمایش محراب های زرین فام' و 'مروری بر مطالعات علمی انجام شده روی تزیینات زرین فام' آورده شده است.
'اندازه گیری تركیبات عنصری رنگدانه، لعاب زمینه و بدنه كاشی های زرین فام كاشان متعلق به دوره ایلخانی با روش میكروسكوپی'، 'بررسی كارایی دستگاه PXRF در مطالعه سفالینه های زرین فام' و 'مینای زرین فام ایران برپایه مطالعه تطبیقی كتب تاریخی جواهر نامه نظامی و عرایس الجواهر و نفایس الاطائب' از دیگر مقاله های این كتاب هستند.
در مقدمه كتاب 'سفالینه های زرین فام' به قلم كامران احمدی، رییس پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و عضو شورای سیاستگذاری رویداد تخصصی حفاظت و معرفی سفالینه های زرین فام آمده است؛ رویداد تخصصی حفاظت و معرفی سفالینه های زرین فام كه اولین آن در بهمن ماه 1396 برگزار شد، به دنبال آن است با گسترش ارتباطات میان رشته ای در مبحث سفالینه ها و بهره گیری از دانش تخصصی پژوهشگران رشته های مختلف مرتبط، تاثیری مثبت بر روند حفاظت از سفالینه های تاریخی داشته و ضروت تداوم خویش را در موضوعات و تكنیك های مختلف در رابطه با آثار سفالین به اثبات رساند.
در بخش دیگری از این مقدمه می خوانیم؛ به دنبال آنیم در فاصله زمانی نه چندان دور همایش تخصصی با مبحث زرین فام را در سطح بین المللی برگزار نماییم تا بتوانیم دانش و اطلاعات خویش را در این مورد به اشتراك بگذاریم.
در این مقدمه همینطور آمده است؛ بنابراین انتقال تجربیات علمی جدید كارشناسان و محققین حفاظت و سایر علوم مرتبط به یكدیگر بیش از پیش لزوم خویش را نمایان می سازد. امید است این اولین رویداد حفاظت و معرفی سفالینه های زرین فام تعداد پرشماری از پژوهشگران را گرد هم آورد و در رویداد های بعدی شاهد حضور جمع كثیری از محققین این حوزه باشیم.
نشست تخصصی معرفی و حفاظت در بهمن ماه سال جاری در موزه آبگینه و سفالینه ایران با تلاش پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی و گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و موزه آبگینه و سفالینه های ایران برگزار گردید.
فراهنگ ** 3079 ** 1071


1396/12/13
17:16:36
5.0 / 5
4671
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری