کارکرد صفر سفیران بی صدای صنایع دستی!
به گزارش آثارنیوز، در سالهای اخیر اشخاصی با عنوان سفیر صنایع دستی انتخاب شدند که کارکردی نداشتند. عدم برنامه مشخص، حمایت و مبهم بودن نقش این عنوان تشویقی علل ناکارآمدی این سفیران بوده است.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛
مدتی است که تب سفیر برای صنعت توریسم و صنایع دستی بالا رفته است. این موج به ایران هم رسیده و متولیان گردشگری و صنایع دستی به دنبال یک سفیر برای این حوزه می گردند و چند باری افراد مختلفی را برگزیده و به آنها این عنوان را داده اند. سفیر صنایع دستی در واقع یک عنوان نمادین است که به فرد یا نهادی داده می شود تا ترویج دهنده و حمایت کننده از صنایع دستی یک کشور یا منطقه ای باشد. این عنوان را امکان دارد یک نهاد دولتی یا نهادهای وابسته به یک چهره شاخص فرهنگی، هنری یا اجتماعی اعطا کند. در واقع آن چه انتظار می رود که یک سفیر در حوزه صنایع دستی انجام دهد، معرفی زیبایی، اصالت و اهمیت صنایع دستی در رسانه ها، نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی است. چون که این سفیر بطور دقیق تر از میان هنرمندان، صاحب مشاغل یا افراد مشهور انتخاب شده است. بنابراین می تواند مردم را به خرید و مصرف صنایع دستی اصیل ایرانی تشویق کند. از طرفی می تواند صدای مطالبه گر هنرمندان صنایع دستی در حوزه های بیمه، بازار فروش، آموزش و سیاستگذاری باشد و به ایجاد فرصت های اقتصادی برای هنرمندان کمک نماید. این فرد میبایست در نمایشگاه های جهانی و منطقه ای بعنوان چهره معرفی کننده ظرفیتهای ایران در حوزه صنایع دستی حضور پیدا کند و با کشورهای دیگر از راه دیپلماسی صنایع دستی تعامل فرهنگی داشته باشد. از سویی در راه اندازی کارگاه ها، کلاس ها یا تورهای آموزشی برای ترویج دانش و مهارت های سنتی مشارکت کرده و به مستندسازی و احیای رشته های درحال فراموشی صنایع دستی کمک نماید. این فرد می تواند با استفاده از نفوذ خود در بین هنرمندان، چهره های شاخص دیگر و نهادهای فرهنگی یک شبکه ارتباطی مؤثر ایجاد نماید. شاخص ها کره جنوبی
b>ژاپن
هند
ایران
نحوه انتخاب معرفی رسمی هنرمندان برجسته بعنوان «میراث زنده»
انتخاب رسمی استادان سنتی توسط دولت و فرهنگستان ملی
انتخاب رسمی استادان سنتی توسط دولت و فرهنگستان ملی
بیشتر چهره های عمومی یا هنرمندان مشهور، بدون فراخوان یا معیار مشخص پشتوانه حمایت دولت و مراکز فرهنگی (مثلاً مرکز فرهنگی کره حمایت مستقیم دولت و آژانس های فرهنگی دارای پشتیبانی وزارت صنایع و بازرگانی، شورای صنایع دستی ضعیف یا مبهم؛ غالباً بدون بودجه مشخص یا نهاد پشتیبان فعال برنامه های اجرایی شرکت در پروژه های آموزشی، نمایشگاه ها، تعامل فرهنگی بین المللی آموزش نسل جوان، ترویج هنر در سطح بین المللی، مستندسازی اعزام به نمایشگاه ها، کارگاه ها، پروژه های آموزش جهانی محدود، بدون تقویم مشخص یا هدف عملیاتی نقش جهانی و بین المللی حضور پررنگ در آسیا و اروپا؛ شرکت در بینال ها و هفته های فرهنگی الگوسازی جهانی، تاثیر گذار در حفظ هویت ملی و تعامل فرهنگی فعال در سطح آسیا، اروپا، آفریقا؛ بازاریابی فرهنگی فعال خیلی کم رنگ؛ به طور عمده در حد نام گذاری داخلی نحوه ارزیابی عملکرد عملکرد با گزارش دهی مستند و بررسی نتایج ملموس ارزیابی مستمر توسط نهادهای تخصصی هنری و فرهنگی نظارت دوره ای و پیگیری خروجی ها فاقد ارزیابی مشخص؛ صرفا جنبه تشویقی دارد
در سالهای اخیر افراد گوناگونی بعنوان سفیر صنایع دستی یا حتی سفیر گردشگری ایران معرفی گشتند. از تمام پر حاشیه تر ساره بیات بود که بعنوان بازیگر و تنها به علت رشته تحصیلی اش که فرش بود، بعنوان سفیر صنایع دستی انتخاب گردید اما تصاویرش با لباسی از پوست حیوانات توجهات را جلب کرد. البته بعدتر این عنوان تشویقی از او گرفته شد و وزارت میراث فرهنگی هم اعلام نمود که فرد دیگری را جایگزین خواهد کر د. اخیرا نیوشا ضیغمی بعنوان سفیر برندسازی صنایع دستی مازندران ارائه شد. اعطای این برند به یک بازیگر به علت افتتاح فروشگاه صنایع دستی وی در ایزدشهر و حمایت اداره کل میراث فرهنگی مازندران از این بازیگر بوده است.
این عنوان تشویقی برای حوزه گردشگری هم مطرح بود. بعنوان مثال مجموعه غار آبی علیصدر، رضا قیطاسی قهرمان برجسته ورزش های قدرتی ایران و قوی ترین مرد جهان را به منظور رونق گردشگری استان همدان و برقراری پیوند ورزش قهرمانی با گردشگری سفیر گردشگری نامید. علی پیروج نایب قهرمان پرتاب نیزه پارالمپیک پاریس هم بعنوان سفیر گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ارائه شد. در کنار آنها محمد بحرانی سفیر گردشگری مسئولانه فارس، نعیمه نظام دوست سفیر بوم گردی های ایران، داریوش ارجمند سفیر گردشگری کرمانشاه هم معرفی شده اند حتی یک نماینده مجلس هم بعنوان سفیر صنایع دستی بابل ارائه شد. مجید مظفری هم بعنوان سفیر گردشگری در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران ارائه شد و قرار بود این بازیگر بهمراه یک جوان به شهر های کشور سفر کند و مبلغ گردشگری ایران شوند که این پروژه هم با شکست رو به رو شد. اما تاثیر اهدای این عنوان نمادین چه چیزی بوده است؟ جز این که اهدا کنندگان این عنوان در انتظار بوده اند تا این سفیران حرکتی زده و گردشگری شهر یا صنایع دستی آن شهر یا کشورشان را معرفی کنند. در واقع این عنوان تشویقی از یک حرکت بین المللی شروع شد که معروف ترین آنها اعطای این عنوان به یک بازیکن فوتبال بود لیونل مسی بود که او سفیر گردشگری یک کشور شد. او با دوستان و یا خانواده اش در مسافرت به مناطق مختلف و انتشار تصاویرشان سبب شدند خیلی از مناطق ناشناخته این کشور در معرض توجه قرار گیرد. با این وجود هرازگاهی مشاهده می شود بعضی از هنرمندان نه بعنوان سفیران صنایع دستی بلکه بعنوان یک هنرمند در مجامع بین المللی حاضر شده و از المان های ایرانی در طراحی لباس های خود بهره برده و از این طریق توجهات را به خود جلب کرده اند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب