وضعیت خطوط مترو در جوار حافظیه درحال بررسی
         آثارنیوز: فارس به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به همراه تعدادی از مدیران تخصصی و کارشناسان مامور به بازدید از خط 2 متروی قطار شهری شیراز که از نزدیکی حافظیه می گذرد، شد تا آنرا مطابق الزامات قانونی و نظریات کارشناسی تعیین تکلیف کنند.
            آثارنیوز: فارس به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به همراه تعدادی از مدیران تخصصی و کارشناسان مامور به بازدید از خط 2 متروی قطار شهری شیراز که از نزدیکی حافظیه می گذرد، شد تا آنرا مطابق الزامات قانونی و نظریات کارشناسی تعیین تکلیف کنند.
        
        
        در بازدید مصطفی ده پهلوان، رییس پژوهشگاه به همراه مدیران تخصصی (معاون پژوهشی، مشاور تخصصی و روسای پژوهشکده های باستان شناسی، حفاظت و مرمت، بناها و بافت های تاریخی) از قطار شهری شیراز قرار شد تمامی اسناد، اطلاعات و داده های در اختیار را سازمان قطار شهری و شهرداری شیراز در اختیار وزارت میراث و پژوهشگاه قرار دهند تا بعد از ارزیابی و بررسی شرایط طرح، تصمیم نهایی و شایسته اتخاذ شود.
 پیرو شکایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلآ متوقف شده است تا به سرعت و دقت تعیین تکلیف شود.
 رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در حاشیه این بازدید با انتقاد از این که شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری الزامات قانونی در مورد استعلام از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در مرحله امکان سنجی و قبل از شروع عملیات اجرائی گرفتن نکردند، انتقاد نمود و اظهار داشت: تعامل، گفت و گو و رعایت قانون و ملاحظات کارشناسی مسیر حل چالش ها و مشکلات است. 
 وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته میراث فرهنگی نه فقط مانع توسعه نیست بله محور و خمیره توسعه است. اساسا توسعه ای که در آن گذشته تاریخی و فرهنگی شهرها قربانی شود، توسعه نیست. 
 ده پهلوان اظهار داشت: وزارت میراث مخالف ساخت مترو در هیچ جای کشور نیست بلکه آنرا به شرط رعایت الزامات قانونی لازم و نیاز جدی شهرها هم می داند.
 رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: تا ارزیابی شرایط و روشن شدن نتایج، فعلا عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز متوقف می شود.
 وی بیان نمود: در حال حاضر اولویت ما این است که بسنجیم و اطمینان حاصل نماییم، عبور خط ۲ متروی شهری از کنار آرامگاه حافظ آسیب، لطمه و تخریب را متوجه این مجموعه تاریخی و فرهنگی نمی کند برای اینکه لسان الغیب ثروت و آبروی فرهنگی ماست و شهره دوست و بیگانه است.
 به قول علی کلانتری مزرعه نو، سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز عبور مترو از عمق ۲۶ متری، فاصله ۸۰ متری رواق و ۱۲۰ متری آرامگاه از سطح زمین نه فقط صدمه ای به مجموعه تاریخی و فرهنگی حافظ وارد نمی کند بلکه به بهبود شرایط گردشگری شهر شیراز کمک می نماید.
 به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در این بازدید مفصل و طولانی، علاوه بر مدیران پژوهشگاه و سازمان قطار شهری شیراز، کارشناسان و مدیران اداره کل استان فارس نیز حضور داشتند و از نزدیک با شرایط و پیشرفت طرح آشنا شدند.
 مطابق دستورالعمل اجرائی مطالعات فرهنگی و تاریخی و پیوست تخصصی میراث فرهنگی در محدوده طرح های عمرانی، مجوز اجرای طرح های عمرانی را شورای فنی طرح های عمرانی وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر می کند.
 
 منبع: asarnews.ir
                    
                    
                    
                    
            
            
      
            
        
	
                
                
                    
                     این مطلب را می پسندید؟
                    
                    
                        (1)
                    
                    
                     
                        (0)
                    
                     
                    
                
                
                
                
                    
            
 
       
             تازه ترین مطالب مرتبط
        
        
       
             نظرات بینندگان در مورد این مطلب