مونسان در هم اندیشی با فعالان گردشگری:

تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری

تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری به گزارش آثارنیوز رئیس سازمان میراث فرهنگی، با اشاره به توجه دولت به حوزه گردشگری اظهار داشت: شخص رئیس جمهور به گردشگری نظر مثبت دارد و تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستوركار می باشد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مركز روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶ در نشست هم اندیشی فعالان بخش گردشگری استان فارس كه در هتل همای شهر شیراز برگزار شد، اظهار داشت: «تلاش می كنیم این جلسات هم فكری را در همه استان ها داشته باشیم تا نظرات بخش گردشگری را در تصمیم گیری ها و برنامه های آتی مد نظر قرار دهیم. مدیران كل ما در استان ها هم وظیفه دارند این جلسات را با بخش خصوصی و تشكل ها داشته باشند. »
او ادامه داد: «امروز همه ما اهمیت بخش گردشگری را می دانیم این صنعت امروز به صنعت سوم دنیا تبدیل شده است و در بعضی از كشورها هم صنعت اول به حساب می آید. امیدواریم در كشور ما هم صنعت گردشگری جایگاه خویش را كسب كند. با وجود اینكه صحبت های زیادی در مورد اهمیت بخش گردشگری در كشور می شود، اما هنوز باور عمیقی درمورد اهمیت و جایگاه بخش گردشگری و اشتغال زا و درآمدزا بودن این صنعت در كشور تولید نشده است. »
در مراحل اولیه گردشگری هستیم
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان كرد: «شاید این مورد به این دلیل است كه ما در مراحل اولیه گردشگری هستیم و اعداد ناچیزی در این حوزه وجود دارد. متأسفانه آمارها نشان داده است كه ما با وجود داشته ها و ظرفیت های بسیار زیاد، توفیقی در حوزه گردشگری نداشته ایم و بنابراین حوزه گردشگری جدی گرفته نشده است. اگر می خواهیم این صنعت جایگاه خویش را داشته باشد باید گردشگری در تولید ناخالص داخلی كشور نقش آفرینی كند. »
او ادامه داد: «با این نقش آفرینی، مسئولان درمی یابند كه گردشگری قابلیت های بسیار زیادی دارد و به دنبال آن موانع و مشكلات مرتفع می گردد. »
رئیس جمهوری نظر مثبتی در مورد صنعت گردشگری دارد
مونسان با بیان این كه دستیابی به جایگاه واقعی گردشگری امكان پذیر است، اظهار داشت: «باید با همكاری هم این دوره تحول زا را در دولت دوازدهم طی كنیم. روزی كه رئیس جمهوری در مورد مسئولیت در این سازمان با من صحبت كرد، حرف های رئیس جمهوری نشان می داد كه نظر مثبتی در مورد صنعت گردشگری دارد. ما می توانیم با استفاده از این رویكرد و توجه ریاست جمهوری درهای بسته را باز كنیم و سرعت پیشرفت گردشگری را بالا ببریم. »
او با اشاره به بازدیدهای امروز خود از سایت ها و محوطه های تاریخی استان فارس اظهار داشت: «این بازدیدها متأسفانه برای ما دلگیركننده بود چراكه با این حال تعداد ظرفیت و آثار تاریخی چندهزارساله شاهد حضور گردشگران زیادی در این محوطه های تاریخی نبودیم و این نشان داده است ما در گردشگری در پله اول هستیم. این یك واقعیت است، اما نباید فراموش كنیم كه مسیر برای حركت روبه جلو در صنعت گردشگری باز است و باید از فرصت ها و ظرفیت ها استفاده كنیم. با ابتكار و خلاقیت، ایرادات و موانع قابل حل است و در این مسیر نباید به بودجه دولتی اكتفا كنیم. چون كه امروز دولت با مشكل بودجه مواجهه است. »
معاون رئیس جمهوری افزود: «امروز چاره ای جز این نیست كه بخش های اقتصادی را به دوش مردم بگذاریم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشترین قرابت و نزدیكی را در این مورد دارد. چراكه تمام كار در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جانب بخش خصوصی انجام می گردد. »
تعریف اهداف ملی و استراتژیك در حوزه گردشگری
او ادامه داد: «ما هنوز در كشور مسیرها و لوپ های گردشگری و بسته های گردشگری نداریم و تورهای ورودی به صورت سلیقه ای توسط راهنمایان تورها هدایت می شوند. همینطور ما ظرفیت های مختلف استان های كشور را معرفی نكرده ایم. باید تلاش كنیم تا با تعریف اهداف ملی و استراتژیك در حوزه گردشگری بر روی موضوعات متمركز شویم. »
مونسان اظهار داشت: «در شهرهای تاریخی دنیا شهرداری ها و ارگان های شهری مسئولیت بسیاری زیادی بر دوش دارند. شیراز هم یك شهر تاریخی است و با عنایت به وجود شعرایی همچون حافظ و سعدی و آثار تاریخی همچون تخت جمشید و پاسارگاد معرفی می گردد. دستگاه های درون استانی باید همكاری و مشاركت لازم را برای توسعه گردشگری در استان ها و بخصوص در شهر شیراز داشته باشند. تمام شهر باید خواهان توسعه گردشگری در شهر شیراز باشند. »
تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستور كار است
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه كرد: «ما با تمام توان برای رفع موانع تلاش می كنیم. تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستور كار است و از فعالان این صنعت می خواهیم كه اگر نظر و پیشنهادی دارند پیش از بسته شدن این قانون نظرات خویش را اعلام كنند. خوشبختانه با مجلس شورای اسلامی ارتباط خوبی داریم و امیدواریم این ارتباط سازنده ادامه داشته باشد. »
او در ادامه اظهار داشت: «در مورد فرایندهای طولانی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری كه یكی از دغدغه های فعالان این بخش است بازنگری هایی صورت می گیرد. اما بخش اعظم این فرایند طولانی مربوط به دریافت استعلام از سایر دستگاه هاست كه ما تلاش می كنیم در جلسات مختف با مسئولان دستگاه ها این موضوعات را مطرح و پیگیری كنیم. »
مونسان در بخش دیگری از صحبت های خود با تأكید بر حضور و مشاركت شهرداری شیراز در رونق و توسعه گردشگری این شهر اظهار داشت: «شهرداری شیراز نباید از تأسیسات گردشگری عوارض دریافت كند. این موضوعات شهری باید در شورای شهر و با تقاضای فعالان این بخش رفع شود. شهرداری ها باید برای توسعه گردشگری تلاش كنند. »
او همینطور با اشاره به عرضه تسهیلات به پروژه های گردشگری اظهار داشت: «مدیران استان های باید نسبت به معرفی پروژه های نیمه كاره برای دریافت تسهیلات اقدام كنند. ما برای اعطای تسهیلات به پروژه های گردشگری با استفاده از صندوق توسعه ملی مشكلی نداریم و هم اكنون چهار بانك عامل موظف به همكاری و عرضه تسهیلات به پروژه های گردشگری هستند. »
او در مورد تغییر زمان تعطیلات هم اظهار داشت: «این مبحث در دوره های مختلف مطرح شده است و ما تلاش می كنیم در آینده نزدیك نتیجه مشخصی را در مورد اجرایی شدن یا نشدن این طرح به دست آوریم. »
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به مبحث تولید كمیسیون مستقل گردشگری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی علاقه مند به افزوده شدن بخش گردشگری به این كمیسیون است، البته این مورد در دست بررسی است و در صورت صلاحدید اجرایی می گردد. »
مدیران میراث فرهنگی باید در میدان باشند
مونسان ادامه داد: «مدیران ما در استان ها باید مدیران ایستاده در میدان باشند و با دستگاه های عمومی شهر هماهنگی و تعامل داشته باشند، استان ها بزرگ ترین مزیت كشور هستند كه می توانند رونق و رشد گردشگری را تحقق ببخشند، شهرداری ها و شوراهای شهر باید بدانند برای رونق شهر به گردشگری توجه و تأكید داشته باشند. »
او با اشاره به درخواست فعالان گردشگری در مورد دریافت مجوز و فرآیند طولانی آن اظهار داشت: «تفویض اختیارات قابل واگذاری به استان ها در معاونت توسعه مدیریت و معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی در دست بررسی است تا فعالان بخش خصوصی در حوزه دریافت مجوز مسیر هموارتری داشته باشند. »
معاون رئیس جمهوری همینطور در مورد بافت تاریخی شهر شیراز و لزوم حفظ این بافت تاریخی اظهار داشت: «سازمان میراث فرهنگی اعمال قانونی مورد نیاز را برای حفظ این بافت تاریخی باارزش دارد، اما شهرداری و شورای شهر شیراز باید توان و ظرفیت خویش را در این حوزه به كار ببندند. »
او با بیان این كه مبحث آموزش نیروی انسانی متخصص باید مورد توجه قرار گیرد اضافه كرد: «آموزش و نظارت دو مبحث مهم است كه باید در اولویت قرار گیرد، تقویم گردشگری كشور در دست تهیه است چون كه ما باید زمان برگزای دقیق رویدادها و جشنواره های كشور را مشخص كنیم تا برپایه آن امكان حضور تورهای ورودی را فراهم كنیم. »
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینكه باید از روش ها و فناوری های نوین برای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های كشور استفاده كنیم اضافه كرد: «۱۲ پروژه در حوزه IT برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دست تهیه است. »
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: «متأسفانه در اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف عمل شده است، استان ها باید با احصای ظرفیت ها و معرفی آن ها در سایت سازمان ورودی گردشگران به مناطق خویش را افزایش دهند. »
او تأكید كرد: «تمام استان ها باید تورهای چندروزه گردشگری برای مناطق تاریخی و فرهنگی خود تعریف كنند و از این ظرفیت ها برای رشد و رونق گردشگری و توسعه پایدار شهرها و استان های خود بهره برداری كنند. »
 

1396/07/21
15:42:05
5.0 / 5
5129
تگهای خبر: آثار تاریخی , صنایع دستی , صنعت گردشگری , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری